Vrachtenmarkt: Hoop op meer ijzererts

In de droge-ladingmarkt is er enige hoop dat de afschaffing van de exportbelasting op ijzererts een opsteker zal zijn voor de panamaxen. Maar China heeft nog enorme voorraden ijzererts en zal geen haast hebben de import op te voeren nu wereldwijd de grondstofprijzen dalen. De huren en vrachten voor de panamaxen zijn momenteel dermate laag dat zelfs de variabele kosten nauwelijks meer worden gedekt.

De Mishima kreeg voor 70.000 ton kolen van Colombia naar West-Europa $ 7 per ton. De Cinzia D’Amato (74.500 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Tilbury teruglevering West-Europa voor $ 3000 per dag. De Great Prosperity (73.679 dwt, 1999) werd voor twaalf maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag, een verloren jaar dus.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Hoop op meer ijzererts | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Hoop op meer ijzererts

In de droge-ladingmarkt is er enige hoop dat de afschaffing van de exportbelasting op ijzererts een opsteker zal zijn voor de panamaxen. Maar China heeft nog enorme voorraden ijzererts en zal geen haast hebben de import op te voeren nu wereldwijd de grondstofprijzen dalen. De huren en vrachten voor de panamaxen zijn momenteel dermate laag dat zelfs de variabele kosten nauwelijks meer worden gedekt.

De Mishima kreeg voor 70.000 ton kolen van Colombia naar West-Europa $ 7 per ton. De Cinzia D’Amato (74.500 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Tilbury teruglevering West-Europa voor $ 3000 per dag. De Great Prosperity (73.679 dwt, 1999) werd voor twaalf maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag, een verloren jaar dus.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer