‘Binnenvaart is goedkoop en vervuilt minste’

Vrachtvervoer via de binnenvaart is goedkoper dan vervoer over de weg, minder milieubelastend, het veroorzaakt geen files – en het heeft daar ook geen last van. Toch worden de waterwegen in Europa veel minder benut voor met name het vervoer van pallets en stukgoederen (zoals papier, maar ook tv’s, meubelen) dan zou kunnen. Econoom Tilman Platz onderzocht hoe dat anders kan.

Om succesvol te concurreren met vervoer over de weg, moet vrachtvervoer over water op drie gebieden goed scoren: geld, tijd en service. De kosten kunnen bij transport over water laag zijn, zeker wanneer er ook veel vervoerd wordt. Dat een schip een stuk langzamer is dan een vrachtwagen hoeft geen probleem te zijn: niet alle vracht moet binnen 24 uur op het adres van bestemming zijn. Wel een risico vormt de tijd die gemoeid is met overslag in de havens vanwaar en waarnaar gevaren wordt. Daarin valt volgens Platz nog veel te verbeteren. En de service moet compleet zijn: wie vervoert over water, moet ook zorgen voor het voor- en na transport van en naar de haven. Dat alles moet op één plek, voor één prijs geregeld kunnen worden en uiteraard met tracking and tracing te volgen zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Binnenvaart is goedkoop en vervuilt minste’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart is goedkoop en vervuilt minste’

Vrachtvervoer via de binnenvaart is goedkoper dan vervoer over de weg, minder milieubelastend, het veroorzaakt geen files – en het heeft daar ook geen last van. Toch worden de waterwegen in Europa veel minder benut voor met name het vervoer van pallets en stukgoederen (zoals papier, maar ook tv’s, meubelen) dan zou kunnen. Econoom Tilman Platz onderzocht hoe dat anders kan.

Om succesvol te concurreren met vervoer over de weg, moet vrachtvervoer over water op drie gebieden goed scoren: geld, tijd en service. De kosten kunnen bij transport over water laag zijn, zeker wanneer er ook veel vervoerd wordt. Dat een schip een stuk langzamer is dan een vrachtwagen hoeft geen probleem te zijn: niet alle vracht moet binnen 24 uur op het adres van bestemming zijn. Wel een risico vormt de tijd die gemoeid is met overslag in de havens vanwaar en waarnaar gevaren wordt. Daarin valt volgens Platz nog veel te verbeteren. En de service moet compleet zijn: wie vervoert over water, moet ook zorgen voor het voor- en na transport van en naar de haven. Dat alles moet op één plek, voor één prijs geregeld kunnen worden en uiteraard met tracking and tracing te volgen zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer