Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Sendo Liner vaart op accu's door Rotterdam en Friesland

De door Sendo Shipping en Concordia-Damen ontwikkelde Sendo Liner (110 x 11,45 meter) vaart straks volledig emissieloos door de havens van Amsterdam en Rotterdam en delen van het Prinses Margrietkanaal.

1 / 1
Doorsnede van een Sendo Liner. De schroeven worden aangedreven door permanent-magneet elektromotoren van Oswald met een vermogen van 350 kW elk. Het schroefontwerp is geoptimaliseerd op een snelheid van 14 kilometer per uur. Bij 180/190 omwentelingen per minuut vragen de schroeven dan 120/125 kW elk. Ook de boegschroeven zijn elektrisch. (Tekening Sendo Shipping)

Doorsnede van een Sendo Liner. De schroeven worden aangedreven door permanent-magneet elektromotoren van Oswald met een vermogen van 350 kW elk. Het schroefontwerp is geoptimaliseerd op een snelheid van 14 kilometer per uur. Bij 180/190 omwentelingen per minuut vragen de schroeven dan 120/125 kW elk. Ook de boegschroeven zijn elektrisch. (Tekening Sendo Shipping)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M Boere

    Mooi initiatief Sebastiaan. Ook mooi dat de klant inziet dat vergroening niet van 1 kant hoort te komen en dat ze bereid zijn om te delen in de veel hogere kosten voor de voortstuwing.

  • G.M. Noldes

    https://www.climategate.nl/2016/03/hoe-het-ipcc-de-hele-wereld-voor-de-gek-houdt/

    misschien eens leuk te lezen hoe het echt zit met het IPCC. En trek zelf uw conclusie.

    Co2 is geen gif, Co2 is even belangrijk voor het LEVEN in zijn totaliteit als dat zuurstof belangrijk is voor vuur.



  • P. Da Silva

    700 kw op een schip van 2,500 ton is ook niet veel, wel de goede weg langzamer varen is altijd een goede bespaarder , het diesel electriesch rendement bijft matig ,
    maar de batterijen kunnen helpen , maar..... spreek toch niet steeds over emissie
    loos , voorlopig hebben we max 15% emissieloze in Nederland ik heb 12 kw aan zonnepanelen liggen , en wat aandelen in wind molens , maar daar kan dit schip niet op varen , temeer dat de NS ook al claimt dat ze 100% op windenergie rijden .

Lees ook