Het nieuwe werkschip van Overijssel werd begin dit jaar op de vakbeurs InfraTech 2023 aangekondigd. Nu is de volgende stap in het proces genomen. ‘De provincie Overijssel is voornemens een werkschip voorzien van een waterstof-aandrijving aan te besteden. Het nieuwe werkschip wordt gebruikt voor inspectie en schouw van onze vaarwegen, daarnaast wordt het schip ingezet voor het zelf oplossen van een klacht, melding, storing of calamiteit. Het huidige schip is oud en versleten, het voldoet niet meer’, schrijft de provincie in de aanbesteding.
Het huidige werkschip, De Buffel, dateert uit 1983. Het 20 meter lange schip is toe aan vervanging. De Buffel vaart op diesel, is versleten en maakt teveel lawaai. Veel van de vaarroutes lopen door beschermde natuurgebieden, zoals de Weerribben bij Giethoorn, daarom kiest de provincie voor een milieuvriendelijke oplossing. De keuze ging tussen batterijen en waterstof, de grotere actieradius van waterstof gaf de doorslag.
Steunpunt Wanneperveen
De provincie presenteerde al een ontwerp van het schip. Het wordt, net als De Buffel, 20 meter lang. Ook is nagedacht over de laadinfrastructuur. ‘Plan is te gaan varen op gecomprimeerde waterstof die door middel van een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit waarmee elektromotoren worden aangedreven’, vertelde woordvoerder Ingrid Heijman-van Dijk van de provincie eerder aan Schuttevaer. ‘De bedoeling is dat we een nieuw eigen vulpunt gaan aanleggen. Dit komt dan bij ons steunpunt in Wanneperveen.’
Het schip moet in 2024 voor het eerst gaan varen.
Lees ook: