Zeevrachtenmarkt: Onverwachte tegenvaller capesizers

Het zit de capesizers niet mee dit jaar. Het nieuws dat China het voornemen heeft om de staalproductie flink te verminderen kwam hard aan. De bestellers van nieuwbouw capesizers hadden niet gerekend op zo’n beslissing. Het gevolg was dalende huren en vrachtprijzen. De Iron Brother (151.511 dwt, 1991) werd gecharterd oplevering Pohang, via Oostkust Australië, teruglevering Taiwan voor $ 25.750 per dag of teruglevering China voor $ 28.000 per dag. De vrachtprijzen voor ertsreizen van Brazilië naar China daalden tot $ 25 per ton of iets lager, van Australië tot onder $ 11 per ton.

Voor de panamaxen veranderde de markt nauwelijks, er is ook geen groot verschil tussen de huren en vrachten in het Verre Oosten en wat er op de Atlantische routes wordt betaald. De Anastasia C (76.830 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Carboneras, via Ponta Da Madeira, teruglevering Brest voor $ 27.000 per dag, de Samatan (74.823 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Lumut, via Indonesië, teruglevering Taiwan voor $ 24.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Onverwachte tegenvaller capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Onverwachte tegenvaller capesizers

Het zit de capesizers niet mee dit jaar. Het nieuws dat China het voornemen heeft om de staalproductie flink te verminderen kwam hard aan. De bestellers van nieuwbouw capesizers hadden niet gerekend op zo’n beslissing. Het gevolg was dalende huren en vrachtprijzen. De Iron Brother (151.511 dwt, 1991) werd gecharterd oplevering Pohang, via Oostkust Australië, teruglevering Taiwan voor $ 25.750 per dag of teruglevering China voor $ 28.000 per dag. De vrachtprijzen voor ertsreizen van Brazilië naar China daalden tot $ 25 per ton of iets lager, van Australië tot onder $ 11 per ton.

Voor de panamaxen veranderde de markt nauwelijks, er is ook geen groot verschil tussen de huren en vrachten in het Verre Oosten en wat er op de Atlantische routes wordt betaald. De Anastasia C (76.830 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Carboneras, via Ponta Da Madeira, teruglevering Brest voor $ 27.000 per dag, de Samatan (74.823 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Lumut, via Indonesië, teruglevering Taiwan voor $ 24.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer