Fase 1 en 2 tegelijk

Minister wil toch fase 3 van ontgassingsverbod naar voren halen

Fase 3 van het verbod op varend ontgassen wordt mogelijk toch naar voren gehaald. Dat zei demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers in het commissiedebat Maritiem op 8 februari. In oktober vorig jaar liet hij de Kamer nog weten dat dit niet ging gebeuren, ondanks aandringen van de binnenvaartsector.

Een verbod op varend ontgassen gaat uiterlijk op 1 juli 2024 in. Foto Freddy Schinkel

Fase 3 van het verbod op varend ontgassen gaat volgens de Roadmap Varend Ontgassen in op 1 juli 2027. In die fase gaat een ontgassingsverbod in voor aceton, ethanol en methanol. De binnenvaartsector, Europese ontgassingsbond en klokkenluider Ton Quist riepen de minister al langer op om fase 3 tegelijk met fase 1 en 2 te laten ingaan. Dit omdat handhaving van het verbod anders nodeloos ingewikkeld of zelfs onuitvoerbaar zou worden.

Harbers liet de commissieleden ook nogmaals weten dat fase 1 en fase 2 nagenoeg tegelijk worden ingevoerd. ‘Daar kan een maand tussen zitten, omdat het nog in de Staatscourant moet komen. Het zal nagenoeg gelijk ingaan.’

In fase 1 gaat het om stoffen zoals benzine, benzeen en mengsels met meer dan 10% ethanol. Fase 2 bevat een verbod op het ontgassen van onder meer ruwe aardolie, ontvlambare vloeistoffen en koolwaterstoffen met meer dan 10% benzeen.

Varend ontgassen gedogen

In hetzelfde commissiedebat pleitte de PVV voor een gedoogperiode voor schippers om varend te kunnen blijven ontgassen. PVV-Kamerlid Hidde Heutink wil hiermee voorkomen dat de schipper de dupe wordt van een tekort aan ontgassingsinstallaties. ‘We krijgen een scenario dat er niet voldoende ontgassingsinstallaties zijn. Schippers moeten zich in allemaal bochten wringen. Maar ze hebben er geen invloed op. En ze krijgen wel een bekeuring als ze toch ontgassen’, stelde Heutink. Die ook een tweeminutendebat over dit onderwerp aankondigde.

Harbers liet weten niets te zien in zo’n gedoogperiode. Hij stelde dat al lang genoeg duidelijk is dat het verbod eraan komt, ‘bovendien zitten we al flink in blessuretijd’. Volgens Harbers is het ook nog te vroeg om te concluderen dat er te weinig ontgassingsinstallaties zijn. ‘Er loopt een aanvraag voor Rotterdam, er zijn twee mobiele installaties in Amsterdam en Rijkswaterstaat onderzoekt drie mogelijke plekken in Zeeland.’

Daaraan voegde de minister toe dat de verantwoordelijkheid bij de verladers ligt en dat het goed mogelijk is dat die meer dedicated transport gaan doen, waardoor ontgassen niet nodig is. Het is dus nog maar de vraag hoeveel installaties werkelijk nodig zijn. De minister komt binnen een maand met een brief over de status van het verbod en het aantal installaties. Heutink leek daardoor wat gerustgesteld en liet weten de brief af te wachten alvorens zijn tweeminutendebat wellicht in te trekken.

Minister wil toch fase 3 van ontgassingsverbod naar voren halen | Schuttevaer.nl
Fase 1 en 2 tegelijk

Minister wil toch fase 3 van ontgassingsverbod naar voren halen

Fase 3 van het verbod op varend ontgassen wordt mogelijk toch naar voren gehaald. Dat zei demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers in het commissiedebat Maritiem op 8 februari. In oktober vorig jaar liet hij de Kamer nog weten dat dit niet ging gebeuren, ondanks aandringen van de binnenvaartsector.

Een verbod op varend ontgassen gaat uiterlijk op 1 juli 2024 in. Foto Freddy Schinkel

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer