‘Uitbouw Donau is geldverspilling’

Het is niet nodig de Donau tussen Straubing en Vilshofen beter bevaarbaar te maken, want er vaart bijna niets en het zal ook nooit wat worden met de vaart op de Donau. Dat stelt de Duitse politieke partij de Grünen naar aanleiding van een eigen onderzoek naar de vaart op de Donau.

Zagen de Grünen tot nu toe wel iets in een natuurvriendelijke uitbouw van de Donau, nu willen ze dat helemaal niets meer aan de rivier wordt gedaan. Omdat de rivier voor de internationale binnenvaart weinig betekenis heeft, zou een verbetering niet tot meer vervoer leiden, zeggen de verkeerswetenschappers Wolf Drechsel en Stephan Kroll, beiden werkzaam bij een "milieuvriendelijk" onderzoeksinstituut. Het voornaamste nadeel van de waterweg Rhein-Main-Donau zijn de vijftig sluizen en de, vergeleken met weg en spoor, veel langere afstand.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Uitbouw Donau is geldverspilling’ | Schuttevaer.nl

‘Uitbouw Donau is geldverspilling’

Het is niet nodig de Donau tussen Straubing en Vilshofen beter bevaarbaar te maken, want er vaart bijna niets en het zal ook nooit wat worden met de vaart op de Donau. Dat stelt de Duitse politieke partij de Grünen naar aanleiding van een eigen onderzoek naar de vaart op de Donau.

Zagen de Grünen tot nu toe wel iets in een natuurvriendelijke uitbouw van de Donau, nu willen ze dat helemaal niets meer aan de rivier wordt gedaan. Omdat de rivier voor de internationale binnenvaart weinig betekenis heeft, zou een verbetering niet tot meer vervoer leiden, zeggen de verkeerswetenschappers Wolf Drechsel en Stephan Kroll, beiden werkzaam bij een "milieuvriendelijk" onderzoeksinstituut. Het voornaamste nadeel van de waterweg Rhein-Main-Donau zijn de vijftig sluizen en de, vergeleken met weg en spoor, veel langere afstand.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer