Hoofdmotor Emma Maersk koppie onder na lekkage

Het vlaggenschip van Maersk, het containerschip Emma Maersk (397 x 56 meter, 15.500 teu), is vrijdagavond bij het Suezkanaal ernstig in de problemen gekomen. Zeewater stroomde de machinekamer in en veroorzaakte een black-out, waarna de hoofdmotor volledig onder water kwam te staan.

Hoofdmotor Emma Maersk koppie onder na lekkage

De lekkage ontstond toen het op weg naar China zijnde schip aan de noordkant het kanaal invoer om zich aan te sluiten bij een in zuidelijke richting vertrekkend konvooi. De Emma Maersk moest door sleepboten naar de Suez Canal Container Terminal van APM Terminals worden gebracht (een Maersk dochter), waar onmiddellijk werd begonnen met het lossen van 13.537 containers, rond de helft lege. De reefers, waarvan de koeling door de black out was uitgevallen, werden met voorrang gelost. Maersk moet de containers nu met andere schepen naar hun bestemming brengen. (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hoofdmotor Emma Maersk koppie onder na lekkage | Schuttevaer.nl

Hoofdmotor Emma Maersk koppie onder na lekkage

Het vlaggenschip van Maersk, het containerschip Emma Maersk (397 x 56 meter, 15.500 teu), is vrijdagavond bij het Suezkanaal ernstig in de problemen gekomen. Zeewater stroomde de machinekamer in en veroorzaakte een black-out, waarna de hoofdmotor volledig onder water kwam te staan.

Hoofdmotor Emma Maersk koppie onder na lekkage

De lekkage ontstond toen het op weg naar China zijnde schip aan de noordkant het kanaal invoer om zich aan te sluiten bij een in zuidelijke richting vertrekkend konvooi. De Emma Maersk moest door sleepboten naar de Suez Canal Container Terminal van APM Terminals worden gebracht (een Maersk dochter), waar onmiddellijk werd begonnen met het lossen van 13.537 containers, rond de helft lege. De reefers, waarvan de koeling door de black out was uitgevallen, werden met voorrang gelost. Maersk moet de containers nu met andere schepen naar hun bestemming brengen. (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer