Samenwerking codewoord aanpak zwellende goederenstromen

Er moet nog veel gebeuren om de enorme ladinggroei in het vervoer over water in 2030 aan te kunnen. De vaarwegen hebben weliswaar nog voldoende capaciteit, maar de vraag is of ook de terminals en binnenhavens de groei aankunnen. Op het symposium Vervoer over water@2030 van adviesbureau Movares vorige week in Rotterdam, kwamen deskundigen met ideeën en oplossingen.

Door Erik van Huizen
Als de verwachtingen uitkomen, dan slaat de Rotterdamse haven in 2030 zo’n 750 miljoen ton goederen over. Vorig jaar was dat nog 430 miljoen ton. Het containervervoer vanuit Rotterdam is dan gestegen van 7,8 naar 16 miljoen teu. Voor de binnenvaart betekent dit een stijging van 1,8 naar 7 miljoen teu. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) zet voor de groei van deze hoeveelheid goederen vooral in op spoor en binnenvaart. Het aandeel van het wegvervoer moet omlaag van 48 naar 35%, die van spoor omhoog van 12 naar 20% en van vervoer over water van 40 naar 45%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Wie dan leeft wie dan zorgt jansen.

    Geplaatst door: Gekke henkie op
  • Beste allemaal,ik denk dat de groei in contaier aantallen zeker zal groeien door de tweede maasvlakte daar zullen straks grotere schepen komen die andere havens niet aan kunnen doen vanwege hun omvang en zeer zeker hun diepgang en Rotterdam heeft een goedkoop achterland vervoer geeft korting op havengelden .
    Ik denk niet in de aantallen wie zei voorspellen .

    Geplaatst door: jansen op
  • mijnheer Delen,

    Mijn complimenten voor Uw geschreven stuk. U bent een van de weinigen die het duidelijk verwoord, zonder andere mensen direct van commentaat te voorzien, wat kant nog wal raakt!

    Geplaatst door: peter op
  • Ik snap het ook niet zo goed.
    Komen er zoveel mensen meer bij in europa?
    Ik dacht dat we aan het vergrijzen waren (ik iedergeval wel).
    Mensen gaan de eerst komende jaren netto niks meer verdienen en de prijzen van energie en levens onderhoud gaan omhoog dus er kan ook niet meer gekocht worden van het verdiende geld.
    En landen willen zeker niet meer importeren als dat er geëxporteerd word dus waar halen ze dan die prognoses vandaan?

    Soms zitten prognoses er een beetje naast.
    Betuwe lijn ,container terminal in Amsterdam.HSL
    Windenergie

    zomaar wat voorbeelden

    Geplaatst door: Jantje op
  • Hee Peter en Hein . Dit artikel gaat over groeiverwachtingen, wat door de tweede maasvlakte en verandering van vervoerstromen best eens zou kunnen gebeuren . Het gaat niet over de financieele positie van binnenvaartondernemers .

    Geplaatst door: jansen op
  • Zomaar een paar gedachten als ik dit lees;
    Ten eerste sluit ik me aan bij subarurijder,waar komt die enorme groei vandaan in een nagenoeg verzadigd westen?
    Is er rekening gehouden met het feit dat Thyssen\\\\Krupp een megahoogoven aan het bouwen is ongeveer naast de mijnen van Rio Tinto in Brazilie en het dus waarschijnlijk is dat die hun boel hier in het dure westen opdoeken binnen 10/15 jaar?
    Dat er meer bedrijven in dezelfde positie zijn en er dus waarschijnlijk nauwelijks export meer is?
    Dat omwille van het milieu het gestimuleerd/verplicht? gaat worden om zoveel mogelijk handel binnen eigen regio te voeren?
    Dat nu het westen nog interessant is omwille van snelle en efficiente behandeling maar dat het hele Donaugebied snel leert en het niet onwaarschijnlijk is dat de grote stromen dan via de Donaudelta lopen?

    Ik zal niet zeggen dat ze echt geen gelijk hebben en de knappe koppen bij Movares hebben ervoor geleerd dus ik maak mezelf echt niet wijs dat het allemaal fantasie en dromen zijn maar er zijn zoveel zaken die op zulk een lange termijn nauwelijks berekend kunnen worden volgens mij.
    Ik heb het nl nog niet eens over gehad dat de olievooraad volgens de pessimisten dan al op is en dat we in autorijden die naar bloemen ruiken en in huizen wonen die zelfs geld opleveren en ga maar door,en toch wordt er ,niet alleen in Rotterdam natuurlijk maar ook Antwewrpen en Gent en Vlissingen en Hamburg en en en… bijna een verdubbeling van overslag verwacht.
    Zouden ze er zelf echt in geloven of levert zo\\\’n rapport gewoon weer een berg geld op en ziet men graag een vervolg opdracht?
    Ook zomaar een gedachte…

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Hein, uw analyse herken ik op één punt na: de verplichting om samen te werken. Zodra iets verplicht wordt, heeft het geen feitelijk draagvlak in de basis. Daarnaast: wie zou dit moeten verplichten? M.i. kan alleen een overheid zoiets initiëren. We hebben in Europa voor een vrije markt gekozen. Daarin zijn de particuliere schippers ondernemer. Dat betekent dat we onze eigen broek moeten ophouden. Als ons dat niet lukt, gaan we failliet. Als samenwerking er toe leidt dat we betere omzetten halen, zal de markt (dat zijn wij dus in dit geval) dit vanzelf oppakken. Coöperaties zijn trouwens net zo goed als bevrachtingskantoren en individuele schippers onderhevig aan marktinvloeden, dat is inherent aan het systeem waarin we werken. De lusten en lasten worden echter evenrediger verdeeld dan op de spotmarkt en door gezamenlijk lange termijn verplichtingen aan te gaan ontstaat er meer zekerheid en continuïteit voor de deelnemers en de klanten. Overigens verwacht ik grote klappen als de banken binnenkort de ondernemers weer aan hun aflossingsverplichting gaan houden. Volgens mijn bank gaat dat per 1.1.2012 weer gebeuren omdat er geen rek meer zit in de mogelijkheden om aflossingen op te schorten. Herfinanciering is wellicht een mogelijkheid, maar dat brengt afboekingen en hoge kosten met zich mee. De verplichtingen zijn we destijds allemaal zelf willens en wetens aangegaan. De ene ondernemer hoger dan de andere. Het zou ons allen lucht geven als er een aantal schepen definitief uit de markt verdween. We zullen moeten onderkennen dat we als gezamenlijke sector de conjunctuur situatie halverwege de jaren 2000 te rooskleurig hebben ingeschat en dat we teveel scheepsruimte hebben gebouwd. De verwachting dat de economie in 2012 weer voldoende zal aantrekken is naar beneden bijgesteld. Om terug te keren van onze schreden zal er scheepsruimte moeten worden gesloopt. Dat kan echter alleen door de banken in gang gezet worden. Die zijn daar m.i. (nog?) niet toe bereid omdat dit een enorme afwaardering op hun balansen veroorzaakt. Standard and Poors en andere kredietbeoordelaars staan al te trappelen om de kredietstatus van die banken naar junkstatus af te waarderen op het moment dat duidelijk wordt welke balansrisico’s er zijn. Het is niet alleen de binnenvaart, maar de huizenmarkt, de kantorenmarkt, de industrie. we leven op een luchtbel die steeds groter wordt.

    Geplaatst door: R. Deelen op
  • Nou piet ik zal je ff uit de droom helpen.
    Die goedbedoelde schipper wil misschien wel stlliggen als het niet uit kan maar krijgt van de bank opdracht om maar te gaan varen voor elke prijs,men noemt dat verliesbeperking.
    En aansluiten bij een coop of samenwerkingsverband is tekenen voor vervoerszekerheid met een minium tarief dus dat gaat ook niet werken.
    Gewoon een bouwverbod in voeren en de nieuwe ccr eisen voor de bestaande schepen afschaffen zodat er eerlijke concurentie onstaat want dit is gewoon de macht van het geld en anders niet.Zo hou je de markt eerlijk en rechtvaardig.

    Geplaatst door: piet op
  • Peter @ De binnenvaart is onmisbaar.Velen zijn Technisch failliet!!
    ———————————————-
    Technisch failliet heeft meerdere oorzaken.
    geen minstens 30% eigen vermogen in het schip.
    Banken werken tegen, doordat naar omzet gekeken wordt en dan toon je inzet??? Onder de streep te weinig, schuif je de aflossing op ?? Door deze maatregel, breng je de mensen nog meer in de problemen.
    Veel schippers nemen eerst een reis aan en gaan dan klagen dat het te weinig is.
    Veel schippers zouden beter samen kunnen werken.
    Veel schipper kunnen niet leeg liggen en varen liever voor veel te weinig.
    1- De oplossing lijkt mij, Iedereen vanaf 1-1- 12 moet aflossen. Je moet aan de bank verantwoording afleggen over je aangenomen reis, die mag niet meer dan 10 % beneden je prognose liggen, die jezelf hebt ingediend, om de Hypo rond te krijgen.
    2- verplicht bij een coop. Of samenwerken met collegaas en als één groep handelen.

    Geplaatst door: Hein op
  • Begrijp me goed, van mij mag de groei prognose uitkomen! Maar wat zit er allemaal in die containers?? De winkels liggen nu al vol met goederen en etenswaar. Je krijgt nog wat verschuivingen. Wat nu nog los vervoerd word gaat gedeeltelijk in een container. Dan de mens krijgt minder te besteden. We gaan voor duurzaamheid, dus veel goederen, is de levensduur misschien wel langer. Of kijken die prognose mannen/vrouwen gewoon naar het aantal inwoners maal zoveel?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik denk dat we maar weer snel schepen moeten gaan bouwen, want anders missen we straks de boot.

    Ooooo, de binnenvaart doet het zo goed en is onmisbaar. Dat dachten we de laatste 10 jaar ook.

    Het gevolg; 80-90 % van de binnenvaart is technisch failliet!!

    Geplaatst door: peter op

Reageer

Samenwerking codewoord aanpak zwellende goederenstromen | Schuttevaer.nl

Samenwerking codewoord aanpak zwellende goederenstromen

Er moet nog veel gebeuren om de enorme ladinggroei in het vervoer over water in 2030 aan te kunnen. De vaarwegen hebben weliswaar nog voldoende capaciteit, maar de vraag is of ook de terminals en binnenhavens de groei aankunnen. Op het symposium Vervoer over water@2030 van adviesbureau Movares vorige week in Rotterdam, kwamen deskundigen met ideeën en oplossingen.

Door Erik van Huizen
Als de verwachtingen uitkomen, dan slaat de Rotterdamse haven in 2030 zo’n 750 miljoen ton goederen over. Vorig jaar was dat nog 430 miljoen ton. Het containervervoer vanuit Rotterdam is dan gestegen van 7,8 naar 16 miljoen teu. Voor de binnenvaart betekent dit een stijging van 1,8 naar 7 miljoen teu. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) zet voor de groei van deze hoeveelheid goederen vooral in op spoor en binnenvaart. Het aandeel van het wegvervoer moet omlaag van 48 naar 35%, die van spoor omhoog van 12 naar 20% en van vervoer over water van 40 naar 45%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Wie dan leeft wie dan zorgt jansen.

    Geplaatst door: Gekke henkie op
  • Beste allemaal,ik denk dat de groei in contaier aantallen zeker zal groeien door de tweede maasvlakte daar zullen straks grotere schepen komen die andere havens niet aan kunnen doen vanwege hun omvang en zeer zeker hun diepgang en Rotterdam heeft een goedkoop achterland vervoer geeft korting op havengelden .
    Ik denk niet in de aantallen wie zei voorspellen .

    Geplaatst door: jansen op
  • mijnheer Delen,

    Mijn complimenten voor Uw geschreven stuk. U bent een van de weinigen die het duidelijk verwoord, zonder andere mensen direct van commentaat te voorzien, wat kant nog wal raakt!

    Geplaatst door: peter op
  • Ik snap het ook niet zo goed.
    Komen er zoveel mensen meer bij in europa?
    Ik dacht dat we aan het vergrijzen waren (ik iedergeval wel).
    Mensen gaan de eerst komende jaren netto niks meer verdienen en de prijzen van energie en levens onderhoud gaan omhoog dus er kan ook niet meer gekocht worden van het verdiende geld.
    En landen willen zeker niet meer importeren als dat er geëxporteerd word dus waar halen ze dan die prognoses vandaan?

    Soms zitten prognoses er een beetje naast.
    Betuwe lijn ,container terminal in Amsterdam.HSL
    Windenergie

    zomaar wat voorbeelden

    Geplaatst door: Jantje op
  • Hee Peter en Hein . Dit artikel gaat over groeiverwachtingen, wat door de tweede maasvlakte en verandering van vervoerstromen best eens zou kunnen gebeuren . Het gaat niet over de financieele positie van binnenvaartondernemers .

    Geplaatst door: jansen op
  • Zomaar een paar gedachten als ik dit lees;
    Ten eerste sluit ik me aan bij subarurijder,waar komt die enorme groei vandaan in een nagenoeg verzadigd westen?
    Is er rekening gehouden met het feit dat Thyssen\\\\Krupp een megahoogoven aan het bouwen is ongeveer naast de mijnen van Rio Tinto in Brazilie en het dus waarschijnlijk is dat die hun boel hier in het dure westen opdoeken binnen 10/15 jaar?
    Dat er meer bedrijven in dezelfde positie zijn en er dus waarschijnlijk nauwelijks export meer is?
    Dat omwille van het milieu het gestimuleerd/verplicht? gaat worden om zoveel mogelijk handel binnen eigen regio te voeren?
    Dat nu het westen nog interessant is omwille van snelle en efficiente behandeling maar dat het hele Donaugebied snel leert en het niet onwaarschijnlijk is dat de grote stromen dan via de Donaudelta lopen?

    Ik zal niet zeggen dat ze echt geen gelijk hebben en de knappe koppen bij Movares hebben ervoor geleerd dus ik maak mezelf echt niet wijs dat het allemaal fantasie en dromen zijn maar er zijn zoveel zaken die op zulk een lange termijn nauwelijks berekend kunnen worden volgens mij.
    Ik heb het nl nog niet eens over gehad dat de olievooraad volgens de pessimisten dan al op is en dat we in autorijden die naar bloemen ruiken en in huizen wonen die zelfs geld opleveren en ga maar door,en toch wordt er ,niet alleen in Rotterdam natuurlijk maar ook Antwewrpen en Gent en Vlissingen en Hamburg en en en… bijna een verdubbeling van overslag verwacht.
    Zouden ze er zelf echt in geloven of levert zo\\\’n rapport gewoon weer een berg geld op en ziet men graag een vervolg opdracht?
    Ook zomaar een gedachte…

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Hein, uw analyse herken ik op één punt na: de verplichting om samen te werken. Zodra iets verplicht wordt, heeft het geen feitelijk draagvlak in de basis. Daarnaast: wie zou dit moeten verplichten? M.i. kan alleen een overheid zoiets initiëren. We hebben in Europa voor een vrije markt gekozen. Daarin zijn de particuliere schippers ondernemer. Dat betekent dat we onze eigen broek moeten ophouden. Als ons dat niet lukt, gaan we failliet. Als samenwerking er toe leidt dat we betere omzetten halen, zal de markt (dat zijn wij dus in dit geval) dit vanzelf oppakken. Coöperaties zijn trouwens net zo goed als bevrachtingskantoren en individuele schippers onderhevig aan marktinvloeden, dat is inherent aan het systeem waarin we werken. De lusten en lasten worden echter evenrediger verdeeld dan op de spotmarkt en door gezamenlijk lange termijn verplichtingen aan te gaan ontstaat er meer zekerheid en continuïteit voor de deelnemers en de klanten. Overigens verwacht ik grote klappen als de banken binnenkort de ondernemers weer aan hun aflossingsverplichting gaan houden. Volgens mijn bank gaat dat per 1.1.2012 weer gebeuren omdat er geen rek meer zit in de mogelijkheden om aflossingen op te schorten. Herfinanciering is wellicht een mogelijkheid, maar dat brengt afboekingen en hoge kosten met zich mee. De verplichtingen zijn we destijds allemaal zelf willens en wetens aangegaan. De ene ondernemer hoger dan de andere. Het zou ons allen lucht geven als er een aantal schepen definitief uit de markt verdween. We zullen moeten onderkennen dat we als gezamenlijke sector de conjunctuur situatie halverwege de jaren 2000 te rooskleurig hebben ingeschat en dat we teveel scheepsruimte hebben gebouwd. De verwachting dat de economie in 2012 weer voldoende zal aantrekken is naar beneden bijgesteld. Om terug te keren van onze schreden zal er scheepsruimte moeten worden gesloopt. Dat kan echter alleen door de banken in gang gezet worden. Die zijn daar m.i. (nog?) niet toe bereid omdat dit een enorme afwaardering op hun balansen veroorzaakt. Standard and Poors en andere kredietbeoordelaars staan al te trappelen om de kredietstatus van die banken naar junkstatus af te waarderen op het moment dat duidelijk wordt welke balansrisico’s er zijn. Het is niet alleen de binnenvaart, maar de huizenmarkt, de kantorenmarkt, de industrie. we leven op een luchtbel die steeds groter wordt.

    Geplaatst door: R. Deelen op
  • Nou piet ik zal je ff uit de droom helpen.
    Die goedbedoelde schipper wil misschien wel stlliggen als het niet uit kan maar krijgt van de bank opdracht om maar te gaan varen voor elke prijs,men noemt dat verliesbeperking.
    En aansluiten bij een coop of samenwerkingsverband is tekenen voor vervoerszekerheid met een minium tarief dus dat gaat ook niet werken.
    Gewoon een bouwverbod in voeren en de nieuwe ccr eisen voor de bestaande schepen afschaffen zodat er eerlijke concurentie onstaat want dit is gewoon de macht van het geld en anders niet.Zo hou je de markt eerlijk en rechtvaardig.

    Geplaatst door: piet op
  • Peter @ De binnenvaart is onmisbaar.Velen zijn Technisch failliet!!
    ———————————————-
    Technisch failliet heeft meerdere oorzaken.
    geen minstens 30% eigen vermogen in het schip.
    Banken werken tegen, doordat naar omzet gekeken wordt en dan toon je inzet??? Onder de streep te weinig, schuif je de aflossing op ?? Door deze maatregel, breng je de mensen nog meer in de problemen.
    Veel schippers nemen eerst een reis aan en gaan dan klagen dat het te weinig is.
    Veel schippers zouden beter samen kunnen werken.
    Veel schipper kunnen niet leeg liggen en varen liever voor veel te weinig.
    1- De oplossing lijkt mij, Iedereen vanaf 1-1- 12 moet aflossen. Je moet aan de bank verantwoording afleggen over je aangenomen reis, die mag niet meer dan 10 % beneden je prognose liggen, die jezelf hebt ingediend, om de Hypo rond te krijgen.
    2- verplicht bij een coop. Of samenwerken met collegaas en als één groep handelen.

    Geplaatst door: Hein op
  • Begrijp me goed, van mij mag de groei prognose uitkomen! Maar wat zit er allemaal in die containers?? De winkels liggen nu al vol met goederen en etenswaar. Je krijgt nog wat verschuivingen. Wat nu nog los vervoerd word gaat gedeeltelijk in een container. Dan de mens krijgt minder te besteden. We gaan voor duurzaamheid, dus veel goederen, is de levensduur misschien wel langer. Of kijken die prognose mannen/vrouwen gewoon naar het aantal inwoners maal zoveel?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik denk dat we maar weer snel schepen moeten gaan bouwen, want anders missen we straks de boot.

    Ooooo, de binnenvaart doet het zo goed en is onmisbaar. Dat dachten we de laatste 10 jaar ook.

    Het gevolg; 80-90 % van de binnenvaart is technisch failliet!!

    Geplaatst door: peter op

Reageer