Luikenstremming Waal opgeheven

Acht scheepsluiken zijn zondagmiddag op de Waal ter hoogte van Dodewaard van een duwbak gewaaid, maandagmorgen vroeg waren ze allemaal gelokaliseerd en geborgen. Rijkswaterstaat heeft de stremming tussen kmr 898 en 903 (Druten) om 06:00 uur opgeheven en de scheepvaart gefaseerd op gang gebracht.

Drijvende luiken

Eerst werd de afvaart vrijgegeven, daarna de opvaart en vervolgens konden schepen uit de havens hun weg vervolgen. Rijkswaterstaat telde circa 25-30 wachtende schepen boven de stemming en een evengroot aantal daar beneden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • @kees,

    Als je commentaar geeft op iemands schrijven, zorg dan dat je zelf ook de juiste komma’s gebruikt.

    Geplaatst door: E op
  • Ik schaam mij voor deze collega,s die zulke reactie,s plaatsen.Ik noem het een onvolwassen gedrag van deze zogenaamde zakenmensen die zelfs niet normaal kunnen schrijven met punten en komma,s.

    Geplaatst door: kees op
  • De hoek van de wind op de luiken is in dit geval veel belangrijker dan de kracht. Bij een langer plaats rust kan er ouderdom verschijnsel aan de borg banden ook mede een parten hebben gespeeld. Laad dat laatste maar een onderzoek maar uitzoeken.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Mist, wind zorg dat de boel voor elkaar is het is allemaal eigenschuld.

    Geplaatst door: fritz op
  • @ ec voor je reageer moet je eerst lees les nemen
    en ook begrijpend lezen. Dan weet je precies wat er staat. Jij leest de helft en heb gelijk kommentaar.

    Geplaatst door: johan d op
  • Tja ,,, mede vaarders (lezers),

    Ik ga mij inderdaad schamen want:

    Ik vaar met luiken óók in de mist, ,,,,, wie kan mij bekeren ?????

    Geplaatst door: j. van Wijk op
  • we zijn niet aan het werk op een sociale werkplaats, maar bezig om geld te verdienen

    Geplaatst door: karel op
  • Als een buitenstaander dit allemaal voor geschoteld krijgt, wat denk u, dat die mensen zeggen?? Wat een asociaal volk is dat die schippers. Niets anders dan elkaar af lopen te zeiken, en dan te bedenken dat (sigeuners)daar vallen wij onder, dat die mensen elkaar door dik en dun steunen. Hier is dat ver te zoeken bij schippers. SCHAMEN MOETEN ZE ZICH, DIE TEN ALLE TIJDEN ELKAAR HET LICHT NIET IN DE OGEN GUNNEN.

    Geplaatst door: R op
  • Wat een afspiegeling van deze huidige maatschappij, al die reacties.
    Iedereen schijnt perfect te zijn en waar iets verkeerd gaat daar gaan we lekker op afzeiken. De beste stuurlui staan niet alleen aan de wal maar ze blijken zelfs ook te varen. Niet te geloven dat er zoveel chagerijnen en betweters in stuurhutten zitten. Van dat soort lui zakt mijn broek finaal af

    Geplaatst door: whopper op
  • heb van mijn vaar tijd zoiets nooit mmeegemaakt altijd alles na gelopen of alles goed gesjord was

    Geplaatst door: gepensioneerde op
  • Geweldig dit afzeiken van een ander.
    Eerst je kan/mag niet varen in de mist en nu hier weer.
    Vertel mij eens, wie van de afzeikers heeft daadwerkelijk ook luiken?
    Of ervaring hiermee?
    Er was een tijd dat we elkaar hielpen……….

    Geplaatst door: Huip op
  • dit is gewoon nalatigheid iedereen weet dat die beugels niet stormbestendig zijn en een touw ook niet helpt!!! Je zal ze toch echt met minimaal 2 sjorbanden goed vast moeten sjorren zodat er echt geen ruimte russenzit.

    Geplaatst door: kapitein op
  • @Fred,

    In het eerste bericht stond de verklaring van de schipper niet, vandaar de schijnbaar wederom te vroeg getrokken conclusies.
    Dit bericht is een update.
    Groet

    Geplaatst door: Hans op
  • uit vele reactie merk ik op dat niemand kan lezen. de kapitein-eigenaar zeg in zijn verklaring dat alle luiken geborgd waren en allemaal nog eens extra met touwen vast gebonden zaten. volgens mij is hier weinig aan te doen als een ruk wind dan toch die luiken optil.

    Geplaatst door: Fred op
  • @johan d: Volgens u mogen dus alle scheepsluiken wegwaaien met windpieken tot 8bf???
    Verkoop AUB eens zinnige praat.

    Geplaatst door: ec op
  • Gelezen wat hier allemaal geschreven is zijn er toch veel die schrijven om te schrijven,want naar mijn mening kennen ze de kracht van wind niet.
    Er wordt gezegt, het is maar winkracht 8.
    Oké, maar de rukwind op dat moment, hoe sterk was deze?

    Geplaatst door: johan d op
  • Hoe is het toch mogelijk dat nu.nl scheepvaartnieuws eerder op de site heeft dan onze eigen Schuttevaer?

    Geplaatst door: Henk-Jan op
  • Wanneer gaat men hier eens een voorbeeld stellen?

    Een aanvaring tot daar maar stremmen omdat schepen plots omkiepen en scheepsluiken die wegvliegen wegens roekeloosheid kan zo niet verder.In deze beide gevallen is er helemaal geen sprake van overmacht(HEIRKRACHT)!

    Hierbij vind ik men een schadevergoeding moet eisen van 3x het wettelijk liggeld.
    3 X is zeker niet onterecht.
    Een verzekeringsmakelaar rekent 2500,- Euro aan om 2 telefoontjes te plegen, één naar een expert en ééntje naar de verzekeraar,alles samen 5 minuutjes werk!
    Dus onze schepen GRATIS met complete bemanningen laten stilliggen kan men niet zomaar laten passeren.

    Geplaatst door: ec op
  • En weer een stuurhut dr af….
    Dit keer bij de Botlekbrug vanmorgen : http://www.nu.nl/binnenland/2679312/gewonde-aanvaring-met-botlekbrug.html

    Geplaatst door: Tankerman op
  • met een beetje punten (.) en komma\’s (,) zou uw stukje iets makkelijker te lezen zijn

    Geplaatst door: karel op
  • deze idioot is gewoon een gek en keek er niet naar om en waarom ik heb dit zien gebeuren en ik was het eerste schip dat het luik raakte en lokliseerde en ben achteruit stroomopwaarts kunnen gaan met mijn koppelverband en met de windkracht 8 op dat moment kon ik de luiken lokaliseren en aanpikken en ik mocht deze niet doen van de post tiel en moest doorvaren en dit had voorkomen kunnen worden ik kon en had de mogelijkheid maar toch en zie nu de waal gestremd dus dit is zowel de schuld van de duwer mikida en de post tiel vind ik en deze is opgenomen op video met geluid en deze staat luid en duidelijk in dat ik moest doorvaren !!! wij zitten in de continue vaart in de pendel en wij moeten op tijd onze producten afleveren maar 2 keer de waal stremmen doet er zeker niet goed aan

    Geplaatst door: philip peleman m/s ambro op
  • PRUTSERS!laat ze zelf maar voor de kosten opdraaien.

    Geplaatst door: edgar op
  • afschaffen al die luikens. als het droog moet blijven stoppen ze het maar in een container. en dan maar hopen dat die er niet af waaien.

    Geplaatst door: michel op
  • T was dan ook niet voorspeld deze wind of toch wel…..
    Sorry hoor maar zo extreem was het nu ook weer niet, let op t weerbericht en doe er wat mee!!
    Ik vind dat de schade voor de schepen die hierdoor vertraging oplopen best persoonlijk gedeclareerd zouden mogen worden.

    Geplaatst door: Hans op
  • ik denk aan slechte voorbereiding om richting de wind te gaan varen..

    Geplaatst door: kees op
  • Tja wat moetje ervan denken. Maar wel de tweede keer dezeweek de waal gespert.

    Geplaatst door: Dennis op
  • mooi verhaal, eerst mist en klappen we met z`n alle op elkaar en nu staat er een beetje wind, waaien je luiken weg.

    Geplaatst door: jannemannetje op

Reageer

Luikenstremming Waal opgeheven | Schuttevaer.nl

Luikenstremming Waal opgeheven

Acht scheepsluiken zijn zondagmiddag op de Waal ter hoogte van Dodewaard van een duwbak gewaaid, maandagmorgen vroeg waren ze allemaal gelokaliseerd en geborgen. Rijkswaterstaat heeft de stremming tussen kmr 898 en 903 (Druten) om 06:00 uur opgeheven en de scheepvaart gefaseerd op gang gebracht.

Drijvende luiken

Eerst werd de afvaart vrijgegeven, daarna de opvaart en vervolgens konden schepen uit de havens hun weg vervolgen. Rijkswaterstaat telde circa 25-30 wachtende schepen boven de stemming en een evengroot aantal daar beneden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • @kees,

    Als je commentaar geeft op iemands schrijven, zorg dan dat je zelf ook de juiste komma’s gebruikt.

    Geplaatst door: E op
  • Ik schaam mij voor deze collega,s die zulke reactie,s plaatsen.Ik noem het een onvolwassen gedrag van deze zogenaamde zakenmensen die zelfs niet normaal kunnen schrijven met punten en komma,s.

    Geplaatst door: kees op
  • De hoek van de wind op de luiken is in dit geval veel belangrijker dan de kracht. Bij een langer plaats rust kan er ouderdom verschijnsel aan de borg banden ook mede een parten hebben gespeeld. Laad dat laatste maar een onderzoek maar uitzoeken.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Mist, wind zorg dat de boel voor elkaar is het is allemaal eigenschuld.

    Geplaatst door: fritz op
  • @ ec voor je reageer moet je eerst lees les nemen
    en ook begrijpend lezen. Dan weet je precies wat er staat. Jij leest de helft en heb gelijk kommentaar.

    Geplaatst door: johan d op
  • Tja ,,, mede vaarders (lezers),

    Ik ga mij inderdaad schamen want:

    Ik vaar met luiken óók in de mist, ,,,,, wie kan mij bekeren ?????

    Geplaatst door: j. van Wijk op
  • we zijn niet aan het werk op een sociale werkplaats, maar bezig om geld te verdienen

    Geplaatst door: karel op
  • Als een buitenstaander dit allemaal voor geschoteld krijgt, wat denk u, dat die mensen zeggen?? Wat een asociaal volk is dat die schippers. Niets anders dan elkaar af lopen te zeiken, en dan te bedenken dat (sigeuners)daar vallen wij onder, dat die mensen elkaar door dik en dun steunen. Hier is dat ver te zoeken bij schippers. SCHAMEN MOETEN ZE ZICH, DIE TEN ALLE TIJDEN ELKAAR HET LICHT NIET IN DE OGEN GUNNEN.

    Geplaatst door: R op
  • Wat een afspiegeling van deze huidige maatschappij, al die reacties.
    Iedereen schijnt perfect te zijn en waar iets verkeerd gaat daar gaan we lekker op afzeiken. De beste stuurlui staan niet alleen aan de wal maar ze blijken zelfs ook te varen. Niet te geloven dat er zoveel chagerijnen en betweters in stuurhutten zitten. Van dat soort lui zakt mijn broek finaal af

    Geplaatst door: whopper op
  • heb van mijn vaar tijd zoiets nooit mmeegemaakt altijd alles na gelopen of alles goed gesjord was

    Geplaatst door: gepensioneerde op
  • Geweldig dit afzeiken van een ander.
    Eerst je kan/mag niet varen in de mist en nu hier weer.
    Vertel mij eens, wie van de afzeikers heeft daadwerkelijk ook luiken?
    Of ervaring hiermee?
    Er was een tijd dat we elkaar hielpen……….

    Geplaatst door: Huip op
  • dit is gewoon nalatigheid iedereen weet dat die beugels niet stormbestendig zijn en een touw ook niet helpt!!! Je zal ze toch echt met minimaal 2 sjorbanden goed vast moeten sjorren zodat er echt geen ruimte russenzit.

    Geplaatst door: kapitein op
  • @Fred,

    In het eerste bericht stond de verklaring van de schipper niet, vandaar de schijnbaar wederom te vroeg getrokken conclusies.
    Dit bericht is een update.
    Groet

    Geplaatst door: Hans op
  • uit vele reactie merk ik op dat niemand kan lezen. de kapitein-eigenaar zeg in zijn verklaring dat alle luiken geborgd waren en allemaal nog eens extra met touwen vast gebonden zaten. volgens mij is hier weinig aan te doen als een ruk wind dan toch die luiken optil.

    Geplaatst door: Fred op
  • @johan d: Volgens u mogen dus alle scheepsluiken wegwaaien met windpieken tot 8bf???
    Verkoop AUB eens zinnige praat.

    Geplaatst door: ec op
  • Gelezen wat hier allemaal geschreven is zijn er toch veel die schrijven om te schrijven,want naar mijn mening kennen ze de kracht van wind niet.
    Er wordt gezegt, het is maar winkracht 8.
    Oké, maar de rukwind op dat moment, hoe sterk was deze?

    Geplaatst door: johan d op
  • Hoe is het toch mogelijk dat nu.nl scheepvaartnieuws eerder op de site heeft dan onze eigen Schuttevaer?

    Geplaatst door: Henk-Jan op
  • Wanneer gaat men hier eens een voorbeeld stellen?

    Een aanvaring tot daar maar stremmen omdat schepen plots omkiepen en scheepsluiken die wegvliegen wegens roekeloosheid kan zo niet verder.In deze beide gevallen is er helemaal geen sprake van overmacht(HEIRKRACHT)!

    Hierbij vind ik men een schadevergoeding moet eisen van 3x het wettelijk liggeld.
    3 X is zeker niet onterecht.
    Een verzekeringsmakelaar rekent 2500,- Euro aan om 2 telefoontjes te plegen, één naar een expert en ééntje naar de verzekeraar,alles samen 5 minuutjes werk!
    Dus onze schepen GRATIS met complete bemanningen laten stilliggen kan men niet zomaar laten passeren.

    Geplaatst door: ec op
  • En weer een stuurhut dr af….
    Dit keer bij de Botlekbrug vanmorgen : http://www.nu.nl/binnenland/2679312/gewonde-aanvaring-met-botlekbrug.html

    Geplaatst door: Tankerman op
  • met een beetje punten (.) en komma\’s (,) zou uw stukje iets makkelijker te lezen zijn

    Geplaatst door: karel op
  • deze idioot is gewoon een gek en keek er niet naar om en waarom ik heb dit zien gebeuren en ik was het eerste schip dat het luik raakte en lokliseerde en ben achteruit stroomopwaarts kunnen gaan met mijn koppelverband en met de windkracht 8 op dat moment kon ik de luiken lokaliseren en aanpikken en ik mocht deze niet doen van de post tiel en moest doorvaren en dit had voorkomen kunnen worden ik kon en had de mogelijkheid maar toch en zie nu de waal gestremd dus dit is zowel de schuld van de duwer mikida en de post tiel vind ik en deze is opgenomen op video met geluid en deze staat luid en duidelijk in dat ik moest doorvaren !!! wij zitten in de continue vaart in de pendel en wij moeten op tijd onze producten afleveren maar 2 keer de waal stremmen doet er zeker niet goed aan

    Geplaatst door: philip peleman m/s ambro op
  • PRUTSERS!laat ze zelf maar voor de kosten opdraaien.

    Geplaatst door: edgar op
  • afschaffen al die luikens. als het droog moet blijven stoppen ze het maar in een container. en dan maar hopen dat die er niet af waaien.

    Geplaatst door: michel op
  • T was dan ook niet voorspeld deze wind of toch wel…..
    Sorry hoor maar zo extreem was het nu ook weer niet, let op t weerbericht en doe er wat mee!!
    Ik vind dat de schade voor de schepen die hierdoor vertraging oplopen best persoonlijk gedeclareerd zouden mogen worden.

    Geplaatst door: Hans op
  • ik denk aan slechte voorbereiding om richting de wind te gaan varen..

    Geplaatst door: kees op
  • Tja wat moetje ervan denken. Maar wel de tweede keer dezeweek de waal gespert.

    Geplaatst door: Dennis op
  • mooi verhaal, eerst mist en klappen we met z`n alle op elkaar en nu staat er een beetje wind, waaien je luiken weg.

    Geplaatst door: jannemannetje op

Reageer