Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Storm: Maeslantkering gaat mogelijk dicht + Storify

RIJSWIJK

De storm die de komende dagen over ons land raast gaat zorgen voor verhoogde waterstanden langs de hele Noordzeekust. Rijkswaterstaat voorziet daarom een mogelijke sluiting van de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg op vrijdag. De Rotterdamse haven blijft ook met een gesloten kering grotendeels bereikbaar.

1 / 1
Storm: Maeslantkering gaat mogelijk dicht

Storm: Maeslantkering gaat mogelijk dicht

Het sluitcriterium voor de Maeslantkering is eind 2016 tijdelijk en éénmalig verlaagd van 3,00 naar 2,60 meter +NAP. De voor vrijdag verwachte waterstanden voor Rotterdam zijn op dit moment wisselend, maar bewegen zich rond het sluitcriterium, zegt Rijkswaterstaat. De kans bestaat daarom dat de Maeslantkering vrijdag in de loop van de dag gaat sluiten.

Mocht de Maeslantkering sluiten dan betekent dat niet dat de haven van Rotterdam dicht is. Het westelijk havengebied – goed voor méér dan de helft van de totale overslag – blijft normaal bereikbaar voor de zeevaart. Alleen de Nieuwe Waterweg is gestremd bij de Maeslantkering. Voor het overige neemt het Havenbedrijf maatregelen die het normaliter ook neemt als er slecht weer op komst is. Extra waakzaamheid is dan vanzelfsprekend.

Vrijdag zou ook de Oosterscheldedam gesloten kunnen worden om het hoge water te keren. De Hollandsche IJsselkering gaat in ieder geval dicht: eerst in de nacht van woensdag op donderdag tussen 01.00 uur en 07.00 uur en vervolgens vrijdagmiddag van 12.00 uur tot 22.00 uur.

De storm en het hoge water kunnen ertoe leiden dat in Zeeland, Zuid Holland en het noorden van Nederland bruggen en sluizen tijdelijk niet bediend kunnen worden. De scheepvaart wordt op de hoogte gehouden van de laatste stand van zaken via de gebruikelijke kanalen, zoals de uurberichten die door de verkeersposten worden uitgegeven en de Berichten aan de Scheepvaart (BAS). (BO)

[<a href="//storify.com/vaart/storm-de-hevigste-in-50-jaar" target="_blank">View the story "Storm – ‘de zwaarste in 50 jaar’?" on Storify</a>]

Reacties (3)
  • G. Verm.

    gelezen op Twitter:
    Havenmeester R’dam @De_Havenmeester
    @mmjanso Niets mis mee. Met dit bericht weet de scheepvaart dat varen via het Hartelkanaal ook niet mogelijk is door de sluiting.
    [einde quote]

    Kijk:
    Als de (Rijks-)Havenmeester van R’dam niet eens weet dat er naast een (eventueel gesloten)Hartelkering, er gewoon nog een Schutsluis ligt. Ja, Waar zijn we dan nog mee bezig. De zeevaart kan toch ook gewoon nog binnekomen indien bestemming is voor Caland-kanaal en/of Europoort.
    ?!?!?! …

  • G. Verm.

    N.a.v. mogelijke sluiting Maeslandkering, en dus naar verwachting ook de Hartelkering(?).

    Het zal mij benieuwen of deze keer (voor het eerst!):
    Tijdens sluiting van de Hartelkering, de scheepvaart gewoon door mag gaan via de Hartelsluis.

    Heeft mij in het verleden mateloos verbaast; ligt die sluis daar al jaren in de mottenballen. Maar als de Maeasland-kering sluist, mag de scheepvaart er GEEN GEBRUIK VAN MAKEN.

    Rare jongens, (en Meisjes) daar bij Rijkswaterstaat.

  • G. Verm.

    Let op:
    … éénmalig verlaagd van 3,00 naar 2,60 meter +NAP. De voor vrijdag verwachte waterstanden voor Rotterdam zijn op dit moment wisselend, maar bewegen zich rond het sluitcriterium

    De waterhoogte(-verwachting) in Rotterdam moet boven +2,60 m komen te liggen. Dus de verwachte hoogte terhoogte van ‘Km 1000’ is maatgevend. Dus niet de verwachte waterhoogte bij H.v.Holland. Zag bij Sorify al een plaatje met verwachte watergoogten H.v.Holland Voorbij komen. ….

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook