‘Sluiting vaarwegen kan niet serieus zijn’

Verladersorganisatie EVO begrijpt er niets van, Koninklijke Schuttevaer kan ze niet serieus nemen en de Vereniging van Waterbouwers schrikt van de ‘bizarre en gevaarlijke’ voorstellen van de ambtelijke werkgroep Mobiliteit & Water. Toch is van een 1 april-grap geen sprake. Eén van de voorstellen om de Rijksbegroting structureel met 18 miljard euro per jaar omlaag te brengen is van álle Nederlandse Rijksvaarwegen alleen nog de Waal richting Duitsland en de verbinding naar Antwerpen open te houden.

Door Dirk van der Meulen
In het rapport Mobiliteit & Water hebben ambtenaren in opdracht van het kabinet bekeken of het mogelijk is op de ambitie en het investeringsprogramma van de rijksvaarwegen te bezuinigen. De varianten brengen meer schade toe aan Nederland, dan er baten ontstaan, zo blijkt ook uit de rapportage van de ambtenaren zelf. Bovendien zijn de voorstellen strijdig met het overheidsbeleid om de binnenvaart juist te stimuleren, om de druk op het wegvervoer te verminderen en de (CO2) emissies terug te dringen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • GOED VOORSTEL ?AL ZOU JE AL KUNNEN BEGINNEN MET S’NACHTS ALLES DICHT TE GOOIEN DAT SCHEELT AL EEN FLINKE HAP

    Geplaatst door: hubert op
  • Wat een verstand om zulke dingen te naar voren te brengen als bezuiniging. Vervoer zal er toch moeten plaatsvinden en met die toch al overvolle wegen lijkt mij het vervoer per schip over grotere afstand perfect. Maar ja het is natuurlijk wel de overheid dir dit bedenkt en die kun je niet altijd echt serieus nemen. Want om een land op deze manier uit de crisis te halen lijkt wel erg dom. Ik hoorde laats van zeer nabij dat er inderdaad geen geld meer is voor bv “kunstwerken”bruggen en sluizen en onderhoud vaarwater. Ik dacht nog wat gaan ze dan met de ambtenaren RWS doen. Geen nood, die leiden we op tot handhaver om in grote getale de enkele overgebleven schipper het leven zuur te maken. En verbaas u niet er worden miljoenen uitgetrokken om nieuwe vaartuigen voor deze klus aan te schaffen. Wie het weet mag het zeggen. Ik snap het in ieder geval niet meer

    Geplaatst door: Dirk op
  • Joh die ambtenaren lijken net binnenschippers! Ze hebben bijna dezelfde korte termijn visie. Ambtenaren bedenken plannen en kijken alleen wat het direct bespaart, wat het uiteindelijk kost is voor hun niet belangrijk. binnenschippers bestellen grote schepen en kijken alleen wat een vol laadruim opleverd. Of er uiteindelijk nog vracht aanbod is, was kennelijk niet belangrijk.

    Droom fijn verder

    Geplaatst door: Pietje Weetalles op
  • te triest voor woorden…. lekker bezuinigen. als je het twente kanaal dicht gooit heb je akzo op je dak dus denk niet dat de staat daar op staat te wachten… en in Meppel staat ook maar een klein veevoeder fabriekje dus daar hoeven ook geen schepen heen…. dan hebben wein Koog aan de zaan nog een fabriekje die aardig wat mais afneemt dus ik zie die file van vracht auto’s daar al op de straat staan…. moet ik nog ff door gaan??? tjonge jonge wat een onzin om zo te bezuinigen zeg… volgens mij denken die mensen echt niet na.

    Geplaatst door: Nelis op
  • van mij mogen de kanalen en rivieren nog liever vandaag dan morgen dicht. dan zijn we er in 1 keer vanaf in plaats van dat de evo ons langzaam de nek omdraait. is kijken of de evo het dan ook nog leuk vindt.

    Geplaatst door: lekker belangrijk op
  • Wat een goed idee. Zijn wij ook gelijk uitgevaren en dus uit de problemen. Als men dan gelijk al de ongebruikte vaarwegen leeg laat lopen en er wegen van maakt zijn we gelijk van het file en parkeerprobleem af.

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Dit soort voorstellen is een belediging voor de gehele binnenvaart. Zo ga je niet om met een zeer hard werkende bevolkingsgroep.
    Goede vaart

    Geplaatst door: Antonius op
  • Even ter verduidelijking van een motorbootvaarder:

    Er zijn een serie van 20 ambtelijke werkgroepen geformeerd, dat kan gemakkelijk wegens het ruime overschot aan ambtenaren.

    De opdracht per werkgroep was:

    “KIJK PER ONDERDEEL (a.o. wegvervoer,zorg, waterwegen, defensie, etc. behalve het ambtenaren-apparaat )ONGEACHT DE COSEQUENTIES, WAT ER TE BESPAREN VALT, ZONDER ERGENS MEE REKENING TE HOUDEN.

    Het zijn allemaal luchtballonnen, nu is het alleen wachten welke politieke partijen deze willen overnemen, of gedeelte ervan, voor hun is belangrijk welke de meeste stemmen opleveren.

    Geplaatst door: W.B. op
  • deze voorstellen lijkt wel van een kleuter,eerst de geld crisis die op de bevolking af gewend wordt,waar blijft het geld dat door de banken afgelost wordt,wouter bos heeft al het haze pad gekozen,en nu kan de volgende lichting de laatste restje s om zeep helpen

    Geplaatst door: jk op
  • Je ziet dat er een begrijpelijke bezuinigingsgolf door Europa gaat. Frankrijk had onlangs ook zo’n bezuiniginssrapport opgesteld voor ieder ministerie. U herinnert het zich vast nog wel, de krant kopte met, Frankrijk wil spitsenvaarwegen sluiten. En niemand hield het voor een 1 april grap. Gelukkig voor de binnenvaart zijn beide rapporten zo ondoordacht dat het niet veel meer is dan dat.

    Geplaatst door: Janarie op
  • kunnen ze mooi alle nieuwbouwschepen als woonark kwijt

    Geplaatst door: gertie op
  • Ja das een 1 april mop, in het rapport staat zelfs dat er meer bezuinigd gaat worden op spoor en wegen.
    Bovendien wordt beprijzing op spoor en wegvervoer voorgesteld en vooralsnog niet op binnenvaart.

    Geplaatst door: Ed op
  • Ach wat maakt het uit ,of ik nu door de kat of de hond gebeten wordt.
    Kapot gaan we toch wel .Enigste voordeel is dat de veroorzakers nu mee gaan .

    Geplaatst door: tineke op
  • De EVO draait de hele binnenvaart de nek om! Maar staat wel te huilen als er iets niet naar hun zin gaat.Gevoel voor de binnenvaart is er bij R.J.Slotema ook niet! Hier geeft hij toe dat de binnenvaart nodig is.Zonder geld geen onderhoud voor vaarwegen! Zonder geld geen onderhoud voor schepen! De EVO (verladers) is goed op weg om de totale binnenvaart in een bankroot te storten.Wie moet de vaarweg bevaren als de binnenvaart op de fles is?Dus onderhoud overbodig?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ja EVO dat heb je als de binnenvaart geen motor voor de economie meer is, eens zal jullie dit raken!

    Geplaatst door: Ik op
  • Doe maar we gaan tot met zn allen de afgrond in gaan we ook een crimmineeltje worden

    Geplaatst door: libel op
  • Inschatting effecten: (blz.89 uit het rapport)

    • Schadeclaims komen van bedrijven langs de betreffende vaarwegen, zowel
    industrie als recreatiesector. Deze zullen waarschijnlijk de besparingen
    overtreffen.
    • Negatieve gevolgen voor beroepsgoederenvaart, het beroepspersonenvervoer en
    de recreatievaart.
    • Desinvesteringen rijks- en regionale vaarwegen en binnenhavens waar net op
    grote schaal is geïnvesteerd.
    • Er komt meer vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

    Kortom: storm in een glas water, deze variant kost veel meer dan hij oplevert.

    Geplaatst door: Erik op
  • het gaat maar door met die 1 aprilgrappen.

    Geplaatst door: anti 1 april op
  • kunnen ze die omleiding om den bosch ook weer schrappen. super die bezuinigingen.

    misschien ook de nma opdoeken komt alleen maar ellende uit. evenals het cbs met ozinnige cijfers.

    en waar maakt de evo zich nu druk om zoals alex zegt er is dadelijk toch geen binnenvaart meer.
    en een spreekwoord luidt: het wordt nooit zo heet gegeten als het wordt opgediend.
    bijkomend voordeel heeft de evo weer een ander ding om zich druk over te maken kunnen wij weer lekker prijsafspraken gaan maken.
    ik zie hier alleen maar voordelen.
    LANG LEVE DE BEZUINIGINGEN.

    Geplaatst door: een schipper die toch niets meer te verliezen heeft op
  • Misschien ook een kop voor een artikel:
    Binnenvaart: ‘Verladers dreigen schippers om zeep te helpen.’

    Geplaatst door: Anton op
  • wel veel meer plaats voor pleziervaart. of misschien privatisering van kanalen.
    en evo vind scheepvaart toch al te duur…

    Geplaatst door: john op
  • Maakt toch ook niet meer uit als het standpunt van de EVO tegenover de binnenscheepvaart en met name de vrachtvaart niet een klein beetje meer positief vooruit wordt ligt straks alles stil omdat ze bewust willens en wetens samen met verladers bevrachters en NMA alle ondernemers naar de knoppen hebben geholpen.
    dus hoeven ze alleen maar ligplaats te regelen.
    Want hierover staat hij op het achterste van zijn tenen.

    m vr gr Alex

    Geplaatst door: Alex op

Reageer

‘Sluiting vaarwegen kan niet serieus zijn’ | Schuttevaer.nl

‘Sluiting vaarwegen kan niet serieus zijn’

Verladersorganisatie EVO begrijpt er niets van, Koninklijke Schuttevaer kan ze niet serieus nemen en de Vereniging van Waterbouwers schrikt van de ‘bizarre en gevaarlijke’ voorstellen van de ambtelijke werkgroep Mobiliteit & Water. Toch is van een 1 april-grap geen sprake. Eén van de voorstellen om de Rijksbegroting structureel met 18 miljard euro per jaar omlaag te brengen is van álle Nederlandse Rijksvaarwegen alleen nog de Waal richting Duitsland en de verbinding naar Antwerpen open te houden.

Door Dirk van der Meulen
In het rapport Mobiliteit & Water hebben ambtenaren in opdracht van het kabinet bekeken of het mogelijk is op de ambitie en het investeringsprogramma van de rijksvaarwegen te bezuinigen. De varianten brengen meer schade toe aan Nederland, dan er baten ontstaan, zo blijkt ook uit de rapportage van de ambtenaren zelf. Bovendien zijn de voorstellen strijdig met het overheidsbeleid om de binnenvaart juist te stimuleren, om de druk op het wegvervoer te verminderen en de (CO2) emissies terug te dringen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • GOED VOORSTEL ?AL ZOU JE AL KUNNEN BEGINNEN MET S’NACHTS ALLES DICHT TE GOOIEN DAT SCHEELT AL EEN FLINKE HAP

    Geplaatst door: hubert op
  • Wat een verstand om zulke dingen te naar voren te brengen als bezuiniging. Vervoer zal er toch moeten plaatsvinden en met die toch al overvolle wegen lijkt mij het vervoer per schip over grotere afstand perfect. Maar ja het is natuurlijk wel de overheid dir dit bedenkt en die kun je niet altijd echt serieus nemen. Want om een land op deze manier uit de crisis te halen lijkt wel erg dom. Ik hoorde laats van zeer nabij dat er inderdaad geen geld meer is voor bv “kunstwerken”bruggen en sluizen en onderhoud vaarwater. Ik dacht nog wat gaan ze dan met de ambtenaren RWS doen. Geen nood, die leiden we op tot handhaver om in grote getale de enkele overgebleven schipper het leven zuur te maken. En verbaas u niet er worden miljoenen uitgetrokken om nieuwe vaartuigen voor deze klus aan te schaffen. Wie het weet mag het zeggen. Ik snap het in ieder geval niet meer

    Geplaatst door: Dirk op
  • Joh die ambtenaren lijken net binnenschippers! Ze hebben bijna dezelfde korte termijn visie. Ambtenaren bedenken plannen en kijken alleen wat het direct bespaart, wat het uiteindelijk kost is voor hun niet belangrijk. binnenschippers bestellen grote schepen en kijken alleen wat een vol laadruim opleverd. Of er uiteindelijk nog vracht aanbod is, was kennelijk niet belangrijk.

    Droom fijn verder

    Geplaatst door: Pietje Weetalles op
  • te triest voor woorden…. lekker bezuinigen. als je het twente kanaal dicht gooit heb je akzo op je dak dus denk niet dat de staat daar op staat te wachten… en in Meppel staat ook maar een klein veevoeder fabriekje dus daar hoeven ook geen schepen heen…. dan hebben wein Koog aan de zaan nog een fabriekje die aardig wat mais afneemt dus ik zie die file van vracht auto’s daar al op de straat staan…. moet ik nog ff door gaan??? tjonge jonge wat een onzin om zo te bezuinigen zeg… volgens mij denken die mensen echt niet na.

    Geplaatst door: Nelis op
  • van mij mogen de kanalen en rivieren nog liever vandaag dan morgen dicht. dan zijn we er in 1 keer vanaf in plaats van dat de evo ons langzaam de nek omdraait. is kijken of de evo het dan ook nog leuk vindt.

    Geplaatst door: lekker belangrijk op
  • Wat een goed idee. Zijn wij ook gelijk uitgevaren en dus uit de problemen. Als men dan gelijk al de ongebruikte vaarwegen leeg laat lopen en er wegen van maakt zijn we gelijk van het file en parkeerprobleem af.

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Dit soort voorstellen is een belediging voor de gehele binnenvaart. Zo ga je niet om met een zeer hard werkende bevolkingsgroep.
    Goede vaart

    Geplaatst door: Antonius op
  • Even ter verduidelijking van een motorbootvaarder:

    Er zijn een serie van 20 ambtelijke werkgroepen geformeerd, dat kan gemakkelijk wegens het ruime overschot aan ambtenaren.

    De opdracht per werkgroep was:

    “KIJK PER ONDERDEEL (a.o. wegvervoer,zorg, waterwegen, defensie, etc. behalve het ambtenaren-apparaat )ONGEACHT DE COSEQUENTIES, WAT ER TE BESPAREN VALT, ZONDER ERGENS MEE REKENING TE HOUDEN.

    Het zijn allemaal luchtballonnen, nu is het alleen wachten welke politieke partijen deze willen overnemen, of gedeelte ervan, voor hun is belangrijk welke de meeste stemmen opleveren.

    Geplaatst door: W.B. op
  • deze voorstellen lijkt wel van een kleuter,eerst de geld crisis die op de bevolking af gewend wordt,waar blijft het geld dat door de banken afgelost wordt,wouter bos heeft al het haze pad gekozen,en nu kan de volgende lichting de laatste restje s om zeep helpen

    Geplaatst door: jk op
  • Je ziet dat er een begrijpelijke bezuinigingsgolf door Europa gaat. Frankrijk had onlangs ook zo’n bezuiniginssrapport opgesteld voor ieder ministerie. U herinnert het zich vast nog wel, de krant kopte met, Frankrijk wil spitsenvaarwegen sluiten. En niemand hield het voor een 1 april grap. Gelukkig voor de binnenvaart zijn beide rapporten zo ondoordacht dat het niet veel meer is dan dat.

    Geplaatst door: Janarie op
  • kunnen ze mooi alle nieuwbouwschepen als woonark kwijt

    Geplaatst door: gertie op
  • Ja das een 1 april mop, in het rapport staat zelfs dat er meer bezuinigd gaat worden op spoor en wegen.
    Bovendien wordt beprijzing op spoor en wegvervoer voorgesteld en vooralsnog niet op binnenvaart.

    Geplaatst door: Ed op
  • Ach wat maakt het uit ,of ik nu door de kat of de hond gebeten wordt.
    Kapot gaan we toch wel .Enigste voordeel is dat de veroorzakers nu mee gaan .

    Geplaatst door: tineke op
  • De EVO draait de hele binnenvaart de nek om! Maar staat wel te huilen als er iets niet naar hun zin gaat.Gevoel voor de binnenvaart is er bij R.J.Slotema ook niet! Hier geeft hij toe dat de binnenvaart nodig is.Zonder geld geen onderhoud voor vaarwegen! Zonder geld geen onderhoud voor schepen! De EVO (verladers) is goed op weg om de totale binnenvaart in een bankroot te storten.Wie moet de vaarweg bevaren als de binnenvaart op de fles is?Dus onderhoud overbodig?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ja EVO dat heb je als de binnenvaart geen motor voor de economie meer is, eens zal jullie dit raken!

    Geplaatst door: Ik op
  • Doe maar we gaan tot met zn allen de afgrond in gaan we ook een crimmineeltje worden

    Geplaatst door: libel op
  • Inschatting effecten: (blz.89 uit het rapport)

    • Schadeclaims komen van bedrijven langs de betreffende vaarwegen, zowel
    industrie als recreatiesector. Deze zullen waarschijnlijk de besparingen
    overtreffen.
    • Negatieve gevolgen voor beroepsgoederenvaart, het beroepspersonenvervoer en
    de recreatievaart.
    • Desinvesteringen rijks- en regionale vaarwegen en binnenhavens waar net op
    grote schaal is geïnvesteerd.
    • Er komt meer vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

    Kortom: storm in een glas water, deze variant kost veel meer dan hij oplevert.

    Geplaatst door: Erik op
  • het gaat maar door met die 1 aprilgrappen.

    Geplaatst door: anti 1 april op
  • kunnen ze die omleiding om den bosch ook weer schrappen. super die bezuinigingen.

    misschien ook de nma opdoeken komt alleen maar ellende uit. evenals het cbs met ozinnige cijfers.

    en waar maakt de evo zich nu druk om zoals alex zegt er is dadelijk toch geen binnenvaart meer.
    en een spreekwoord luidt: het wordt nooit zo heet gegeten als het wordt opgediend.
    bijkomend voordeel heeft de evo weer een ander ding om zich druk over te maken kunnen wij weer lekker prijsafspraken gaan maken.
    ik zie hier alleen maar voordelen.
    LANG LEVE DE BEZUINIGINGEN.

    Geplaatst door: een schipper die toch niets meer te verliezen heeft op
  • Misschien ook een kop voor een artikel:
    Binnenvaart: ‘Verladers dreigen schippers om zeep te helpen.’

    Geplaatst door: Anton op
  • wel veel meer plaats voor pleziervaart. of misschien privatisering van kanalen.
    en evo vind scheepvaart toch al te duur…

    Geplaatst door: john op
  • Maakt toch ook niet meer uit als het standpunt van de EVO tegenover de binnenscheepvaart en met name de vrachtvaart niet een klein beetje meer positief vooruit wordt ligt straks alles stil omdat ze bewust willens en wetens samen met verladers bevrachters en NMA alle ondernemers naar de knoppen hebben geholpen.
    dus hoeven ze alleen maar ligplaats te regelen.
    Want hierover staat hij op het achterste van zijn tenen.

    m vr gr Alex

    Geplaatst door: Alex op

Reageer