Overheid moet tankvaartcrisis voorkomen

SEPTEMBER 2007
Met een investeringspremie voor enkelwandige tankers hoopt de Vereniging Belgische Reders van Binnen- en Rijnvaart (VBR) een crisis in de tankvaart als gevolg van de verplichte overgang van enkel- naar dubbelwandigheid te voorkomen. Omdat een sloopregeling politiek zeer gevoelig ligt, spreekt tankvaartvoorzitter Karel Verberght liever van een ecologisch vervangingsprogramma.

De VBR  stelde het plan al in 2006 op, maar achtte de tijd nu rijp ermee naar buiten te komen. Omdat op termijn niet alleen gevaarlijke stoffen maar ook watervervuilende stoffen dubbelwandig vervoerd moeten worden, gaat het voorstel niet alleen over uitfasering van enkelwandige tankschepen maar ook enkelwandige droge-ladingschepen.
‘Eigenaren van enkelwandige tankers vrezen terecht voor financiële problemen tijdens de uitfasering. Ze beschikken na verkoop van hun sterk in waarde gedaalde enkelwandige tanker over onvoldoende eigen vermogen. Ook de huidige eigenaren van dubbelwandige tankers ondervinden nu al nadelige concurrentie. Uit goed ingelichte bronnen vernamen wij dat er bij hypotheekbanken al tientallen jonge dubbelwandige tankers op de lijst van gedwongen verkoop staan. Omdat de banken nieuwe investeerders niet willen ontmoedigen, handelen ze deze gedwongen verkopen discreet af.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Overheid moet tankvaartcrisis voorkomen | Schuttevaer.nl

Overheid moet tankvaartcrisis voorkomen

SEPTEMBER 2007
Met een investeringspremie voor enkelwandige tankers hoopt de Vereniging Belgische Reders van Binnen- en Rijnvaart (VBR) een crisis in de tankvaart als gevolg van de verplichte overgang van enkel- naar dubbelwandigheid te voorkomen. Omdat een sloopregeling politiek zeer gevoelig ligt, spreekt tankvaartvoorzitter Karel Verberght liever van een ecologisch vervangingsprogramma.

De VBR  stelde het plan al in 2006 op, maar achtte de tijd nu rijp ermee naar buiten te komen. Omdat op termijn niet alleen gevaarlijke stoffen maar ook watervervuilende stoffen dubbelwandig vervoerd moeten worden, gaat het voorstel niet alleen over uitfasering van enkelwandige tankschepen maar ook enkelwandige droge-ladingschepen.
‘Eigenaren van enkelwandige tankers vrezen terecht voor financiële problemen tijdens de uitfasering. Ze beschikken na verkoop van hun sterk in waarde gedaalde enkelwandige tanker over onvoldoende eigen vermogen. Ook de huidige eigenaren van dubbelwandige tankers ondervinden nu al nadelige concurrentie. Uit goed ingelichte bronnen vernamen wij dat er bij hypotheekbanken al tientallen jonge dubbelwandige tankers op de lijst van gedwongen verkoop staan. Omdat de banken nieuwe investeerders niet willen ontmoedigen, handelen ze deze gedwongen verkopen discreet af.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer