Zeevrachtenmarkt: Gesprekken langzaam varen in tankvaart duren voort

De grotere import van ijzererts door China had de overcapaciteit van de capesize-vloot wat gemaskeerd. Maar nu de hoogovens vinden dat de voorraden voldoende zijn aangevuld doet de overcapaciteit zich weer voelen en dalen de huren en vrachten.

Door de dalende staalprijzen daalt ook de productie van de Chinese hoogovens, dus de dip kan nog wel even duren. De mijnbouwers stellen dat die tijdelijk is en willen hun productie niet verlagen, maar ze kunnen niet ontkennen dat de vraag naar staal daalt.
De Lilac (180.000 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Xingang, via West-Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 27.700 per dag, de Kiran Turkiye (176.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 34.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Gesprekken langzaam varen in tankvaart duren voort | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Gesprekken langzaam varen in tankvaart duren voort

De grotere import van ijzererts door China had de overcapaciteit van de capesize-vloot wat gemaskeerd. Maar nu de hoogovens vinden dat de voorraden voldoende zijn aangevuld doet de overcapaciteit zich weer voelen en dalen de huren en vrachten.

Door de dalende staalprijzen daalt ook de productie van de Chinese hoogovens, dus de dip kan nog wel even duren. De mijnbouwers stellen dat die tijdelijk is en willen hun productie niet verlagen, maar ze kunnen niet ontkennen dat de vraag naar staal daalt.
De Lilac (180.000 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Xingang, via West-Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 27.700 per dag, de Kiran Turkiye (176.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 34.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer