Mars, Suiker Unie en Huntsman kiezen voor binnenvaart

Mars Nederland, Suiker Unie en Huntsman gaan meer doen met binnenvaart en halen zo jaarlijks 6800 vrachtwagenladingen van de weg. De drie grote ondernemingen maakten dat donderdag bekend in Rotterdam, tijdens een werkbezoek van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan de binnenvaart.

Laden en lossen met FlexFleet

De minister begon haar werkbezoek ’s ochtends in het radioprogramma ‘Goedemorgen Nederland’, bezocht de varende binnenvaartschepen Anda en Addio (‘We zijn begonnen bij de A, de rest komt nog’) en liet zich met een crewtender van de Rotterdamse roeiers (KRVE) afzetten op de Nieuwe Maze, het directievaartuig van Havenbedrijf Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • zal de suikerindustrie eindelijk inzien dat als je net als vroeger een stuk of 10 of meer schepen aan de wal hebt liggen je toch altijd een mooie vooraad hebt waar je even mee door kunt
    vooral nu de campagne s langer worden en vaak de wegen glad zijn ik zal ze als het mogelijk is weer met plezier gaan lossen net als vroeger

    Geplaatst door: peter op
  • @Arno
    Je heb voor 100% gelyk.
    Als je leest hoeveel boerenbedryven per maand stoppen,slaat de schrik om je hart.
    Straks hebben we allen maar import voedsel met een twyvelachtige kwalityd.
    Voedsel wat bol staat van manipulatie of bestrydings middelen.
    Want de controle daarop is met enige politieke druk of smeergeld wel te onduiken.En dat alles om het geld, want dat is meer waard dan gezondheid of de wet.

    Geplaatst door: Zw-drechter Dirk op
  • Gezien de opmerking van Jos, de bietsuikerindustrie moet zonodig de nek omgedraaid worden in Europa omdat ze gesubsidiërd word en de zogenaamd “goedkope” rietsuiker moet een kans op de markt krijgen, maar let op, zodra de bietsuikerindustrie helemaal ter ziele is en we volledig afhankelijk zijn van rietsuiker, dan ineens is de rietsuiker dubbel zo duur als de bietsuiker, want dan zit er zakkenvullende tussenhandel en speculanten tussen en dan ineens moet de bietsuiker uit Azië komen en dat transport is zo vreselijk duur vanwege de bizar hoge brandstof kosten, zo worden we hier beduveld en worden boeren en een bedrijfstak gesloopt.

    Geplaatst door: Arno op
  • @Harry: Nu wordt er voor u nieuwe lading geworven, omdat u dat zelf niet kunt of om andere redenen niet doet, is het weer eens niet goed. Uw mentaliteit zorgt in de transportwereld voor een slechte reclame voor uw bedrijfstak, die het nog zwaar genoeg gaat krijgen als gevolg van onverantwoordelijke investeringen in veel te veel laadruimte. Uw sector is door haar verdeeldheid en individualiteit niet in staat geweest zichzelf capaciteitsbeperkingen op te leggen. Wie vaart alles voor een habbekrats weg? Dat doet u helemaal zelf. Niemand dwingt u, behalve de angst voor uw collega. U bent de ondernemer, dus u dient zelf uw prijs te bepalen. Niet iemand anders, maar u zelf bent helemaal in uw eentje persoonlijk verantwoordelijk voor uw eigen bedrijf. En nu niet meteen roepen dat u niet in staat bent om meer aan uw klanten door te rekenen, omdat de buurman goedkoper vaart en wellicht geen rente en aflossing hoeft te betalen (wat overigens een pertinente misvatting is waar het door banken of andere instellingen gefinancierde schepen betreft). Als u alleen maar onder de kostprijs meent te kunnen werken, zult u als ondernemer zelf moeten zoeken naar manieren om uw omzet of uw efficiency te verbeteren. Samenwerken met de door u met argusogen bekeken buurman bijvoorbeeld. Het is alleen maar angst die onder de binnenvaartondernemers regeert. Van die angst maken uw tussenpersonen, die trouwens nooit enkele moeite hebben gedaan om dit nieuwe werk in handen te krijgen, begrijpelijkerwijs gebruik. Als u die angst niet overwint, blijft u inderdaad onder de kostprijs vervoeren en worden weg en spoor gedwongen mee te gaan met de soms ronduit belachelijke vervoersprijzen die u meent te moeten rekenen.
    BVB: gefeliciteerd met deze goede eerste resultaten. Er zullen onder druk van maatschappelijke trends nog vele verladers volgen. De A15 is de ergste bottleneck voor het wegvervoer naar en vanuit Rotterdam. Samen met de serieuzere ondernemers in de binnenvaart zorgen we ervoor dat Nederland Transportland leidend blijft.

    Geplaatst door: Belangstellende wegvervoerder op
  • En dat mogen wij ook gaan vervoeren onder de kostprijs zeker??Uiteraard wil men dit met schepen doen,die varen het voor een habbekrats voor je weg.En wat zijn we weer blij.

    Geplaatst door: harry op
  • alle nostalgische hartewensen ten spijt: bieten komen noit meer in een schip.
    De voedsel(proces) industrie schakelt in hoog tempo om op goedkopere zoetstoffen als dextrose/fructose/glucosestroop en zonder EU subsidies op bietsuiker en importheffingen op veel goedkopere rietsuiker is het snel afgelopen met de bietencampagnes.
    Ook hier in Frankrijk zien we de ene na de andere suikerfabriek gesloopt worden.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • He is het voor de Suikerunie ook nog een idee om de cokes naar Stampersgat ook met het schip te laten komen ipv met de vrachtauto?Is maar een ideetje.
    Een positief plaatje gister voor de binnenvaart iedereen heeft er hard voor gewerkt.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Goed om te zien dat heet project maatwerk zijn vruchten afwerpt.

    Mooie landelijke reclame voor onze sector ook met onze nieuwe merknaam \”The Bleu Road\”!

    BVB (wederom) bedankt voor jullie inzet!

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Hoewel wij in de binnenvaart bij Suiker Unie vaak terug denken aan het vervoer van de bieten, was het nieuws gisteren dat de Suiker Unie delen van hun gereed product (bulksuiker) in containers over water wil gaan vervoeren.

    Geplaatst door: Wilco op
  • lekker zoveel gratis mars,is beter dan vroeger in 62,toen was het alleen een schip met linker schoenen

    Geplaatst door: Jan op
  • Ahoy, alle bieten weer in het schip. Wat is de wereld mooi.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Jammer dat de Suiker Unie dit niet 7 jaar eerder heeft besloten !
    De laatste campagne op Puttershoek was in 2004 . Het
    fabriek is al gedeeltelijk gesloopt en gaat nooit meer draaien .

    Bieten schipper

    Geplaatst door: Bieten Schipper op
  • Suiker Unie, gefeliciteerd, jammer van al die bieten die zo nodig over de weg moesten.
    Alleen omdat er sap uit de bieten liep. We hebben denk ik 60 jaar bieten met schepen en auto,s vervoerd en ineens liep het sap eruit?
    Als de schepen meer inhadden als de grootste tonnemaat werden ze gestraft aan de fabrieken, terwijl de auto,s zwaar overbeladen staan te lossen. Dat is dan het risico van de chauffeur, zeiden ze bij Suiker unie.

    Geplaatst door: ad op
  • Naar aanleiding van dit nieuws is er veel aandacht voor the Blue Road in de landelijke dagbladen.

    Wilco

    Geplaatst door: Wilco op
  • Goed opgemerkt Arno ! !

    Geplaatst door: Berend op
  • Zouden de suikerbieten weer gewoon zoals het hoort en vroeger altijd ging , weer voor het grootste deel per schip vervoerd gaan worden i.p.v. over de overvolle weg?

    Geplaatst door: Arno op

Reageer

Mars, Suiker Unie en Huntsman kiezen voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

Mars, Suiker Unie en Huntsman kiezen voor binnenvaart

Mars Nederland, Suiker Unie en Huntsman gaan meer doen met binnenvaart en halen zo jaarlijks 6800 vrachtwagenladingen van de weg. De drie grote ondernemingen maakten dat donderdag bekend in Rotterdam, tijdens een werkbezoek van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan de binnenvaart.

Laden en lossen met FlexFleet

De minister begon haar werkbezoek ’s ochtends in het radioprogramma ‘Goedemorgen Nederland’, bezocht de varende binnenvaartschepen Anda en Addio (‘We zijn begonnen bij de A, de rest komt nog’) en liet zich met een crewtender van de Rotterdamse roeiers (KRVE) afzetten op de Nieuwe Maze, het directievaartuig van Havenbedrijf Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • zal de suikerindustrie eindelijk inzien dat als je net als vroeger een stuk of 10 of meer schepen aan de wal hebt liggen je toch altijd een mooie vooraad hebt waar je even mee door kunt
    vooral nu de campagne s langer worden en vaak de wegen glad zijn ik zal ze als het mogelijk is weer met plezier gaan lossen net als vroeger

    Geplaatst door: peter op
  • @Arno
    Je heb voor 100% gelyk.
    Als je leest hoeveel boerenbedryven per maand stoppen,slaat de schrik om je hart.
    Straks hebben we allen maar import voedsel met een twyvelachtige kwalityd.
    Voedsel wat bol staat van manipulatie of bestrydings middelen.
    Want de controle daarop is met enige politieke druk of smeergeld wel te onduiken.En dat alles om het geld, want dat is meer waard dan gezondheid of de wet.

    Geplaatst door: Zw-drechter Dirk op
  • Gezien de opmerking van Jos, de bietsuikerindustrie moet zonodig de nek omgedraaid worden in Europa omdat ze gesubsidiërd word en de zogenaamd “goedkope” rietsuiker moet een kans op de markt krijgen, maar let op, zodra de bietsuikerindustrie helemaal ter ziele is en we volledig afhankelijk zijn van rietsuiker, dan ineens is de rietsuiker dubbel zo duur als de bietsuiker, want dan zit er zakkenvullende tussenhandel en speculanten tussen en dan ineens moet de bietsuiker uit Azië komen en dat transport is zo vreselijk duur vanwege de bizar hoge brandstof kosten, zo worden we hier beduveld en worden boeren en een bedrijfstak gesloopt.

    Geplaatst door: Arno op
  • @Harry: Nu wordt er voor u nieuwe lading geworven, omdat u dat zelf niet kunt of om andere redenen niet doet, is het weer eens niet goed. Uw mentaliteit zorgt in de transportwereld voor een slechte reclame voor uw bedrijfstak, die het nog zwaar genoeg gaat krijgen als gevolg van onverantwoordelijke investeringen in veel te veel laadruimte. Uw sector is door haar verdeeldheid en individualiteit niet in staat geweest zichzelf capaciteitsbeperkingen op te leggen. Wie vaart alles voor een habbekrats weg? Dat doet u helemaal zelf. Niemand dwingt u, behalve de angst voor uw collega. U bent de ondernemer, dus u dient zelf uw prijs te bepalen. Niet iemand anders, maar u zelf bent helemaal in uw eentje persoonlijk verantwoordelijk voor uw eigen bedrijf. En nu niet meteen roepen dat u niet in staat bent om meer aan uw klanten door te rekenen, omdat de buurman goedkoper vaart en wellicht geen rente en aflossing hoeft te betalen (wat overigens een pertinente misvatting is waar het door banken of andere instellingen gefinancierde schepen betreft). Als u alleen maar onder de kostprijs meent te kunnen werken, zult u als ondernemer zelf moeten zoeken naar manieren om uw omzet of uw efficiency te verbeteren. Samenwerken met de door u met argusogen bekeken buurman bijvoorbeeld. Het is alleen maar angst die onder de binnenvaartondernemers regeert. Van die angst maken uw tussenpersonen, die trouwens nooit enkele moeite hebben gedaan om dit nieuwe werk in handen te krijgen, begrijpelijkerwijs gebruik. Als u die angst niet overwint, blijft u inderdaad onder de kostprijs vervoeren en worden weg en spoor gedwongen mee te gaan met de soms ronduit belachelijke vervoersprijzen die u meent te moeten rekenen.
    BVB: gefeliciteerd met deze goede eerste resultaten. Er zullen onder druk van maatschappelijke trends nog vele verladers volgen. De A15 is de ergste bottleneck voor het wegvervoer naar en vanuit Rotterdam. Samen met de serieuzere ondernemers in de binnenvaart zorgen we ervoor dat Nederland Transportland leidend blijft.

    Geplaatst door: Belangstellende wegvervoerder op
  • En dat mogen wij ook gaan vervoeren onder de kostprijs zeker??Uiteraard wil men dit met schepen doen,die varen het voor een habbekrats voor je weg.En wat zijn we weer blij.

    Geplaatst door: harry op
  • alle nostalgische hartewensen ten spijt: bieten komen noit meer in een schip.
    De voedsel(proces) industrie schakelt in hoog tempo om op goedkopere zoetstoffen als dextrose/fructose/glucosestroop en zonder EU subsidies op bietsuiker en importheffingen op veel goedkopere rietsuiker is het snel afgelopen met de bietencampagnes.
    Ook hier in Frankrijk zien we de ene na de andere suikerfabriek gesloopt worden.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • He is het voor de Suikerunie ook nog een idee om de cokes naar Stampersgat ook met het schip te laten komen ipv met de vrachtauto?Is maar een ideetje.
    Een positief plaatje gister voor de binnenvaart iedereen heeft er hard voor gewerkt.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Goed om te zien dat heet project maatwerk zijn vruchten afwerpt.

    Mooie landelijke reclame voor onze sector ook met onze nieuwe merknaam \”The Bleu Road\”!

    BVB (wederom) bedankt voor jullie inzet!

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Hoewel wij in de binnenvaart bij Suiker Unie vaak terug denken aan het vervoer van de bieten, was het nieuws gisteren dat de Suiker Unie delen van hun gereed product (bulksuiker) in containers over water wil gaan vervoeren.

    Geplaatst door: Wilco op
  • lekker zoveel gratis mars,is beter dan vroeger in 62,toen was het alleen een schip met linker schoenen

    Geplaatst door: Jan op
  • Ahoy, alle bieten weer in het schip. Wat is de wereld mooi.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Jammer dat de Suiker Unie dit niet 7 jaar eerder heeft besloten !
    De laatste campagne op Puttershoek was in 2004 . Het
    fabriek is al gedeeltelijk gesloopt en gaat nooit meer draaien .

    Bieten schipper

    Geplaatst door: Bieten Schipper op
  • Suiker Unie, gefeliciteerd, jammer van al die bieten die zo nodig over de weg moesten.
    Alleen omdat er sap uit de bieten liep. We hebben denk ik 60 jaar bieten met schepen en auto,s vervoerd en ineens liep het sap eruit?
    Als de schepen meer inhadden als de grootste tonnemaat werden ze gestraft aan de fabrieken, terwijl de auto,s zwaar overbeladen staan te lossen. Dat is dan het risico van de chauffeur, zeiden ze bij Suiker unie.

    Geplaatst door: ad op
  • Naar aanleiding van dit nieuws is er veel aandacht voor the Blue Road in de landelijke dagbladen.

    Wilco

    Geplaatst door: Wilco op
  • Goed opgemerkt Arno ! !

    Geplaatst door: Berend op
  • Zouden de suikerbieten weer gewoon zoals het hoort en vroeger altijd ging , weer voor het grootste deel per schip vervoerd gaan worden i.p.v. over de overvolle weg?

    Geplaatst door: Arno op

Reageer