Zeevrachtenmarkt: Vrachten capesizers schieten om onduidelijke reden omhoog

De huren en vrachten voor de capesizers schoten weer eens omhoog. De reden is niet duidelijk en zal hoogst waarschijnlijk van korte duur zijn. Maar de schepen die dichtbij de laadhavens waren konden leuk profiteren.

De K. Daphne (181.000 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van Tubarao naar Rotterdam voor $ 45.000 per dag plus een ballastbonus van $ 800.000, de Mineral Water (170.201 dwt, 1999) oplevering Duinkerken, via Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 55.000 per dag. China zou van plan zijn de binnenlandse productie van steenkool met zo’n 20% te willen verhogen om de afhankelijkheid van buitenlandse producenten te verminderen. Dit zou voor capesizers, panamaxen en supramaxen, de grotere handysizers negatieve gevolgen hebben. Als de Chinezen echt iets willen dan gebeurt het snel. Met het oog op de wereldtentoonstelling werd het metronet in Shanghai binnen twee jaar verdubbeld. Dat is andere koek dan het jarenlange getob met een Noord-Zuidlijntje.
De kleinere droge bulkers zoals de panamaxen profiteerden ook van een betere markt. Meer lading in Zuid-Amerika, waar de congestie in laadhavens ook hielp om meer tonnage op charter te nemen. De Unicorn Ocean (78.888 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Fos voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 35.250 per dag, de Clara (77.073 dwt, 2006) oplevering Mundra, via de Oostkust van Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 35.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachten capesizers schieten om onduidelijke reden omhoog | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachten capesizers schieten om onduidelijke reden omhoog

De huren en vrachten voor de capesizers schoten weer eens omhoog. De reden is niet duidelijk en zal hoogst waarschijnlijk van korte duur zijn. Maar de schepen die dichtbij de laadhavens waren konden leuk profiteren.

De K. Daphne (181.000 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van Tubarao naar Rotterdam voor $ 45.000 per dag plus een ballastbonus van $ 800.000, de Mineral Water (170.201 dwt, 1999) oplevering Duinkerken, via Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 55.000 per dag. China zou van plan zijn de binnenlandse productie van steenkool met zo’n 20% te willen verhogen om de afhankelijkheid van buitenlandse producenten te verminderen. Dit zou voor capesizers, panamaxen en supramaxen, de grotere handysizers negatieve gevolgen hebben. Als de Chinezen echt iets willen dan gebeurt het snel. Met het oog op de wereldtentoonstelling werd het metronet in Shanghai binnen twee jaar verdubbeld. Dat is andere koek dan het jarenlange getob met een Noord-Zuidlijntje.
De kleinere droge bulkers zoals de panamaxen profiteerden ook van een betere markt. Meer lading in Zuid-Amerika, waar de congestie in laadhavens ook hielp om meer tonnage op charter te nemen. De Unicorn Ocean (78.888 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Fos voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 35.250 per dag, de Clara (77.073 dwt, 2006) oplevering Mundra, via de Oostkust van Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 35.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer