Zeevrachtenmarkt: China breidt invloed snel uit

De huren en vrachten voor de capesizers lijken zich te stabiliseren. Charterers verwachten in het vierde kwartaal een lagere import van ijzererts door China. De vrachtprijzen voor capesizers van Australië naar China liggen iets onder $ 11 per ton, van Brazilië naar China rond $ 27,50 per ton. De huren voor de grotere capesizers liggen tussen $ 30.000 en 35.000 per dag. Terwijl in Europa en daarbuiten staatssteun aan scheepswerven met argusogen wordt bekeken of simpelweg wordt verboden, biedt China Griekenland een lening van 5 miljard dollar aan op zachte voorwaarden voor de bouw van schepen, uiteraard op Chinese werven.

De Chinese staatsbank ter bevordering van de export is eveneens actief in het verlenen van kredieten. Behalve concurrentievervalsing voor scheepswerven die niet op staatssteun hoeven te rekenen, vergroot dit ook de kans op een toenemende overcapaciteit van de wereldvloot. Of zou het de hogere lange termijn Chinese politiek zijn? Zoveel schepen bouwen dat geen enkele reder er nog brood mee kan verdienen en waardoor alleen de Chinese reders overblijven. Er is geen internationale vakbond die controleert of Chinese bemanningen het minimumloon verdienen wat de ITF op niet-Chinese schepen wel doet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: China breidt invloed snel uit | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: China breidt invloed snel uit

De huren en vrachten voor de capesizers lijken zich te stabiliseren. Charterers verwachten in het vierde kwartaal een lagere import van ijzererts door China. De vrachtprijzen voor capesizers van Australië naar China liggen iets onder $ 11 per ton, van Brazilië naar China rond $ 27,50 per ton. De huren voor de grotere capesizers liggen tussen $ 30.000 en 35.000 per dag. Terwijl in Europa en daarbuiten staatssteun aan scheepswerven met argusogen wordt bekeken of simpelweg wordt verboden, biedt China Griekenland een lening van 5 miljard dollar aan op zachte voorwaarden voor de bouw van schepen, uiteraard op Chinese werven.

De Chinese staatsbank ter bevordering van de export is eveneens actief in het verlenen van kredieten. Behalve concurrentievervalsing voor scheepswerven die niet op staatssteun hoeven te rekenen, vergroot dit ook de kans op een toenemende overcapaciteit van de wereldvloot. Of zou het de hogere lange termijn Chinese politiek zijn? Zoveel schepen bouwen dat geen enkele reder er nog brood mee kan verdienen en waardoor alleen de Chinese reders overblijven. Er is geen internationale vakbond die controleert of Chinese bemanningen het minimumloon verdienen wat de ITF op niet-Chinese schepen wel doet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer