SGP-schippersontbijt: ‘Varend ontgassen had geen oplossingstijd nodig’

Had het verbod op varend ontgassen direct in laten gaan in plaats van pas per 1 juli 2018. Dat was een tip van schippers aan het binnenvaartontbijt van de SGP-Statenfractie Zeeland in Nieuwdorp. De provincie wilde de sector gelegenheid te geven om een oplossing te zoeken. Maar, ‘pas als er een verbod is, worden er oplossingen gezocht’, oordeelden de schippers.

SGP-schippersontbijt: ‘Varend ontgassen had geen oplossingstijd nodig'

Zaterdagochtend 17 maart kwamen zo’n 40 binnenvaartschippers en vertegenwoordigers van de lokale, provinciale, landelijke en Europese politiek bij elkaar om te spreken over de kansen en uitdagingen voor de binnenvaartsector. In een met sneeuw bedekte locatie in Nieuwdorp werd onder het genot van een verse jus d’orange en croissantje gesproken over veiligheid op de Ooster- en Westerschelde, ontgassen, lig- en overnachtingsplaatsen, milieu, regelgeving en tal van andere onderwerpen.

SGP-bestuurders gedeputeerde Harry van der Maas, statenlid Ad Dorst en Bert-Jan Ruissen (lijsttrekker Europese verkiezingen) spraken, verdeeld over drie tafels, met de aanwezige binnenvaartschippers over tal van onderwerpen als veiligheid op de Ooster- en Westerschelde, ontgassen, lig- en overnachtingsplaatsen, milieu- en overige regelgeving.

Veel verbeterpunten

De varende ondernemers waren goed voorbereid en hadden heel wat knel- en verbeterpunten te melden. De gesprekken hebben volgens de SGP-fractie tot nieuwe inzichten bij de bestuurders geleid. Het mooie aan dit binnenvaartontbijt was, dat er ook gelijk concrete afspraken gemaakt zijn.

Om een voorbeeld te noemen: bij binnenvaartschippers bestaat veel irritatie over de vele en lange stremmingen waar zij dagelijks mee te maken hebben. Er is begrip voor het feit dat reparaties aan bruggen en sluizen noodzakelijk zijn. Maar dat er vanwege de reparatie aan de Stationsbrug in Middelburg een noodbrug bij moet komen, omdat fietsers anders vier minuten om moeten fietsen, gaat er bij de schippers niet in. ‘De noodbrug zorgt voor veel ongemak en lange wachttijden om door te kunnen varen.’ Nadat gedeputeerde Van der Maas de bezwaren van de schippers tijdens het ontbijt had aangehoord, is in overleg met de binnenvaartsector besloten om de noodbrug vier maal per dag te openen in plaats van twee keer.

Na afloop van de gespreksrondes hebben Van der Maas, Dorst en Ruissen teruggekoppeld op alle inbreng en aangegeven wat ze daarmee gaan doen. Met Koninklijke BLN-Schuttevaer is de afspraak gemaakt dat de gespreksleiders alle uitkomsten zullen verwerken in concrete actiepunten. Deze actiepunten zullen vervolgens gebundeld worden en door de SGP-fractie op de agenda van de verschillende bestuurslagen (provinciaal, landelijk en Europees) gezet worden. Er zal nauw contact worden onderhouden tussen de bestuurders en Schuttevaer om erop toe te zien dat de actiepunten niet tussen wal en schip belanden, maar onder de aandacht blijven.

SGP-schippersontbijt: ‘Varend ontgassen had geen oplossingstijd nodig’ | Schuttevaer.nl

SGP-schippersontbijt: ‘Varend ontgassen had geen oplossingstijd nodig’

Had het verbod op varend ontgassen direct in laten gaan in plaats van pas per 1 juli 2018. Dat was een tip van schippers aan het binnenvaartontbijt van de SGP-Statenfractie Zeeland in Nieuwdorp. De provincie wilde de sector gelegenheid te geven om een oplossing te zoeken. Maar, ‘pas als er een verbod is, worden er oplossingen gezocht’, oordeelden de schippers.

SGP-schippersontbijt: ‘Varend ontgassen had geen oplossingstijd nodig'

Zaterdagochtend 17 maart kwamen zo’n 40 binnenvaartschippers en vertegenwoordigers van de lokale, provinciale, landelijke en Europese politiek bij elkaar om te spreken over de kansen en uitdagingen voor de binnenvaartsector. In een met sneeuw bedekte locatie in Nieuwdorp werd onder het genot van een verse jus d’orange en croissantje gesproken over veiligheid op de Ooster- en Westerschelde, ontgassen, lig- en overnachtingsplaatsen, milieu, regelgeving en tal van andere onderwerpen.

SGP-bestuurders gedeputeerde Harry van der Maas, statenlid Ad Dorst en Bert-Jan Ruissen (lijsttrekker Europese verkiezingen) spraken, verdeeld over drie tafels, met de aanwezige binnenvaartschippers over tal van onderwerpen als veiligheid op de Ooster- en Westerschelde, ontgassen, lig- en overnachtingsplaatsen, milieu- en overige regelgeving.

Veel verbeterpunten

De varende ondernemers waren goed voorbereid en hadden heel wat knel- en verbeterpunten te melden. De gesprekken hebben volgens de SGP-fractie tot nieuwe inzichten bij de bestuurders geleid. Het mooie aan dit binnenvaartontbijt was, dat er ook gelijk concrete afspraken gemaakt zijn.

Om een voorbeeld te noemen: bij binnenvaartschippers bestaat veel irritatie over de vele en lange stremmingen waar zij dagelijks mee te maken hebben. Er is begrip voor het feit dat reparaties aan bruggen en sluizen noodzakelijk zijn. Maar dat er vanwege de reparatie aan de Stationsbrug in Middelburg een noodbrug bij moet komen, omdat fietsers anders vier minuten om moeten fietsen, gaat er bij de schippers niet in. ‘De noodbrug zorgt voor veel ongemak en lange wachttijden om door te kunnen varen.’ Nadat gedeputeerde Van der Maas de bezwaren van de schippers tijdens het ontbijt had aangehoord, is in overleg met de binnenvaartsector besloten om de noodbrug vier maal per dag te openen in plaats van twee keer.

Na afloop van de gespreksrondes hebben Van der Maas, Dorst en Ruissen teruggekoppeld op alle inbreng en aangegeven wat ze daarmee gaan doen. Met Koninklijke BLN-Schuttevaer is de afspraak gemaakt dat de gespreksleiders alle uitkomsten zullen verwerken in concrete actiepunten. Deze actiepunten zullen vervolgens gebundeld worden en door de SGP-fractie op de agenda van de verschillende bestuurslagen (provinciaal, landelijk en Europees) gezet worden. Er zal nauw contact worden onderhouden tussen de bestuurders en Schuttevaer om erop toe te zien dat de actiepunten niet tussen wal en schip belanden, maar onder de aandacht blijven.