Kotug wil ook naar Marseille

Na eerder in Le Havre te zijn neergestreken, wil Kotug nu ook havensleepdiensten in Marseille gaan verrichten. Een verzoek hiertoe is bij de lokale autoriteiten ingediend. Boluda France, het voormalige Les Abeilles, bekleedt op dit moment een monopoliepositie in deze Zuid-Franse haven.

Net als in Le Havre zal Kotug het ook in Marseille niet cadeau krijgen. In eerstgenoemde havenstad heeft de Rotterdamse havensleepdienst zich namelijk ook moeten invechten. Zowel sleepdienst en monopolist Les Abeilles als de lokale autoriteiten hebben jarenlang vanalles geprobeerd om Kotug buiten de deur te houden. Dit heeft intussen al tot meer dan twintig rechtszaken geleid. Toch is Kotug-dochter Société Nouvelle de Remorquage du Havre (SNRH) erin geslaagd vaste voet aan de grond te krijgen in Le Havre, waar deze rederij nu met zes havenslepers actief is. Naast het uitvoeren van havensleepdiensten heeft SNRH ook een meerjarig contract gesloten om calamiteiten met schepen snel aan te pakken. Volgens Kotug-directeur Ard-Jan Kooren hebben zijn klanten, een aantal grote rederijen, hem gevraagd ook de monopoliepositie van Boluda France (voorheen Les Abeilles) in Marseille en het nabijgelegen Fos te doorbreken. De rederijen willen meer concurrentie op de havensleepmarkt. Als de lokale autoriteiten positief staan tegenover de komst van Kotug-slepers dan zal direct een officieel verzoek voor de vergunning worden ingediend. Zo niet, dan stapt Kotug naar de Franse mededingingsautoriteit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kotug wil ook naar Marseille | Schuttevaer.nl

Kotug wil ook naar Marseille

Na eerder in Le Havre te zijn neergestreken, wil Kotug nu ook havensleepdiensten in Marseille gaan verrichten. Een verzoek hiertoe is bij de lokale autoriteiten ingediend. Boluda France, het voormalige Les Abeilles, bekleedt op dit moment een monopoliepositie in deze Zuid-Franse haven.

Net als in Le Havre zal Kotug het ook in Marseille niet cadeau krijgen. In eerstgenoemde havenstad heeft de Rotterdamse havensleepdienst zich namelijk ook moeten invechten. Zowel sleepdienst en monopolist Les Abeilles als de lokale autoriteiten hebben jarenlang vanalles geprobeerd om Kotug buiten de deur te houden. Dit heeft intussen al tot meer dan twintig rechtszaken geleid. Toch is Kotug-dochter Société Nouvelle de Remorquage du Havre (SNRH) erin geslaagd vaste voet aan de grond te krijgen in Le Havre, waar deze rederij nu met zes havenslepers actief is. Naast het uitvoeren van havensleepdiensten heeft SNRH ook een meerjarig contract gesloten om calamiteiten met schepen snel aan te pakken. Volgens Kotug-directeur Ard-Jan Kooren hebben zijn klanten, een aantal grote rederijen, hem gevraagd ook de monopoliepositie van Boluda France (voorheen Les Abeilles) in Marseille en het nabijgelegen Fos te doorbreken. De rederijen willen meer concurrentie op de havensleepmarkt. Als de lokale autoriteiten positief staan tegenover de komst van Kotug-slepers dan zal direct een officieel verzoek voor de vergunning worden ingediend. Zo niet, dan stapt Kotug naar de Franse mededingingsautoriteit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer