Opinie: ‘BLN-Koninklijke Schuttevaer kan niet zonder actieve B-leden’

Voor schepelingen werkzaam in de binnenvaart is er totaal geen verschil in hoeverre het werk van Koninklijke Schuttevaer voor hén relevant is. Scheepseigenaar óf ingehuurd; als alle actieve schippers tezamen hebben wij een gelijk belang bij een veilige en vlot verlopende praktijk op het water, vindt Gerald Vermeulen.

Denk bijvoorbeeld aan veilige toegang tot de schepen, voldoende en goede auto-afzetplaatsen, heldere en goed toepasbare regelgeving en voorschriften, werkbare uitrustingen, goede ligplaatsen en werkbare bemanningseisen.

Binnen deze vereniging worden vraagstukken van nautisch-technische aard afgehandeld. Alle actieve schippers (stuurlieden, etc.) leggen er vrijblijvend hun kennis en ervaring tezamen. Samen en na soms diepgaand overleg, treedt Koninklijke Schuttevaer op als gesprekspartner richting overheid, beheerders en andere gesprekspartners van de scheepvaart.

Waardevol werk, wat soms niet altijd waarneembaar is, maar in alle gevallen zeker niet minder waardevol. Ik denk persoonlijk dat de West-Europese binnenvaart al 165 jaar gediend en gezegend is met het vele werk dat Koninklijke Schuttevaer verzet.

Om mij goed te begrijpen, ik verdien mijn brood met en in de binnenvaart. Ik ben een werknemer, geen ondernemer die werkt op zijn eigen schip. In mijn praktijk van opstapwerk kom ik vele hardwerkende scheepvaart-professionals tegen. Een aanmerkelijk deel is géén schipper-eigenaar (anders dan in het nabije verleden). Wij werken in de hedendaagse, moderne binnenvaart en velen ambiëren dit, net als ik, te blijven doen in opdracht van derden.

Deze groeiende groep van moderne nautische professionals is vrijwel zonder uitzondering zeer betrokken bij zijn werk. Feit is wel dat sinds circa 10 jaar deze groep procentueel vele malen groter is geworden.

Buiten Koninklijke Schuttevaer wordt wel eens vreemd aangekeken tegen deze groep schippers binnen de schippersvereniging. Wij heten B-leden te zijn. B-leden staan tegenover A-leden, die lid zijn met hun bedrijf. Volgens de website van Koninklijke Schuttevaer zijn A-Leden: ‘scheepseigenaren of binnenvaart-aanverwante bedrijven zonder schepen die een volledig lidmaatschap wensen.’ En B-leden zijn: ‘natuurlijke personen, bijvoorbeeld zetschippers of matrozen. Ook bezitters van een recreatievaartuig worden in deze categorie ingedeeld. Het is niet mogelijk eigenaren van een actief beroepsvaartuig als B-lid in te schrijven’.

Echter, binnen de vereniging zijn wij allemaal gelijke leden: schippers, actief in de scheepvaart. Ook statutair zijn beide ledengroepen krek-gelijk. Binnen de afdelingen op regionaal niveau geldt namelijk het one-(wo-)man-one-vote systeem. Iets wat ons ver heeft gebracht en zeker ook in de toekomst van grote waarde zal blijven binnen deze vereniging.

Het mooie is, dat alle schippers binnen Koninklijke Schuttevaer aan het einde van de vele discussies nog steeds eendrachtig schouder-aan-schouder staan om hun nautisch-technische belangen te verdedigen. A óf B; uiteindelijk zijn we allen tezamen lid van deze eendrachtige vereniging.

De dagen van de vanzelfsprekendheid van gezinsbedrijven in de beroepsvaart liggen steeds verder achter ons. De voortschrijdende consolidatie is daar debet aan. Daarom wil ik u allen uitnodigen lid te worden van deze schippersvereniging. Ook zij die geen eigenaar zijn van het schip waarop zij werken. Ik hoop u de komende jaren in vergaderingen en op het jaarcongres in grote getalen tegen te komen.

Als het tij verloopt, verzet men de bakens. Ik wens de vereniging BLN-Koninklijke Schuttevaer veel goeds toe. Met veel moderne nautische professionals als actieve (B-)leden binnen de gelederen van deze machtig mooie schippersvereniging.

G. Vermeulen, Zuid-Holland
Opstapschipper in de Rijn- en binnenvaart
(B-)Lid van BLN-Koninklijke Schuttevaer Utrecht
Donateur van de Internationale Afdeling van BLN-Koninklijke Schuttevaer

 

Opinie: ‘BLN-Koninklijke Schuttevaer kan niet zonder actieve B-leden’ | Schuttevaer.nl

Opinie: ‘BLN-Koninklijke Schuttevaer kan niet zonder actieve B-leden’

Voor schepelingen werkzaam in de binnenvaart is er totaal geen verschil in hoeverre het werk van Koninklijke Schuttevaer voor hén relevant is. Scheepseigenaar óf ingehuurd; als alle actieve schippers tezamen hebben wij een gelijk belang bij een veilige en vlot verlopende praktijk op het water, vindt Gerald Vermeulen.

Denk bijvoorbeeld aan veilige toegang tot de schepen, voldoende en goede auto-afzetplaatsen, heldere en goed toepasbare regelgeving en voorschriften, werkbare uitrustingen, goede ligplaatsen en werkbare bemanningseisen.

Binnen deze vereniging worden vraagstukken van nautisch-technische aard afgehandeld. Alle actieve schippers (stuurlieden, etc.) leggen er vrijblijvend hun kennis en ervaring tezamen. Samen en na soms diepgaand overleg, treedt Koninklijke Schuttevaer op als gesprekspartner richting overheid, beheerders en andere gesprekspartners van de scheepvaart.

Waardevol werk, wat soms niet altijd waarneembaar is, maar in alle gevallen zeker niet minder waardevol. Ik denk persoonlijk dat de West-Europese binnenvaart al 165 jaar gediend en gezegend is met het vele werk dat Koninklijke Schuttevaer verzet.

Om mij goed te begrijpen, ik verdien mijn brood met en in de binnenvaart. Ik ben een werknemer, geen ondernemer die werkt op zijn eigen schip. In mijn praktijk van opstapwerk kom ik vele hardwerkende scheepvaart-professionals tegen. Een aanmerkelijk deel is géén schipper-eigenaar (anders dan in het nabije verleden). Wij werken in de hedendaagse, moderne binnenvaart en velen ambiëren dit, net als ik, te blijven doen in opdracht van derden.

Deze groeiende groep van moderne nautische professionals is vrijwel zonder uitzondering zeer betrokken bij zijn werk. Feit is wel dat sinds circa 10 jaar deze groep procentueel vele malen groter is geworden.

Buiten Koninklijke Schuttevaer wordt wel eens vreemd aangekeken tegen deze groep schippers binnen de schippersvereniging. Wij heten B-leden te zijn. B-leden staan tegenover A-leden, die lid zijn met hun bedrijf. Volgens de website van Koninklijke Schuttevaer zijn A-Leden: ‘scheepseigenaren of binnenvaart-aanverwante bedrijven zonder schepen die een volledig lidmaatschap wensen.’ En B-leden zijn: ‘natuurlijke personen, bijvoorbeeld zetschippers of matrozen. Ook bezitters van een recreatievaartuig worden in deze categorie ingedeeld. Het is niet mogelijk eigenaren van een actief beroepsvaartuig als B-lid in te schrijven’.

Echter, binnen de vereniging zijn wij allemaal gelijke leden: schippers, actief in de scheepvaart. Ook statutair zijn beide ledengroepen krek-gelijk. Binnen de afdelingen op regionaal niveau geldt namelijk het one-(wo-)man-one-vote systeem. Iets wat ons ver heeft gebracht en zeker ook in de toekomst van grote waarde zal blijven binnen deze vereniging.

Het mooie is, dat alle schippers binnen Koninklijke Schuttevaer aan het einde van de vele discussies nog steeds eendrachtig schouder-aan-schouder staan om hun nautisch-technische belangen te verdedigen. A óf B; uiteindelijk zijn we allen tezamen lid van deze eendrachtige vereniging.

De dagen van de vanzelfsprekendheid van gezinsbedrijven in de beroepsvaart liggen steeds verder achter ons. De voortschrijdende consolidatie is daar debet aan. Daarom wil ik u allen uitnodigen lid te worden van deze schippersvereniging. Ook zij die geen eigenaar zijn van het schip waarop zij werken. Ik hoop u de komende jaren in vergaderingen en op het jaarcongres in grote getalen tegen te komen.

Als het tij verloopt, verzet men de bakens. Ik wens de vereniging BLN-Koninklijke Schuttevaer veel goeds toe. Met veel moderne nautische professionals als actieve (B-)leden binnen de gelederen van deze machtig mooie schippersvereniging.

G. Vermeulen, Zuid-Holland
Opstapschipper in de Rijn- en binnenvaart
(B-)Lid van BLN-Koninklijke Schuttevaer Utrecht
Donateur van de Internationale Afdeling van BLN-Koninklijke Schuttevaer