Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

SEEMP verplicht op elk schip

BRUSSEL

Alle zeeschepen boven 400 ton moeten vanaf 1 januari 2013 een Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) aan boord hebben. Daarin moet staan hoe men het energieverbruik omlaag gaat brengen. Nieuwbouwschepen moeten vanaf die datum ook nog een Energy Efficiency Design Index (EEDI) aan boord hebben.

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (10)
  • Mark

    Ah, hier zat ik al op te wachten: na ISM, ISPS, Ballast water toestand en nu ben ik vast nog een heleboel regelgeving vergeten, maar nu dit weer.
    Hoe verziek ik iemands vak….

  • mao

    Ik vraag me af als ik al deze reacties lees of degene die dit alles verzint weet waar hij over praat

    En de echte vervuilers aanspreekt op hen verantwoording

  • pascal

    We reden afgelopen vrijdagavond op de A1 daar waren wegwerkzaamheden er stonden een tiental mobiele straatlantaarns met allemaal een eigen generator hier wordt je toch moedeloos van het lijkt wel een eindejaarsgrap.

  • wil

    is alleen voor zeeschepen

  • subaru rijder

    Energie omlaag brengen?? Staat niet bij hoeveel %.
    Dus op papier kun je het al gauw kloppend maken. Alleen sneu voor schepen die al heel zuinig met energie omgaan, het houd een keer op met sparen. Dus wanneer je nu al jaren zuinig bent, kun je niet in 2013 met iets komen, om nog zuiniger te worden. Voor schepen die nergens naar keken is het een makkie.Vaak weegt de inverstering niet op, om na de inverstering zuiniger te zijn.

  • ed

    wie dit heeft uitgevonden .vult weer zijn bank om rijk te worden .en de schippers blijven dit maar aan nemen .

  • Martijn

    Helemaal vergeten om voor de binnenvaart een efficiënte oplossing aan te dragen.

    Die rare bochten in de rivieren afsnijden en een grote lange rechte lijn aan leggen. Die dingen stromen erg inefficiënt, zal behoorlijk wat reistijd verkorten

  • Martijn

    Je wordt hier niet goed van.
    Hoe kunnen oudere schepen nu in godsnaam de uitstoot verkleinen? Langzamer varen?? Maar dan vervuild de motor weer en moet deze eerder overhaalt worden en het fabriceren van deze onderdelen bezorgt weer meer uitstoot.
    LNG?? Moet de motor wel op kunnen draaien.
    Betere reisplanning? Leg die klote verkeerscheidingsstelsels dan ff terug tot vlak bij de kust, hoeven we ook niet mijlen om te varen bij bijvoorbeeld Ouessant en Finisterre. Laat schepen die van Rotterdam naar de Schelde moeten dan via de Inshore varen, ipv naar de E5 en daar oversteken. Scheelt 30 tot 40 mijl! Laat de overheid eerst hier eens iets aan doen ipv alleen maar de verantwoordelijkheid bij de schepen/eigenaren te leggen.

    Als het zo doorgaat moeten we binnenkort gaan verbouwen om alle boekjes die er in de loop der jaren bijgekomen zijn te huisvesten, wanneer is het nu eens klaar met al die stompzinnige regeltjes.

    De grootste uitstoot van CO2 is nog altijd de mens. Weet ik wel een paar oplossingen voor, maar dat mag dan weer niet.

    Begin met sterk af te vragen of meneer Altena zelf wel gevaren heeft. Weer routering?? Heel Noord Europa is als weken lang een groot storm front! Hoe wil je daarom heen varen?
    Betere trimregeling? Ik denk als je dat nu al niet doet, dan ben je je vak niet waardig.

    Ik vraag me af hoelang dit soort ongein nog doorgaat

  • Hagens

    We gaan ded slow varen ,energie bewust terwijl we door piraten overmand worden.
    Onzin zegt u, natuurlijk, maar niet onzinniger dan dit hele bovenstaande verhaal, dit is bedacht door mensen, wier arbeidsplaats in gevaar kwam.
    Wanneer gaan we echt is wat aan het mileu doen, wat dacht u van het stoppen van het kappen van het regenwoud, meer mensen in een auto naar hun werk, minder leegvaart, misschien was de schippersbeurs zo gek nog niet voor het milieu, tenslotte vaar ik van A weg daar mijn collega naar A vaart leeg om daar goedkoper de lading weg te varen, met een vaste prijs gebeurd dit niet.
    En denk niet dit treft de Zeevaart, bij ons in de binnenvaart komt deze onzin ook.
    Sluit me dus volledig aann bij Anton onzin en meer buraucratie.

  • Anton

    De stropdassen hebben weer wat verzonnen.
    Weer nieuwe voorschriften, weer nieuwe regels.
    Men belooft steeds minder regels maar het worden er ieder jaar meer.
    Als je alles zo leest en wat er gedaan wordt om de scheepvaart schoner te krijgen, dan moet de scheepvaart nu wel erg vervuilend zijn.
    Misschien is het een oplossing de scheepvaart op te heffen. De kanalen en rivieren overkoepelen en hierop 12, 10 of 6 baanssnelwegen aanleggen om daar al die super schone auto’s overheen te laten rijden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook