Ongeluk: Theodora in het nauw

Het schroefwater van de tanker Somtrans XXVl heeft woensdag 13 juli het motorjacht Theodora op de oever gedrukt. Er raakte niemand gewond, maar de opvarenden hebben angstige momenten meegemaakt.

Aanvaring

Het ongeluk gebeurde terwijl de schipper van de Somtrans een aanvaring met de Spijkenisserbrug over de Oude Maas probeerde te voorkomen. Wellicht zag hij op dat moment het jacht over het hoofd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (52)

  • @ mb bij deze mijn dank voor het “compliment”. Als u nu ook een ruggengraat zou hebben om uw naam onder uw compliment te zetten, kan u volgende keer groeten als ik voorbij kom met 贸ns varende eiland 馃榾 .
    Met vriendelijke groeten vanaf het malloten- eiland,

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • hoe groter hoe malloter .
    ze zouden het moeten verbieden die grote schepen want ze denken dat ze alles maar kunnen

    Geplaatst door: mb op
  • Ik heb nog meer foto’s gezien van dit voorval maar wat ik al helemaal niet snap is dat op een gegeven moment de somtrans met zn kont gewoon praktisch tussen de brug zit en dan gaan ie ipv zn kopschroef voluit afdraaien zn kont proberen weg te draaien. Terwijl als ie in mijn ogen gewoon het achterschip tussen de brug in had gehouden er niks gebeurt had geweest. Er staat genoeg pk in voorop om die kop tegen de stroom of evt wind op te douwen. Maar dit is beter zichtbaar op de andere foto’s. En zoiezo had ie natuurlijk moeten zorgen dat ie niet in zo’n situatie komt.

    Geplaatst door: Meelezer op
  • vroeger werd er nog vermeld in een artikel een duitse of ned kapitein heeft dit of dat gedaan en nu ? was dit een tjech ? aan de actie te zien wel hoop dat dit wat stof doet opwaaien over oostblok patenten zowiezo al over de communicatie ich ikken wil niet te begrijpen die gasten .leuk goedkope kapiteins op je vloot maar op deze manier kosten ze je toch net zoveel of meer .gelukkig maar dat er geen doden gevallen zijn maar we kunnen er op wachten tot dit wel gebeurd tot die tijd blijf ik me maar verbasen over de acties die die gasten uithalen op de revier kortom ga zo door somtrans goed voor de naam van de binnenvaart

    Geplaatst door: Kombrink op
  • Goeie actie van somsdan.
    Ike patent ike kapitein bij somsdan
    Wij moeten op de elbe en donau loods of patent hebben en een beetje verstand maar hun ho maar.
    Tijdtje terug passagiersschip afvaarig boven emmerich en dan een anker in de zij aan stuurboord van de opvaart dat klopt toch ook niet.
    Somsdan moet deze actie in dormagen doen met rond gaan lekker dwars vallen en zinken hebben we somsdam en vakantie
    ,

    Geplaatst door: Robin op
  • Hij probeerde op het laatste moment het andere gat te pakken, daardoor schepte hij met zijn achterschip stroom, beland daardoor dwars voor de middenpeiler,zet beide motoren en boegschroef volaan vooruit, slingert hem om de pijler rond en neemt dat jachtje te grazen, om vervolgen aan andere kant in de dijk te belanden, ik hoop voor die twee oude mensen, dat die ooit weer durven te varen.!!

    Geplaatst door: getuige vanaf duwer op
  • Ik hoop dat Schuttevaer ook over het vervolg van deze zaak bericht.
    Ik ben benieuwd of wij met onze conclusies juist zijn en wat de daar bijbehorende sanctie zal zijn, nogmaals ALS wij het juist hebben.

    Geplaatst door: Hans op
  • Wat er precies gebeurt is weet ik niet. Als ik die ene foto bekijk waar het schip volgas geeft en het bootje bijna uit het water wordt geblazen. De schipper brengt willens en wetens de levens van de mensen op het jachtje in gevaar. Er liepen 3 of 4 personen aan dek die hem konden inlichtten waar het jachtje zich bevond. Uit met die schroef!! Vervolgen die schipper wegens het opzettelijk in gevaar brengen van mensenlevens.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Tuurlijk maakt iedereen fouten, maar als je op een kegelschip zit mag je geen 1 fout maken! Daar word je normaliter ook voor betaald. Maak je wel een fout dan zouw ik zeggen exit!

    Geplaatst door: Scheeps Elektrici毛n op
  • Bartje, Tuurlijk, iedereen maakt fouten, niemand uitgezonderd!

    Echter… om dit artikel aan te halen bespeur ik een reeks van fouten…
    1) Somtrans om te beginnen, die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en doet door het inzetten van slechte kapiteins inbreuk op jouw en mijn veiligheid.
    2) Deze Somtrans had op dit punt NOOIT een duwer voorbij mogen lopen.
    3) Toen hij zag dat het fout ging had hij moeten stoppen en desnoods door het verkeerde gat moeten sturen.
    4) Nadat hij wonder boven wonder de peiler gemist had had hij nooit op die wijze gas mogen geven en daarbij de levens van anderen in gevaar brengen, zoals je op de foto ziet, iedereen stond er bij en keek er naar!

    Maar klopt… iedereen maakt fouten…

    Geplaatst door: bartje2 op
  • Kijk maar op zeilclipper.eu, daar zie je duidelijk dat de laatste aktie waarbij het jacht op de stenen word geblazen door het schroefwater echt NIET nodig was, zelfs als de zogenaamde kaptein instinctief handelde hadden de andere 5 mensen aan dek kunnen zeggen dat hij kalmer moest doen, Ik durf zelfs te vinden dat hij de mensen op het jacht in zinloos-levensgevaar heeft gebracht!!
    Wat een verstand en dat met een kegel-schip.

    Ik wil hem niet (nooit meer) tegenkomen!

    Ik hoop dat de schade aan het jacht perfect hersteld word en dat het echtpaar weer met veel plezier van de waterport kunnen gaan geieten!!
    Ze verdienen het!

    @bartje: dit is geen gewone fout meer te noemen, misschien wel de voorbijloop aktie maar zeker niet wat daarna gebeurde met het jacht, en dat is waarop en waarom velen zo heftig reageren.

    Geplaatst door: Hans op
  • Er werd een foutje gemaakt.
    NU KEN IK MENSEN DIE NOOIT FOUTEN MAKEN.
    DIE MAKEN OOK NOOIT WAT.

    Geplaatst door: bartje op
  • Wat mij betreft halen ze dit soort lieden zo snel mogelijk van het water!
    Bijna elke week hoor of zie je wel weer een blunder van dit soort SOMTRANS schepen!
    Of ze drijven stationair in het Hartelkanaal zonder marifoon aan (Met 7 schepen er achter te roepen die voorbij willen!) Of ze zien met voorbijlopen een kleinere voorganger over het hooft, of ze komen achteruit van steiger zonder melden en iedereen moet schijnbaar maar stoppen en dan nu deze domme, levensgevaarlijke actie weer!
    SOMTRANS doe wat aan je naam!!!
    DIT KAN NIET!!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • je bent niet goed bij je hoofd dat je weet dat er een jachtje onder het achterschip zit om vervolgens veel gas te geven om maar los te komen met het gevolg dat je andere mensen in gevaar brengt .wat er daarvoor gebeurd is berust nu nog op speculatie .maar wat je op de foto s ziet moet je je als kapitein diep diep diep schamen

    Geplaatst door: fred op
  • Dit is wel degelijk een kwestie van ook onkunde.
    stroming bij de brug en dan met zulk soort schepen een 4 baks willen oplopen.
    gewoon even wachten ,verstand dus!!!
    misschien inderdaad een goed idee om net als in de zeevaart vaarbewijzen af tegeven voor een x grote schip en na ervaring mag je steeds groter als schipper varen.
    ergens lang varen met 14km en een schip van 5000 of meer ton met geringe diepgang maar toch een grote waterverplaatsing word niet aan gedacht.
    tijd leert dat er steeds minder ervaring is bij de schippers over vaargedrag schip en water bewegingen zuiging etc.
    gelukkig is dit gewoon heel goed afgelopen en hoop ik dat de bewuste mensen van het jacgt weer durven varen na dit incident.
    op de eerste foto zie je duidelijk dat dit jacht goed aan de kant zat, dus kan hij echt niets doen.

    veel sterkte en mensen laten we al;s schippers zorgen dat de buiten werled ziet dat we ons weten te gedragen ook naar je collega,s

    Geplaatst door: Karel op
  • Er zijn meer foto鈥檚麓 in omloop en daar kan je goed op zien wat er allemaal mis gaat met de somtras Als je all die foto鈥檚 bekijk dan is het gas er niet afgeweest ,ik vind dat de schutevaer all deze foto鈥檚 moet plaatsen om het beeld zo objectief mogelijk te maken zodat deze man(schipper /kapitein wil ik hem niet noemen) of terug gaat naar school of een andere functie krijg.

    en het was laag water dus doorvaart hoogte 13 m en als hij aan het oplopen was boven de brug dan zal zijn stuurhut toch niet boven de 13 m gestaan hebben ? en waarom moet hij dan vol gas rond, volgens de schuttevaer was deze man bang dat de stuurhut er afging.
    De somtrans lag al tegen de krip en dan toch nog vol vermogen er op met het jachtje er schuin onder en 3 man stonden daar en keken er naar
    Het is gelukkig goed afgelopen en ik wens de mensen van het jachtje veel sterkte en pak de draad weer op?
    Bram

    Geplaatst door: bram arnout op
  • Kijk ook naar de site http://www.varendoejesamen.nl

    Geplaatst door: Sander Wels op
  • Hij is maar 325 x opgeroepen door de sector Oude Maas. Hij was 300 meter achter het duwstel gaf die antwoord “ich hinter bleiben”.

    Geplaatst door: Martin op
  • Haast,Haast,Haast even Afstoppen dan gebeurt dit niet en sorry maar dat jacht kan hier niks aan doen.
    Fijne en behouden vaart iedereen.

    Geplaatst door: John Shipnet op
  • Erg vervelend voorval natuurlijk.
    Maar een vakman weet dat je NOOIT v贸贸r een opdraaiend schip langs moet varen.
    Adekwaat handelen in een noodsituatie vergt de nodige ervaring zowel op grote als op kleine schepen…

    Geplaatst door: Harm op
  • @Klaasvaak,

    Geloof me maar in de waarschijnlijk aanwezige golven en de voor een jacht sterke stroming gooi je een kruizer niet even rond; schroef en roer uit het water, bovenmodaal slingeren bepalen dat de jachten schipper dat niet gauw doet! Daarnaast was het jacht net boven de pijler wat extra remmend werkt om wel of niet rond te gaan.
    Wat voor ons golfjes zijn, zijn voor jachten bergen van water!!

    Geplaatst door: Hans op
  • Samen door de brug gaat niet passen.

    Fout van Somtrans, misschien duwstel stoppen ?

    Geplaatst door: Boutje op
  • Het binnenschip deed wat fout, maar dat jacht had zeker niet in problemen hoeven komen als ze zelf ook adequaat hadden gereageerd: Ze zien dat binnenschip toch naar hun toe draaien?! En ze konden toch op het moment dat de eerste foto geschoten werd binnen een paar seconden rond over SB of desnoods BB?!

    Geplaatst door: klaasvaak op
  • ik heb zelf ook gevaren met grote en kleine schepen. ik weet dat de tjechische kapitein al meer dan 15 jaar in dienst is bij deze firma en meer dan 7 jaar als kapitein. toevallig was deze kapitein met vijetijd en is vervangen door 2 goede duitse kapiteins. de juiste toedracht weet ik ook niet maar ik weet wel dat deze kapiteins deze belissing om de andere brugopening te nemen maar ik weet wel dat we allemaal wel eens een verkeerde beslissing nemen. laten we ons e niet op focussen wat er fout is gegaan maar ik denk dat we meer hebben aan oplossingen. dat wil niet zeggen dat de tjechen weg moeten maar dat we een oplossing/opleidingen moeten vinden voor al ons varend personeel. alle bedrijven willen geld verdien maar ook de particulieren en dat kun je het snelste doen door goedkoop personeel tenemen maar dat wil niet zeggen dat het dan maar gelijk slecht personeel is.

    Geplaatst door: beste stuurlui……….. op
  • Ik krijg van dit ongeluk als watersporter kippenvel van.
    Maar mijn vraag is waarom heeft de schipper niet gekozen om de brugpijler aan stuurboord te passeren en dan een klappie terug dat het duwstel weer kan uitlopen.
    Dat is pas “goed zeemansschap” voor het voorkomen van grote problemen.Hij had zijn schip zelf ook op de stenen kunnen zitten met alle gevolgen van dien.
    Ik snap zo en zo niet dat een kegelschip zo’n haast heeft met een zeer verantwoordelijke lading.
    Ben benieuwd naar de reactie van andere schippers op mijn vraag.

    Geplaatst door: Scheeps Elektrici毛n op
  • ik ben het eens dat de communicatie slecht is met de tjechische stuurlui zijn soms niet te verstaan (maar er zijn natuurlijk ook tjechische mensen die wel goed zijn) en dit moet snel verbeterd worden, daar ben ik mee eens, laat ze bijvoorbeeld een onafhankelijke taalcursus doen. maar ik weet dat hier aan boord 2 duitse kapiteins waren dus alles wat word gezegt over de slechte tjechen klopt niet.

    Geplaatst door: Student op
  • @arie
    waarom geen patent na 6 maanden?! Stuur ze gewoon naar school ipv een stempel na 6 maanden.Geeft ons vak wat meer niveau! Hebben we misschien ook niet meer zo veel van dit soort domme gelul. Eerst theorie leren en dan praktijk ervaring en dan pas een stempel cq patenten en/of vaarbewijzen.

    Geplaatst door: adri op
  • @Lia Mets,

    Op deze manier voor de brug van spijkenisse terecht komen kan twee redenen hebben:
    – onkunde van de schipper. (geen goed zeemansschap is ook onkunde)
    – Groot technisch mankement. De motoren deden het nog. (misschien roeruitval, wat ik zeer betwijfel).

    Dit schip stond een aantal maanden terug (de 26 of de 25) in de krant als nieuw schip met als kop “volledig tjeschise bemanning”. Vandaar waarschijnlijk de conclusie van sommige lezers.

    Dit motorjacht is denk ik weinig te verwijten. Als niet beroepsvaart heb je bij voorbaat minder mogelijkheden om dit te voorkomen.

    Bij dit incident had de schipper moeten beslissen om achter het duwstel te blijven. Better safe, than sorry.

    mvg

    Geplaatst door: dude op
  • Waarom zet schuttevear dit artikel pas een week later terwijl ik heel zeker weet dat ze de foto’s en het adres van de maker van de foto’s al een dag later hadden.
    Nu hebben ze eens redelijk actuele info en doen ze er zo laat pas iets mee.
    Dat kan toch wel iets sneller in deze tijd.

    mvg

    Francis

    Geplaatst door: schapers op
  • Kwalijke zaak. Of het nu oost-europees personeel was ja of nee doet er voor mij niet toe. Dit is een blijk van pure onkunde. De rest van het personeel reageert namelijk ook niet echt adequaat, aan de hand van de foto’s te zien.

    Dit soort onkunde is niet voor het eerst te zien, en zeker ook niet voor het laatst. Ik heb wel het idee dat het de laatste jaren erger wordt.

    De instanties mogen zich wel eens gaan beraden of het wijs is om vaarbewijzen en patenten sneller en makkelijker beschikbaar te maken voor iedereen die weet dat stuurboord links is, en bakboord rechts. (of was het andersom?)

    Geplaatst door: dude op
  • “De beste stuurlui staan aan wal,” wordt gezegd. Niemand weet nog de werkelijke reden waarom de Somtrans opeens v贸贸r de Spijkenisserbrug weer “terug” stroomopwaarts ging. De politie heeft alles nog in onderzoek. Dus als leek denk ik: Hoe weet je zo zeker dat het niet allemaal Nederlanders zijn die aan boord waren. En de mensen van de pleziervaart zijn niet allemaal dombo’s. Misschien dat u allen die op dit artikel gereageerd hebben, mij als leek ( lees fotograaf) kan uitleggen hoe u het had gedaan met de kennis die u straks achteraf zal lezen, als het onderzoek afgerond is. met beleefde foto groet,
    Lia Mets

    Geplaatst door: Lia Mets op
  • Tja als ik het zo lees is dit een hele domme keus geweest van de dienstdoende schipper op dat moment.Zo kort voor de brug ga je geen duwer voorbij , althans ik zou het niet doen.
    Onkunde ? Best mogelijk , uit ervaring weet ik dat er bijna alleen maar tjechen op die tankers varen. Communicatie is vaak gewoon KUT met die schepen van Somtrans , als ze uberhaupt al antwoorden !!

    Oplossing ? Geef Nederlands personeel ook eens een eerlijke kans , door als eerste mensen die beginnen met varen na 6 maanden vaartijd een stempel matroos te geven. Een tjech kan zo zijn boekje met de aantekening matroos ophalen , ze zeggen wel dat dat niet zo is maar daar geloof ik helemaal niks van !
    En , in mijn ogen , als je 6 maanden vaartijd heb , weet je wel hoe je een schip sopt en een touwtje vastzet dus ben je in mijn ogen een volwaardige matroos !

    Aan de lonen die een schipper tegenwoordig kan verdienen ligt het niet , de weg er naartoe voor iemand van de wal is alleen onnodig lang.

    Met vriendelijke groet ,

    Arie

    Geplaatst door: arie op
  • Zegt meer over somtrans. Of ligt het aan dit soort extended schepen. Van een 9,50 op een 15 meter breed schip vraagt ook een omdenk proces in je hoofd. Wat je met een 1000 tonner effe doet laat fdat met je 5000 tonner maar uit je hoofd.
    Misschien moet je pas na een x aantal vaarjaren de vaar bevoegdheid krijgen voor een groter vaartuig. /net als in de /zeevaart.//////nu kan een 18 jarige met vaarbewijs gelijk op een5000 tonner. /een nadenkertje

    Geplaatst door: smis op
  • Het ligt em echt niet alleen aan buitenlandse kapteins/ stuurlieden, de Nederlanders kunnen er ook wat van op de grote schepen (110 en groter).
    Als ze op het AR-kanaal bij de ligplaatsen al roepen dat de gemeerde schepn niet moeten zeuren omdat ze al afgestopt zijn naar 15 km/h dan zijn ze geen haar beter.
    Ze hebben deels geen ervaring deels hoe harder hoe mooier en deels zijn ze een product van de moderne maatschappij: ik doe het goed het probleem ligt (altjd) bij de ander!

    Geplaatst door: Hans op
  • Ja ja ja…buitenlands personeel,vind het ook K*T natuurlijk.. maar de meeste mensen met hun grote mondjes…hebben deze mannekes zelf naar het Westen gelokt of niet???

    Geplaatst door: Jaap op
  • volgende week in een scheepvaartkrant in 3 talen of meer (romeens , Duits , Tjechs , Nederlands ,….) Dringend stuurman gezocht , liefst met ervaring maar zonder mag ook .

    Geplaatst door: jefke op
  • in de zeevaart hebben we daar allang last van, echte vaklui die je op 10 km al oproepen om te vragen wat je van plan bent, zelfs als zij uitwijkplichtig zijn…maar nu ook in de binnenvaart, ja het kon natuurlijk eigenlijk niet uitblijven

    Geplaatst door: kustvaarder op
  • blacklisten die somers vloot maar de BP zal dit wel tegen houden.

    Geplaatst door: kees op
  • Moet wel een groot schip zijn, wil het niet met de stuurhut onder de brug door kunnen.De doorvaarthoogte is meestal boven de 11 meter.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • nee niet goedkope personeel.
    maar personeel dat liegen over kunnen bij sol.
    geen personeel te krijgen en alles wat je kan krijgen aannemen van 21 jaar zonder evaaring tot 70+

    Geplaatst door: henrie op
  • SOMSDAN gaat het verkeerd
    weer 1 van uit het achterland als schipper

    Geplaatst door: willem op
  • @Wesly,

    Dat jacht haalde de Somtrans niet in maar kwam hem tegen.
    Als ik met een jacht de brug net gepasseerd zou zijn zou ik zo kort boven de pijler, met een tanker bdwars voor de brug ook niet zo gauw kop voor nemen!
    Voor zo’n jacht maakt de binnenvaart daar flinke golven dat, samen met de stroming beperkt het manouevreer gemak van een kruizer aanzienlijk.

    Geplaatst door: Hans op
  • vraag me af wat de somtrans met zulk personeel doet . het is toch een verantwoording met kegelschepen om vakkundig personeel te hebben . stel dat dit fout was gegaan , dan was spijkernisse van de kaart geweest… gewoon belachelijk.

    Geplaatst door: schipper op
  • Dit is een echte zetschipper van somtrans, kunde van helemaal niks en gewooon klem in de hoek knallen met dat spul van de baas! Echt volhouden hoor veel kapot maken allemaal sorry zeggen en gewoon weer verder gaan.

    Geplaatst door: normale schipper op
  • De mensen van het jacht zullen een paar angstige momenten beleefd hebben, ik had niet graag in hun schoenen gestaan!!!

    Geplaatst door: eduard op
  • Heel fout van de somtrans om nog even een duwstel voorbij te varen boven de brug. Maar als Wij iets fout zien gaan voor ons met een schip dan zal ik deze niet nog even voorbij proberen te varen zeker niet als hij nog eens een paar 100 ton groter is.

    Geplaatst door: Wesly op
  • Wij als jachtjes vaarders krijgen vaak de schuld! Wij zijn al 2x bijna overvaren op de Merwede. En ja wij kijken achterom, steken niet zomaar over! En we voeren bijna tussen de kribben! Hebben zelfs marifoon dus luisteren ook uit. Weten goed wat er aan de hand is. Het lijkt wel of de echte schippers ons niet willen zien… JAMMER! LEVENSGEVAARLIJK!
    Jeannette
    Motorjacht De Janneman

    Geplaatst door: jeannette op
  • wel erg ongelukkig om een koppelverband op te lopen boven een brug, maar dat is vak kennis , en die hoogte van de brug ??? die stuurhut had ook nog een paar meter kunnen zaken.. allemaal onkunde, maar inderdaad we zullen er aan moeten wennen aan deze collega,s .en dat met een kegelschip !!!!

    Geplaatst door: schipper op
  • Tja, dit wordt de toekomst.

    Geplaatst door: Wen er maar aan op
  • Jongens dit is pas het begin,het gaat nog veel erger worden.Maar nee hoor we gaan gewoon zo lekker door.

    Geplaatst door: Andre op
  • Ik durf het bijna niet te zeggen…

    Geplaatst door: henk op
  • vooral nog meer goedkope tjechen aan nemen

    Geplaatst door: harm op

Reageer

Ongeluk: Theodora in het nauw | Schuttevaer.nl

Ongeluk: Theodora in het nauw

Het schroefwater van de tanker Somtrans XXVl heeft woensdag 13 juli het motorjacht Theodora op de oever gedrukt. Er raakte niemand gewond, maar de opvarenden hebben angstige momenten meegemaakt.

Aanvaring

Het ongeluk gebeurde terwijl de schipper van de Somtrans een aanvaring met de Spijkenisserbrug over de Oude Maas probeerde te voorkomen. Wellicht zag hij op dat moment het jacht over het hoofd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (52)

  • @ mb bij deze mijn dank voor het “compliment”. Als u nu ook een ruggengraat zou hebben om uw naam onder uw compliment te zetten, kan u volgende keer groeten als ik voorbij kom met 贸ns varende eiland 馃榾 .
    Met vriendelijke groeten vanaf het malloten- eiland,

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • hoe groter hoe malloter .
    ze zouden het moeten verbieden die grote schepen want ze denken dat ze alles maar kunnen

    Geplaatst door: mb op
  • Ik heb nog meer foto’s gezien van dit voorval maar wat ik al helemaal niet snap is dat op een gegeven moment de somtrans met zn kont gewoon praktisch tussen de brug zit en dan gaan ie ipv zn kopschroef voluit afdraaien zn kont proberen weg te draaien. Terwijl als ie in mijn ogen gewoon het achterschip tussen de brug in had gehouden er niks gebeurt had geweest. Er staat genoeg pk in voorop om die kop tegen de stroom of evt wind op te douwen. Maar dit is beter zichtbaar op de andere foto’s. En zoiezo had ie natuurlijk moeten zorgen dat ie niet in zo’n situatie komt.

    Geplaatst door: Meelezer op
  • vroeger werd er nog vermeld in een artikel een duitse of ned kapitein heeft dit of dat gedaan en nu ? was dit een tjech ? aan de actie te zien wel hoop dat dit wat stof doet opwaaien over oostblok patenten zowiezo al over de communicatie ich ikken wil niet te begrijpen die gasten .leuk goedkope kapiteins op je vloot maar op deze manier kosten ze je toch net zoveel of meer .gelukkig maar dat er geen doden gevallen zijn maar we kunnen er op wachten tot dit wel gebeurd tot die tijd blijf ik me maar verbasen over de acties die die gasten uithalen op de revier kortom ga zo door somtrans goed voor de naam van de binnenvaart

    Geplaatst door: Kombrink op
  • Goeie actie van somsdan.
    Ike patent ike kapitein bij somsdan
    Wij moeten op de elbe en donau loods of patent hebben en een beetje verstand maar hun ho maar.
    Tijdtje terug passagiersschip afvaarig boven emmerich en dan een anker in de zij aan stuurboord van de opvaart dat klopt toch ook niet.
    Somsdan moet deze actie in dormagen doen met rond gaan lekker dwars vallen en zinken hebben we somsdam en vakantie
    ,

    Geplaatst door: Robin op
  • Hij probeerde op het laatste moment het andere gat te pakken, daardoor schepte hij met zijn achterschip stroom, beland daardoor dwars voor de middenpeiler,zet beide motoren en boegschroef volaan vooruit, slingert hem om de pijler rond en neemt dat jachtje te grazen, om vervolgen aan andere kant in de dijk te belanden, ik hoop voor die twee oude mensen, dat die ooit weer durven te varen.!!

    Geplaatst door: getuige vanaf duwer op
  • Ik hoop dat Schuttevaer ook over het vervolg van deze zaak bericht.
    Ik ben benieuwd of wij met onze conclusies juist zijn en wat de daar bijbehorende sanctie zal zijn, nogmaals ALS wij het juist hebben.

    Geplaatst door: Hans op
  • Wat er precies gebeurt is weet ik niet. Als ik die ene foto bekijk waar het schip volgas geeft en het bootje bijna uit het water wordt geblazen. De schipper brengt willens en wetens de levens van de mensen op het jachtje in gevaar. Er liepen 3 of 4 personen aan dek die hem konden inlichtten waar het jachtje zich bevond. Uit met die schroef!! Vervolgen die schipper wegens het opzettelijk in gevaar brengen van mensenlevens.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Tuurlijk maakt iedereen fouten, maar als je op een kegelschip zit mag je geen 1 fout maken! Daar word je normaliter ook voor betaald. Maak je wel een fout dan zouw ik zeggen exit!

    Geplaatst door: Scheeps Elektrici毛n op
  • Bartje, Tuurlijk, iedereen maakt fouten, niemand uitgezonderd!

    Echter… om dit artikel aan te halen bespeur ik een reeks van fouten…
    1) Somtrans om te beginnen, die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en doet door het inzetten van slechte kapiteins inbreuk op jouw en mijn veiligheid.
    2) Deze Somtrans had op dit punt NOOIT een duwer voorbij mogen lopen.
    3) Toen hij zag dat het fout ging had hij moeten stoppen en desnoods door het verkeerde gat moeten sturen.
    4) Nadat hij wonder boven wonder de peiler gemist had had hij nooit op die wijze gas mogen geven en daarbij de levens van anderen in gevaar brengen, zoals je op de foto ziet, iedereen stond er bij en keek er naar!

    Maar klopt… iedereen maakt fouten…

    Geplaatst door: bartje2 op
  • Kijk maar op zeilclipper.eu, daar zie je duidelijk dat de laatste aktie waarbij het jacht op de stenen word geblazen door het schroefwater echt NIET nodig was, zelfs als de zogenaamde kaptein instinctief handelde hadden de andere 5 mensen aan dek kunnen zeggen dat hij kalmer moest doen, Ik durf zelfs te vinden dat hij de mensen op het jacht in zinloos-levensgevaar heeft gebracht!!
    Wat een verstand en dat met een kegel-schip.

    Ik wil hem niet (nooit meer) tegenkomen!

    Ik hoop dat de schade aan het jacht perfect hersteld word en dat het echtpaar weer met veel plezier van de waterport kunnen gaan geieten!!
    Ze verdienen het!

    @bartje: dit is geen gewone fout meer te noemen, misschien wel de voorbijloop aktie maar zeker niet wat daarna gebeurde met het jacht, en dat is waarop en waarom velen zo heftig reageren.

    Geplaatst door: Hans op
  • Er werd een foutje gemaakt.
    NU KEN IK MENSEN DIE NOOIT FOUTEN MAKEN.
    DIE MAKEN OOK NOOIT WAT.

    Geplaatst door: bartje op
  • Wat mij betreft halen ze dit soort lieden zo snel mogelijk van het water!
    Bijna elke week hoor of zie je wel weer een blunder van dit soort SOMTRANS schepen!
    Of ze drijven stationair in het Hartelkanaal zonder marifoon aan (Met 7 schepen er achter te roepen die voorbij willen!) Of ze zien met voorbijlopen een kleinere voorganger over het hooft, of ze komen achteruit van steiger zonder melden en iedereen moet schijnbaar maar stoppen en dan nu deze domme, levensgevaarlijke actie weer!
    SOMTRANS doe wat aan je naam!!!
    DIT KAN NIET!!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • je bent niet goed bij je hoofd dat je weet dat er een jachtje onder het achterschip zit om vervolgens veel gas te geven om maar los te komen met het gevolg dat je andere mensen in gevaar brengt .wat er daarvoor gebeurd is berust nu nog op speculatie .maar wat je op de foto s ziet moet je je als kapitein diep diep diep schamen

    Geplaatst door: fred op
  • Dit is wel degelijk een kwestie van ook onkunde.
    stroming bij de brug en dan met zulk soort schepen een 4 baks willen oplopen.
    gewoon even wachten ,verstand dus!!!
    misschien inderdaad een goed idee om net als in de zeevaart vaarbewijzen af tegeven voor een x grote schip en na ervaring mag je steeds groter als schipper varen.
    ergens lang varen met 14km en een schip van 5000 of meer ton met geringe diepgang maar toch een grote waterverplaatsing word niet aan gedacht.
    tijd leert dat er steeds minder ervaring is bij de schippers over vaargedrag schip en water bewegingen zuiging etc.
    gelukkig is dit gewoon heel goed afgelopen en hoop ik dat de bewuste mensen van het jacgt weer durven varen na dit incident.
    op de eerste foto zie je duidelijk dat dit jacht goed aan de kant zat, dus kan hij echt niets doen.

    veel sterkte en mensen laten we al;s schippers zorgen dat de buiten werled ziet dat we ons weten te gedragen ook naar je collega,s

    Geplaatst door: Karel op
  • Er zijn meer foto鈥檚麓 in omloop en daar kan je goed op zien wat er allemaal mis gaat met de somtras Als je all die foto鈥檚 bekijk dan is het gas er niet afgeweest ,ik vind dat de schutevaer all deze foto鈥檚 moet plaatsen om het beeld zo objectief mogelijk te maken zodat deze man(schipper /kapitein wil ik hem niet noemen) of terug gaat naar school of een andere functie krijg.

    en het was laag water dus doorvaart hoogte 13 m en als hij aan het oplopen was boven de brug dan zal zijn stuurhut toch niet boven de 13 m gestaan hebben ? en waarom moet hij dan vol gas rond, volgens de schuttevaer was deze man bang dat de stuurhut er afging.
    De somtrans lag al tegen de krip en dan toch nog vol vermogen er op met het jachtje er schuin onder en 3 man stonden daar en keken er naar
    Het is gelukkig goed afgelopen en ik wens de mensen van het jachtje veel sterkte en pak de draad weer op?
    Bram

    Geplaatst door: bram arnout op
  • Kijk ook naar de site http://www.varendoejesamen.nl

    Geplaatst door: Sander Wels op
  • Hij is maar 325 x opgeroepen door de sector Oude Maas. Hij was 300 meter achter het duwstel gaf die antwoord “ich hinter bleiben”.

    Geplaatst door: Martin op
  • Haast,Haast,Haast even Afstoppen dan gebeurt dit niet en sorry maar dat jacht kan hier niks aan doen.
    Fijne en behouden vaart iedereen.

    Geplaatst door: John Shipnet op
  • Erg vervelend voorval natuurlijk.
    Maar een vakman weet dat je NOOIT v贸贸r een opdraaiend schip langs moet varen.
    Adekwaat handelen in een noodsituatie vergt de nodige ervaring zowel op grote als op kleine schepen…

    Geplaatst door: Harm op
  • @Klaasvaak,

    Geloof me maar in de waarschijnlijk aanwezige golven en de voor een jacht sterke stroming gooi je een kruizer niet even rond; schroef en roer uit het water, bovenmodaal slingeren bepalen dat de jachten schipper dat niet gauw doet! Daarnaast was het jacht net boven de pijler wat extra remmend werkt om wel of niet rond te gaan.
    Wat voor ons golfjes zijn, zijn voor jachten bergen van water!!

    Geplaatst door: Hans op
  • Samen door de brug gaat niet passen.

    Fout van Somtrans, misschien duwstel stoppen ?

    Geplaatst door: Boutje op
  • Het binnenschip deed wat fout, maar dat jacht had zeker niet in problemen hoeven komen als ze zelf ook adequaat hadden gereageerd: Ze zien dat binnenschip toch naar hun toe draaien?! En ze konden toch op het moment dat de eerste foto geschoten werd binnen een paar seconden rond over SB of desnoods BB?!

    Geplaatst door: klaasvaak op
  • ik heb zelf ook gevaren met grote en kleine schepen. ik weet dat de tjechische kapitein al meer dan 15 jaar in dienst is bij deze firma en meer dan 7 jaar als kapitein. toevallig was deze kapitein met vijetijd en is vervangen door 2 goede duitse kapiteins. de juiste toedracht weet ik ook niet maar ik weet wel dat deze kapiteins deze belissing om de andere brugopening te nemen maar ik weet wel dat we allemaal wel eens een verkeerde beslissing nemen. laten we ons e niet op focussen wat er fout is gegaan maar ik denk dat we meer hebben aan oplossingen. dat wil niet zeggen dat de tjechen weg moeten maar dat we een oplossing/opleidingen moeten vinden voor al ons varend personeel. alle bedrijven willen geld verdien maar ook de particulieren en dat kun je het snelste doen door goedkoop personeel tenemen maar dat wil niet zeggen dat het dan maar gelijk slecht personeel is.

    Geplaatst door: beste stuurlui……….. op
  • Ik krijg van dit ongeluk als watersporter kippenvel van.
    Maar mijn vraag is waarom heeft de schipper niet gekozen om de brugpijler aan stuurboord te passeren en dan een klappie terug dat het duwstel weer kan uitlopen.
    Dat is pas “goed zeemansschap” voor het voorkomen van grote problemen.Hij had zijn schip zelf ook op de stenen kunnen zitten met alle gevolgen van dien.
    Ik snap zo en zo niet dat een kegelschip zo’n haast heeft met een zeer verantwoordelijke lading.
    Ben benieuwd naar de reactie van andere schippers op mijn vraag.

    Geplaatst door: Scheeps Elektrici毛n op
  • ik ben het eens dat de communicatie slecht is met de tjechische stuurlui zijn soms niet te verstaan (maar er zijn natuurlijk ook tjechische mensen die wel goed zijn) en dit moet snel verbeterd worden, daar ben ik mee eens, laat ze bijvoorbeeld een onafhankelijke taalcursus doen. maar ik weet dat hier aan boord 2 duitse kapiteins waren dus alles wat word gezegt over de slechte tjechen klopt niet.

    Geplaatst door: Student op
  • @arie
    waarom geen patent na 6 maanden?! Stuur ze gewoon naar school ipv een stempel na 6 maanden.Geeft ons vak wat meer niveau! Hebben we misschien ook niet meer zo veel van dit soort domme gelul. Eerst theorie leren en dan praktijk ervaring en dan pas een stempel cq patenten en/of vaarbewijzen.

    Geplaatst door: adri op
  • @Lia Mets,

    Op deze manier voor de brug van spijkenisse terecht komen kan twee redenen hebben:
    – onkunde van de schipper. (geen goed zeemansschap is ook onkunde)
    – Groot technisch mankement. De motoren deden het nog. (misschien roeruitval, wat ik zeer betwijfel).

    Dit schip stond een aantal maanden terug (de 26 of de 25) in de krant als nieuw schip met als kop “volledig tjeschise bemanning”. Vandaar waarschijnlijk de conclusie van sommige lezers.

    Dit motorjacht is denk ik weinig te verwijten. Als niet beroepsvaart heb je bij voorbaat minder mogelijkheden om dit te voorkomen.

    Bij dit incident had de schipper moeten beslissen om achter het duwstel te blijven. Better safe, than sorry.

    mvg

    Geplaatst door: dude op
  • Waarom zet schuttevear dit artikel pas een week later terwijl ik heel zeker weet dat ze de foto’s en het adres van de maker van de foto’s al een dag later hadden.
    Nu hebben ze eens redelijk actuele info en doen ze er zo laat pas iets mee.
    Dat kan toch wel iets sneller in deze tijd.

    mvg

    Francis

    Geplaatst door: schapers op
  • Kwalijke zaak. Of het nu oost-europees personeel was ja of nee doet er voor mij niet toe. Dit is een blijk van pure onkunde. De rest van het personeel reageert namelijk ook niet echt adequaat, aan de hand van de foto’s te zien.

    Dit soort onkunde is niet voor het eerst te zien, en zeker ook niet voor het laatst. Ik heb wel het idee dat het de laatste jaren erger wordt.

    De instanties mogen zich wel eens gaan beraden of het wijs is om vaarbewijzen en patenten sneller en makkelijker beschikbaar te maken voor iedereen die weet dat stuurboord links is, en bakboord rechts. (of was het andersom?)

    Geplaatst door: dude op
  • “De beste stuurlui staan aan wal,” wordt gezegd. Niemand weet nog de werkelijke reden waarom de Somtrans opeens v贸贸r de Spijkenisserbrug weer “terug” stroomopwaarts ging. De politie heeft alles nog in onderzoek. Dus als leek denk ik: Hoe weet je zo zeker dat het niet allemaal Nederlanders zijn die aan boord waren. En de mensen van de pleziervaart zijn niet allemaal dombo’s. Misschien dat u allen die op dit artikel gereageerd hebben, mij als leek ( lees fotograaf) kan uitleggen hoe u het had gedaan met de kennis die u straks achteraf zal lezen, als het onderzoek afgerond is. met beleefde foto groet,
    Lia Mets

    Geplaatst door: Lia Mets op
  • Tja als ik het zo lees is dit een hele domme keus geweest van de dienstdoende schipper op dat moment.Zo kort voor de brug ga je geen duwer voorbij , althans ik zou het niet doen.
    Onkunde ? Best mogelijk , uit ervaring weet ik dat er bijna alleen maar tjechen op die tankers varen. Communicatie is vaak gewoon KUT met die schepen van Somtrans , als ze uberhaupt al antwoorden !!

    Oplossing ? Geef Nederlands personeel ook eens een eerlijke kans , door als eerste mensen die beginnen met varen na 6 maanden vaartijd een stempel matroos te geven. Een tjech kan zo zijn boekje met de aantekening matroos ophalen , ze zeggen wel dat dat niet zo is maar daar geloof ik helemaal niks van !
    En , in mijn ogen , als je 6 maanden vaartijd heb , weet je wel hoe je een schip sopt en een touwtje vastzet dus ben je in mijn ogen een volwaardige matroos !

    Aan de lonen die een schipper tegenwoordig kan verdienen ligt het niet , de weg er naartoe voor iemand van de wal is alleen onnodig lang.

    Met vriendelijke groet ,

    Arie

    Geplaatst door: arie op
  • Zegt meer over somtrans. Of ligt het aan dit soort extended schepen. Van een 9,50 op een 15 meter breed schip vraagt ook een omdenk proces in je hoofd. Wat je met een 1000 tonner effe doet laat fdat met je 5000 tonner maar uit je hoofd.
    Misschien moet je pas na een x aantal vaarjaren de vaar bevoegdheid krijgen voor een groter vaartuig. /net als in de /zeevaart.//////nu kan een 18 jarige met vaarbewijs gelijk op een5000 tonner. /een nadenkertje

    Geplaatst door: smis op
  • Het ligt em echt niet alleen aan buitenlandse kapteins/ stuurlieden, de Nederlanders kunnen er ook wat van op de grote schepen (110 en groter).
    Als ze op het AR-kanaal bij de ligplaatsen al roepen dat de gemeerde schepn niet moeten zeuren omdat ze al afgestopt zijn naar 15 km/h dan zijn ze geen haar beter.
    Ze hebben deels geen ervaring deels hoe harder hoe mooier en deels zijn ze een product van de moderne maatschappij: ik doe het goed het probleem ligt (altjd) bij de ander!

    Geplaatst door: Hans op
  • Ja ja ja…buitenlands personeel,vind het ook K*T natuurlijk.. maar de meeste mensen met hun grote mondjes…hebben deze mannekes zelf naar het Westen gelokt of niet???

    Geplaatst door: Jaap op
  • volgende week in een scheepvaartkrant in 3 talen of meer (romeens , Duits , Tjechs , Nederlands ,….) Dringend stuurman gezocht , liefst met ervaring maar zonder mag ook .

    Geplaatst door: jefke op
  • in de zeevaart hebben we daar allang last van, echte vaklui die je op 10 km al oproepen om te vragen wat je van plan bent, zelfs als zij uitwijkplichtig zijn…maar nu ook in de binnenvaart, ja het kon natuurlijk eigenlijk niet uitblijven

    Geplaatst door: kustvaarder op
  • blacklisten die somers vloot maar de BP zal dit wel tegen houden.

    Geplaatst door: kees op
  • Moet wel een groot schip zijn, wil het niet met de stuurhut onder de brug door kunnen.De doorvaarthoogte is meestal boven de 11 meter.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • nee niet goedkope personeel.
    maar personeel dat liegen over kunnen bij sol.
    geen personeel te krijgen en alles wat je kan krijgen aannemen van 21 jaar zonder evaaring tot 70+

    Geplaatst door: henrie op
  • SOMSDAN gaat het verkeerd
    weer 1 van uit het achterland als schipper

    Geplaatst door: willem op
  • @Wesly,

    Dat jacht haalde de Somtrans niet in maar kwam hem tegen.
    Als ik met een jacht de brug net gepasseerd zou zijn zou ik zo kort boven de pijler, met een tanker bdwars voor de brug ook niet zo gauw kop voor nemen!
    Voor zo’n jacht maakt de binnenvaart daar flinke golven dat, samen met de stroming beperkt het manouevreer gemak van een kruizer aanzienlijk.

    Geplaatst door: Hans op
  • vraag me af wat de somtrans met zulk personeel doet . het is toch een verantwoording met kegelschepen om vakkundig personeel te hebben . stel dat dit fout was gegaan , dan was spijkernisse van de kaart geweest… gewoon belachelijk.

    Geplaatst door: schipper op
  • Dit is een echte zetschipper van somtrans, kunde van helemaal niks en gewooon klem in de hoek knallen met dat spul van de baas! Echt volhouden hoor veel kapot maken allemaal sorry zeggen en gewoon weer verder gaan.

    Geplaatst door: normale schipper op
  • De mensen van het jacht zullen een paar angstige momenten beleefd hebben, ik had niet graag in hun schoenen gestaan!!!

    Geplaatst door: eduard op
  • Heel fout van de somtrans om nog even een duwstel voorbij te varen boven de brug. Maar als Wij iets fout zien gaan voor ons met een schip dan zal ik deze niet nog even voorbij proberen te varen zeker niet als hij nog eens een paar 100 ton groter is.

    Geplaatst door: Wesly op
  • Wij als jachtjes vaarders krijgen vaak de schuld! Wij zijn al 2x bijna overvaren op de Merwede. En ja wij kijken achterom, steken niet zomaar over! En we voeren bijna tussen de kribben! Hebben zelfs marifoon dus luisteren ook uit. Weten goed wat er aan de hand is. Het lijkt wel of de echte schippers ons niet willen zien… JAMMER! LEVENSGEVAARLIJK!
    Jeannette
    Motorjacht De Janneman

    Geplaatst door: jeannette op
  • wel erg ongelukkig om een koppelverband op te lopen boven een brug, maar dat is vak kennis , en die hoogte van de brug ??? die stuurhut had ook nog een paar meter kunnen zaken.. allemaal onkunde, maar inderdaad we zullen er aan moeten wennen aan deze collega,s .en dat met een kegelschip !!!!

    Geplaatst door: schipper op
  • Tja, dit wordt de toekomst.

    Geplaatst door: Wen er maar aan op
  • Jongens dit is pas het begin,het gaat nog veel erger worden.Maar nee hoor we gaan gewoon zo lekker door.

    Geplaatst door: Andre op
  • Ik durf het bijna niet te zeggen…

    Geplaatst door: henk op
  • vooral nog meer goedkope tjechen aan nemen

    Geplaatst door: harm op

Reageer