Herstel brug Oude Schouw begonnen

Rijkswaterstaat voert tot en met 1 juli herstelwerkzaamheden uit bij de brug Oude Schouw over het Prinses Margrietkanaal bij Akkrum. De val en de funderingspalen van de pijler werden 7 april bij een aanvaring ernstig beschadigd waardoor opening van de brug niet meer mogelijk was. Zowel tijdens de werkzaamheden – dagelijks van 7.00 uur tot 16.00 uur – als daarbuiten is langzaam varen bij de brug geboden. De smalle doorvaart (het beweegbare gedeelte) is gestremd.

Inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden opgestart om de brug weer bedienbaar te maken. In de nacht van 3 op 4 juni zijn er reparaties aan het beweegbare deel van de brug uitgevoerd. Op 13 juni is Rijkswaterstaat begonnen het beschadigde remmingwerk te vervangen door tijdelijke remmingwerken. De doorgang voor schepen hoger dan 7,15 meter, ook voor schepen die de staandemastroute volgen, is sinds de aanvaring door het duwstel Ruben niet mogelijk. Schepen lager dan 7,15 meter kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik blijven maken van de vaste opening van de brug.

Zeer beperkte openstelling

Naar verwachting kan de brug begin juli weer bediend worden en zeer beperkt worden opengesteld voor scheepvaartverkeer hoger dan 7,15 meter. Opening van de brug is pas mogelijk als de beschadigde remmingwerken zijn vervangen, naar verwachting is dit op 1 juli gereed. De reparatie van de fundering wordt na het vaarseizoen in het najaar uitgevoerd, dit in verband met de vereiste stremming tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.

Omvaarroutes

Voor scheepvaart hoger dan 7,15 meter hebben RWS en de provincie Fryslân omvaarroutes vanaf Terherne via Zandsloot, Meinesloot en na Akkrum via Kromme Knilles (maximale doorvaarthoogte 20 meter) of via Nes richting Grou (doorvaart door Akkrum en passage lage spoorbrug). Voor beide vaarwegen geldt een maximale afmeting van 30m x 5m x 1,70m. Vanaf Grou geldt dezelfde vaarroute. Door de beperkte diepgang zal het gebruik van de omleidingsroute door de beroepsvaart beperkt zijn. De omleidingsroutes zijn ter plekke met borden aangegeven.

Door de beperkingen op de omvaarroutes kunnen lange wachttijden ontstaan. Er is een tekort aan aanlegvoorzieningen, met name bij de Weidlansbrêge/Leppedijkbrug en de spoorbrug in Akkrum. In overleg met de gemeente Heerenveen heeft Rijkswaterstaat besloten de pauzes in de bedientijden gedurende het toeristenseizoen af te schaffen. Daarnaast neemt Rijkswaterstaat de bruggelden in Akkrum gedurende het toeristenseizoen voor haar rekening om daarmee een vlotte en veilige doorvaart te bevorderen.

Herstel brug Oude Schouw begonnen | Schuttevaer.nl

Herstel brug Oude Schouw begonnen

Rijkswaterstaat voert tot en met 1 juli herstelwerkzaamheden uit bij de brug Oude Schouw over het Prinses Margrietkanaal bij Akkrum. De val en de funderingspalen van de pijler werden 7 april bij een aanvaring ernstig beschadigd waardoor opening van de brug niet meer mogelijk was. Zowel tijdens de werkzaamheden – dagelijks van 7.00 uur tot 16.00 uur – als daarbuiten is langzaam varen bij de brug geboden. De smalle doorvaart (het beweegbare gedeelte) is gestremd.

Inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden opgestart om de brug weer bedienbaar te maken. In de nacht van 3 op 4 juni zijn er reparaties aan het beweegbare deel van de brug uitgevoerd. Op 13 juni is Rijkswaterstaat begonnen het beschadigde remmingwerk te vervangen door tijdelijke remmingwerken. De doorgang voor schepen hoger dan 7,15 meter, ook voor schepen die de staandemastroute volgen, is sinds de aanvaring door het duwstel Ruben niet mogelijk. Schepen lager dan 7,15 meter kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik blijven maken van de vaste opening van de brug.

Zeer beperkte openstelling

Naar verwachting kan de brug begin juli weer bediend worden en zeer beperkt worden opengesteld voor scheepvaartverkeer hoger dan 7,15 meter. Opening van de brug is pas mogelijk als de beschadigde remmingwerken zijn vervangen, naar verwachting is dit op 1 juli gereed. De reparatie van de fundering wordt na het vaarseizoen in het najaar uitgevoerd, dit in verband met de vereiste stremming tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.

Omvaarroutes

Voor scheepvaart hoger dan 7,15 meter hebben RWS en de provincie Fryslân omvaarroutes vanaf Terherne via Zandsloot, Meinesloot en na Akkrum via Kromme Knilles (maximale doorvaarthoogte 20 meter) of via Nes richting Grou (doorvaart door Akkrum en passage lage spoorbrug). Voor beide vaarwegen geldt een maximale afmeting van 30m x 5m x 1,70m. Vanaf Grou geldt dezelfde vaarroute. Door de beperkte diepgang zal het gebruik van de omleidingsroute door de beroepsvaart beperkt zijn. De omleidingsroutes zijn ter plekke met borden aangegeven.

Door de beperkingen op de omvaarroutes kunnen lange wachttijden ontstaan. Er is een tekort aan aanlegvoorzieningen, met name bij de Weidlansbrêge/Leppedijkbrug en de spoorbrug in Akkrum. In overleg met de gemeente Heerenveen heeft Rijkswaterstaat besloten de pauzes in de bedientijden gedurende het toeristenseizoen af te schaffen. Daarnaast neemt Rijkswaterstaat de bruggelden in Akkrum gedurende het toeristenseizoen voor haar rekening om daarmee een vlotte en veilige doorvaart te bevorderen.