Containerweging op tijd geregeld

Nederland wil de wetgeving die het met ingang van 2016 in IMO-verband verplicht gestelde wegen van containers regelt, in juli 2015 gereed hebben, zodat het bedrijfsleven tijd heeft zich voor te bereiden.

Een belangrijk aspect bij de wetgeving is de te behalen nauwkeurigheid van de gewichtsbepaling. Om vast te stellen wat haalbaar is op weeggebied, zijn de afgelopen jaren diverse experimenten uitgevoerd, onder meer door EVO en CBRB. Waar afwijkingen werden geconstateerd, was de helft van de containers te zwaar en de helft te licht. De gemiddelde afwijking in gewichten bedroeg 6,5%. De EVO heeft ook een aantal lege containers gewogen. Daaruit bleek het verschil tussen het gewogen gewicht van de lege container en het gewicht dat (volgens een gecertificeerd protocol) op de deur van de container staat, op te lopen tot 5%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containerweging op tijd geregeld | Schuttevaer.nl

Containerweging op tijd geregeld

Nederland wil de wetgeving die het met ingang van 2016 in IMO-verband verplicht gestelde wegen van containers regelt, in juli 2015 gereed hebben, zodat het bedrijfsleven tijd heeft zich voor te bereiden.

Een belangrijk aspect bij de wetgeving is de te behalen nauwkeurigheid van de gewichtsbepaling. Om vast te stellen wat haalbaar is op weeggebied, zijn de afgelopen jaren diverse experimenten uitgevoerd, onder meer door EVO en CBRB. Waar afwijkingen werden geconstateerd, was de helft van de containers te zwaar en de helft te licht. De gemiddelde afwijking in gewichten bedroeg 6,5%. De EVO heeft ook een aantal lege containers gewogen. Daaruit bleek het verschil tussen het gewogen gewicht van de lege container en het gewicht dat (volgens een gecertificeerd protocol) op de deur van de container staat, op te lopen tot 5%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer