Steeds meer schepen mijden Suezkanaal

De lage olieprijzen en de groeiende overcapaciteit maken het steeds aantrekkelijker het Suezkanaal met zijn hoge tolgelden te omzeilen en te kiezen voor de langere route rond Kaap de Goede Hoop. Het ontwijken van de piraten in de Golf van Aden en het uitsparen van de daardoor erg hoge verzekeringspremies, speelt daarbij ook nog een rol.

Na Maersk Line  en CMA CGM  besloot de Meditterranean Shipping Co (MSC) vorige week ook haar tussen Europa en Azië varende containerschepen (Asia-Europe Lion service) op het oostwaartse traject via Kaap de Goede Hoop te laten varen. MSC voert daarbij vooral de grote kostenbesparing aan, die het mijden van het Suezkanaal oplevert. De passage van een groot containerschip door het Suezkanaal kost circa 600.000 dollar. Om Zuid-Afrika varen kost zeven dagen vaartijd extra. Voor het in stand houden van de wekelijkse afvaarten hebben de lijndiensten dan precies één extra schip nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Steeds meer schepen mijden Suezkanaal | Schuttevaer.nl

Steeds meer schepen mijden Suezkanaal

De lage olieprijzen en de groeiende overcapaciteit maken het steeds aantrekkelijker het Suezkanaal met zijn hoge tolgelden te omzeilen en te kiezen voor de langere route rond Kaap de Goede Hoop. Het ontwijken van de piraten in de Golf van Aden en het uitsparen van de daardoor erg hoge verzekeringspremies, speelt daarbij ook nog een rol.

Na Maersk Line  en CMA CGM  besloot de Meditterranean Shipping Co (MSC) vorige week ook haar tussen Europa en Azië varende containerschepen (Asia-Europe Lion service) op het oostwaartse traject via Kaap de Goede Hoop te laten varen. MSC voert daarbij vooral de grote kostenbesparing aan, die het mijden van het Suezkanaal oplevert. De passage van een groot containerschip door het Suezkanaal kost circa 600.000 dollar. Om Zuid-Afrika varen kost zeven dagen vaartijd extra. Voor het in stand houden van de wekelijkse afvaarten hebben de lijndiensten dan precies één extra schip nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer