Scheepvaart worstelt zich door het ijs in Oostzeegebied

De scheepvaart in de oostelijke Oostzee en Botnische Golf ondervindt momenteel veel hinder van ijsgang. Volgens Zweedse meteorologen is de Baltische Zee niet meer zo bevroren geweest sinds de strenge winter van 1986-’87. Momenteel ligt zo’n 250.000 vierkante kilometer dicht, met tot ver in het zuidelijk deel van de Botnische Golf diktes van een halve meter.

IJs in de Oostzee

Zaterdag verergerde de situatie en kwamen volgens de autoriteiten zo’n 60 schepen vast te zitten. Ze moesten wachten op assistentie van een van de 12 ijsbrekers die Finland en Zweden in het gebied inzetten. Tot die schepen behoorde de Amstelborg van Wagenborg Shipping. Het schip maakte 24 februari vast aan de kade in het Finse Kokkola om piriet te laden voor een reis naar Rotterdam, maar kon de haven niet meer uit, omdat de ijsbrekers prioriteit gaven aan de assistentie van de schepen buitengaats. ‘Begrijpelijk’, vindt kapitein Albert Snijders. ‘De schepen in de haven liggen er veilig bij, maar verloren tijd is het voor ons wel.’
Maandagmiddag 28 februari nam de wind af en kwam er wat meer ontspanning in de ijsvelden. De ijsbrekers konden beginnen om vanuit de noordelijke Botnische golf een geul te maken in zuidelijke richting. Snijders verwachtte dinsdag elk moment te kunnen vertrekken, in de hoop dat niet meteen het volgende probleem zich zou aandienen, namelijk een gebrek aan loodsen en te weinig ruimte, want de Amstelborg was niet het enige schip dat in Kokkola vast kwam te zitten. ‘En er zijn sowieso ook nog zo’n 10 schepen die de haven in willen’, zegt Snijders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scheepvaart worstelt zich door het ijs in Oostzeegebied | Schuttevaer.nl

Scheepvaart worstelt zich door het ijs in Oostzeegebied

De scheepvaart in de oostelijke Oostzee en Botnische Golf ondervindt momenteel veel hinder van ijsgang. Volgens Zweedse meteorologen is de Baltische Zee niet meer zo bevroren geweest sinds de strenge winter van 1986-’87. Momenteel ligt zo’n 250.000 vierkante kilometer dicht, met tot ver in het zuidelijk deel van de Botnische Golf diktes van een halve meter.

IJs in de Oostzee

Zaterdag verergerde de situatie en kwamen volgens de autoriteiten zo’n 60 schepen vast te zitten. Ze moesten wachten op assistentie van een van de 12 ijsbrekers die Finland en Zweden in het gebied inzetten. Tot die schepen behoorde de Amstelborg van Wagenborg Shipping. Het schip maakte 24 februari vast aan de kade in het Finse Kokkola om piriet te laden voor een reis naar Rotterdam, maar kon de haven niet meer uit, omdat de ijsbrekers prioriteit gaven aan de assistentie van de schepen buitengaats. ‘Begrijpelijk’, vindt kapitein Albert Snijders. ‘De schepen in de haven liggen er veilig bij, maar verloren tijd is het voor ons wel.’
Maandagmiddag 28 februari nam de wind af en kwam er wat meer ontspanning in de ijsvelden. De ijsbrekers konden beginnen om vanuit de noordelijke Botnische golf een geul te maken in zuidelijke richting. Snijders verwachtte dinsdag elk moment te kunnen vertrekken, in de hoop dat niet meteen het volgende probleem zich zou aandienen, namelijk een gebrek aan loodsen en te weinig ruimte, want de Amstelborg was niet het enige schip dat in Kokkola vast kwam te zitten. ‘En er zijn sowieso ook nog zo’n 10 schepen die de haven in willen’, zegt Snijders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer