Modal Shift

Transport van vakantiehuisjes over water toont waarde van kleine binnenvaart

ACCT Logistiek vervoert momenteel voor een Belgische aannemer 13 vakantiehuizen over water vanuit het Belgische Lanklaar naar het Zeeuwse Kortgene. In drie reisjes worden de markante woningen per binnenvaartschip vervoerd. Daar ging wel enige reisvoorbereiding aan vooraf.

De vakantiehuisjes hebben een bijzondere vorm, wat het transport niet vereenvoudigde. Foto ACCT Logistiek

De 13 vakantiehuisjes komen op palen te staan in het Veerse Meer aan een nieuw pier van camping de Paardekreek. Bouwbedrijf Rijk die deze opdracht heeft aangenomen liet de bouw in België uitvoeren, transport over de weg bleek lastig, de huisjes zouden dan in delen gefabriceerd en getransporteerd moeten worden, want met de hoogte van zes meter pasten ze onder geen enkele brug door, stelde Vandereyt tegenover Belgische media.

Specialist

‘Op zoek naar een andere manier kwamen ze bij ons uit’, zegt Willem Leeuwestein van ACCT Logistiek. ACCT is van oudsher specialist in het transport van zand, grind, bagger en bouwmaterialen. ‘In de loop der jaren zijn we uitgegroeid tot een allround transport specialist.’ Daar is sinds deze week dus speciaaltransport aan toegevoegd. ‘In drie reizen transporteert het schip de huisjes naar hun bestemming. Dat waren er vijf de eerste keer, de tweede reis vier en de laatste reis nog eens vier worden woensdag 26 april geladen en komen op vrijdag aan in Kortgene.’

De 13 huisjes worden in drie reizen naar Kortgene vervoerd.

Ballast en diepe bodem

De huisjes, met een oppervlakte van 35 vierkante meter, hebben een bijzondere vorm. Hierdoor staken ze boven ruim boven de den uit wat hoogteproblemen gaf op het traject van Lanklaar naar sluis Bosscherveld. ‘Op die route liggen de laagste bruggen.’

De huisjes werden daarom niet helemaal afgebouwd vervoerd. ‘De nok is daarom nog niet op het huisje gezet. Verder hebben we het schip geballast met 100 ton zand en de doorvaarthoogte van de bruggen van tevoren precies opgemeten. We gaan niet over één nacht ijs met dit soort transporten. Uiteindelijk zijn we rustig onder de bruggen doorgevaren.’

Tekst gaat verder onder de foto

Vanaf het schip op een ponton.

De vakantiehuisjes komen op palen in ondiep water te staan. Daar kan het binnenvaartschip niet komen. ‘In een dieper deel van het Veerse Meer, werden de huisjes daarom op een ponton gezet, die de oever wel kan bereiken. En vervolgens op de palen geplaatst.’

Volgens Leeuwestein toont dit transport de kracht van de kleine binnenvaart. Een segment dat onder invloed van de CCR-eisen dreigt te verdwijnen. Hij ziet daar een probleem ontstaan. ‘De keuze uit kleine binnenvaartschepen wordt steeds beperkter. Terwijl het voor deze klus de perfecte uitkomst biedt.’

Lees ook:

‘Binnenvaart beste optie voor projectlading’

‘Net of we het hele jaar op vakantie zijn’

Transport van vakantiehuisjes over water toont waarde van kleine binnenvaart | Schuttevaer.nl
Modal Shift

Transport van vakantiehuisjes over water toont waarde van kleine binnenvaart

ACCT Logistiek vervoert momenteel voor een Belgische aannemer 13 vakantiehuizen over water vanuit het Belgische Lanklaar naar het Zeeuwse Kortgene. In drie reisjes worden de markante woningen per binnenvaartschip vervoerd. Daar ging wel enige reisvoorbereiding aan vooraf.

De vakantiehuisjes hebben een bijzondere vorm, wat het transport niet vereenvoudigde. Foto ACCT Logistiek

De 13 vakantiehuisjes komen op palen te staan in het Veerse Meer aan een nieuw pier van camping de Paardekreek. Bouwbedrijf Rijk die deze opdracht heeft aangenomen liet de bouw in België uitvoeren, transport over de weg bleek lastig, de huisjes zouden dan in delen gefabriceerd en getransporteerd moeten worden, want met de hoogte van zes meter pasten ze onder geen enkele brug door, stelde Vandereyt tegenover Belgische media.

Specialist

‘Op zoek naar een andere manier kwamen ze bij ons uit’, zegt Willem Leeuwestein van ACCT Logistiek. ACCT is van oudsher specialist in het transport van zand, grind, bagger en bouwmaterialen. ‘In de loop der jaren zijn we uitgegroeid tot een allround transport specialist.’ Daar is sinds deze week dus speciaaltransport aan toegevoegd. ‘In drie reizen transporteert het schip de huisjes naar hun bestemming. Dat waren er vijf de eerste keer, de tweede reis vier en de laatste reis nog eens vier worden woensdag 26 april geladen en komen op vrijdag aan in Kortgene.’

De 13 huisjes worden in drie reizen naar Kortgene vervoerd.

Ballast en diepe bodem

De huisjes, met een oppervlakte van 35 vierkante meter, hebben een bijzondere vorm. Hierdoor staken ze boven ruim boven de den uit wat hoogteproblemen gaf op het traject van Lanklaar naar sluis Bosscherveld. ‘Op die route liggen de laagste bruggen.’

De huisjes werden daarom niet helemaal afgebouwd vervoerd. ‘De nok is daarom nog niet op het huisje gezet. Verder hebben we het schip geballast met 100 ton zand en de doorvaarthoogte van de bruggen van tevoren precies opgemeten. We gaan niet over één nacht ijs met dit soort transporten. Uiteindelijk zijn we rustig onder de bruggen doorgevaren.’

Tekst gaat verder onder de foto

Vanaf het schip op een ponton.

De vakantiehuisjes komen op palen in ondiep water te staan. Daar kan het binnenvaartschip niet komen. ‘In een dieper deel van het Veerse Meer, werden de huisjes daarom op een ponton gezet, die de oever wel kan bereiken. En vervolgens op de palen geplaatst.’

Volgens Leeuwestein toont dit transport de kracht van de kleine binnenvaart. Een segment dat onder invloed van de CCR-eisen dreigt te verdwijnen. Hij ziet daar een probleem ontstaan. ‘De keuze uit kleine binnenvaartschepen wordt steeds beperkter. Terwijl het voor deze klus de perfecte uitkomst biedt.’

Lees ook:

‘Binnenvaart beste optie voor projectlading’

‘Net of we het hele jaar op vakantie zijn’