Politiek steunt, verladers en NMa kraken oplegregeling

Politiek Den Haag staat welwillend tegenover de plannen voor een oplegregeling die het Crisisberaad Binnenvaart woensdag 14 oktober in Nieuwspoort heeft gepresenteerd. Verladersorganisatie EVO reageerde echter direct afwijzend en kort daarna liet ook de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) weten niet akkoord te kunnen gaan.

Politiek steunt, verladers en NMa kraken oplegregeling

Donderdag bleek in de Tweede Kamer dat geen enkele politieke partij zich tegen het plan verzet, ook al wordt unaniem de voorwaarde gesteld dat de NMa akkoord moet gaan. Toch is de uitkomst volgens voorzitter Wim van Sluis een belangrijke stap.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Als eerste wil ik het hebben over het spoor, dat is één en al staatsteun. En een simpel rekensommetje voor de consument 2300ton Metz-Bergen op Zoom aan 5 euro= 11500-5%=10925 komt neer op 0.00475 per kilogram, voelbaar bij de consument, ik denk het niet, transport kost echt geen geld!!!

    Geplaatst door: S.K. op
  • @Belgica,

    Heel simpel:
    De NMa is echt de beroerste niet; die leggen graag (torenhoge)boetes op!!

    Ze hebben echter ‘een concrete aanwijzing’ nodig. Dus tot er een klokkenluider opstaat, of er een serieuze “.. Bond-James Bond”-actie plaatsvind kan het nog lang gaan duren; voordat deze fraaie heerschappen(m/v) hun trekken thuis gaan krijgen!

    In Nederland (soortgelijk aan België) kennen we M [Meld Misdaad annoniem]; altijd bereikbaar op (vanuit NL) 0800-7000.

    Ik help het je hopen / Laten we het maar afwachten,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • De laatste maanden kom ik maar weinig verstandige reacties tegen.Vandaag zitten er een paar tussen.Ik sluit me aan bij PM. Zo is het en niet anders.En als de ASV het bij het juiste eind zou hebben, dan mag dat wel een club van minstens duizend leden zijn. Het is op leven na dood, al lijkt het op het moment dat ze met een hoop bombarie en geschreew veel dingen kunnen verwezelijken.Laten we met elkaar op niveau, proberen te discusseren.

    mvg.j.v

    Geplaatst door: John V op
  • gelijk wat er geschreven wordt of gedaan wordt , overal lees ik dat je moet opletten voor de NMA etc… heeft iemand een goed idee worden ze gelijk op de vingers getikt, jammer genoeg stond het op internet…wanneer maakt er eens iemand werk om de bevrachters te kontroleren, natuurlijk moet je het kunnen hard maken!! maar die mogen onderlinge afspraken maken en 1 x per maand samenkomen !!! het zal wel aan ons liggen , als de prijs nog lager kan mag alles uitgevonden worden zonder Nma, omgekeerd niet .succes voor degene die toch iets onderneemt.

    Geplaatst door: belgica op
  • Mag ik de ONS een tip geven;stop met deze onzin. Voordat je het nog meer leden kost. Er is maar een manier om hier uit te komen en dat is een modern beurssysteem met bodemtarieven.Jullie zijn er destijds voor opgericht en het staat ook in jullie statuten. Al merk ik van dit laatste niets meer.Als een geordende markt niet lukt dan hebben we in ieder geval ons best gedaan en gaan we voor de vrije markt.
    Iets ertussen in werkt toch nooit en geeft alleen maar valse hoop.Maar volgens mij weten jullie dit eigenlijk ook wel.(jullie hebben dit voorheen tenminste ook altijd geroepen )Dus kom op,ga eens ergens voor en luister vooral naar je leden i.p.v. dit gezwabber.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Toch wel enigzins grappig dat de EVO zo reageerd. Zit zelf in de Container Zeevaart. Ik kan je garanderen dat we hier capaciteit beperkende maatregelen hebben getroffen. Kijk voor de grap eens in Singapore. Daar zijn zoveel schepen opgelegd dat navigeren nauwelijks nog mogelijk is. Het enige probleem voor de EVO: De Containerzeevaart is veel te machtig. Binnen de containerzeevaart hebben we iedere maand een Rate Increase van 100 usd zonder dat er een haan naar kraait. Helaas leent de Binnenvaart zich er wel voor om zich in het verdom hoekje te laten zetten. Waarom kunnen de Binnenvaart schippers of organisaties nou toch geen front vormen. Er gebeurt helemaal niets, en als er een voorstel komt gaat het gelijk de papiermand in.
    Als er niet snel een oplossing komt gaat de Binnenvaart helemaal kapot. Zodra de eerste kapot gaat, zullen ze als Domino steentjes volgen.

    Geplaatst door: Frans op
  • pm:ik ben het met u eens dat samenwerking of iets dergelijks zoals de boeren doen het beste is maar lid zijn van een bond die alles al doet voordat hij zijn achterban raadpleegt is nog minder dan niet lid zijn van een bond.
    Nu hebben ze met ROSR weer een waardeloos accoord bereikt,nou dan maar geen accoord,dit helpt helemaal niks.
    Lid van een vereniging is prima maar dan moet ie wel staan voor zijn leden en niet voor een bepaalde groep in hun ledenbestand.

    Geplaatst door: schipper van een klein schip op
  • De reactie van de EVO was voorspelbaar. De NMa blijft verbazen met haar snelle afwijzing. Verder hebben de bonden steeds benadrukt dat het om een vrijwillige stilligregeling gaat,in eerste instantie voor de grote schepen. Waarbij het effect dan waarschijnlijk ook merkbaar zal zijn voor de kleine schepen. Nogmaals het gaat om vrijwilligheid, niemand wordt verplicht om mee te doen, laat staan om mee te betalen. Alles hangt af van de solidariteit onder de grote schepen, die nu vrijwel structureel onder de kostprijs varen. Kapot laten gaan? De markt z’n werk laten doen? Het lost, volgens mij, weinig op. De schepen worden geveild en komen goedkoper terug en misschien ook nog in buitenlandse handen. Maar als de NMa gelijk krijgt kan het CAB weinig meer doen. Wie zich druk maakt over de sloopgelden moet weten dat het grootste deel van die pot aan de tankvaart toebehoort. Alle EU landen hebben er zeggenschap over, ook de nieuwe lidstaten. Het geld dat resteert is geen slooppremie, maar komt uit de oud voor nieuwregeling. Het is grotendeels door de toenmalige nieuwbouwers bij elkaar gebracht.
    Wat het opzeggen bij de bonden betreft zou ik er toch op willen wijzen dat weglopen de makkelijkste weg is. Als je ziet wat de boeren voor elkaar krijgen in Den Haag en Brussel door samenwerking, zou je eerder verwachten dat we in crisistijd juist lid worden van een bond. Wie gaat ons straks vertegenwoordigen bij de politiek? Als de bonden geen contributie meer ontvangen? Dan rest hen alleen nog de mensen te ontslaan en mag de binnenschipper het verder zelf uitzoeken. Als we onze eigen bedrijfstak overeind willen houden kan dat alleen door solidariteit en samenwerken.

    mvg.P.M.

    Geplaatst door: PM op
  • Ach met subsidie zijt gij niet klaar.Ook niet al heet gij Schuttevaer.Het schip behoeft het ruime sop, al zijn de vrachtjes vrijwel op en anders wordt ge de sigaar.

    Geplaatst door: JHAGM Sneuf v Toetellaere op
  • Ik ben fel tegen de oplegregeling , omdat ik niet van plan ben te gaan betalen voor een stelletje waaghalzen die een paar jaar gedacht hebben dat ze god waren….trouwens 95 % van alle schippers die ik kan denkt er hetzelfde over. De oplossing voor de crisis is simpel DOE NU NOG EEN HALF JAAR NIETS OM DE CRISIS TE BESTRIJDEN dan gaat de crisis vanzelf over voor de mensen die geen waaghalzen geweest zijn , de waaghalzen krijgen dan een langduurige oplegregeling die ons geen geld kost.Waarom moeten wij gaan betalen voor iemand anders zijn stommiteiten.
    Iedereen weet wat bedrijfsrisico inhoud en ook iedereen weet dat als je bij de AH werkt je ook geen nieuwe villa kan bouwen met zwembad…..alleen onze collega schippers zien het nog niet geloof ik…

    Geplaatst door: g op
  • Hoe vaak moet er wel niet geschreven worden dat wij vrije ondernemer zijn , en dat wij een prijs kunnen vragen die rendeerd voor je bedrijf,er zijn er heel veel schippers die met de neus omhoog lopen en zeggen kijk mij eens met mijn mooie schip , heb ik goed gedaan , ben een goede ondernemer denken ze dan , maar ze hebben wel hulp nodig van het kabinet om hun bedrijf rendabel te houden eigenlijk zou je je eigen moeten schamen dat je het zelf niet kan! dus krab maar eens achter je oren of wij wel zulke goede ondernemers zijn.Dus waarom blijft men varen voor vrachten beneden de kost prijs we kunnen allemaal rekenen toch? hebben dus toch geen schoolmeester nodig om te vragen hoe het moet ofwel? dus ondernemers in de binnenvaart wij zijn geen ondernemers maar laten ons gebruiken als slaven en daar is niemand schuld aan behalve jezelf.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • De vaarwegen zijn opvallend leeg evenals de Betuwelijn, allemaal dank zij het principe van de vrije marktwerking. Daardoor staan onze wegen vol met stinkende gevaarlijke vrachtwagens. Vrije markt is voor vele sectoren mooi maar het mag niet worden toegepast als het ten koste gaat van onze mooie wereld. Meer transport over water en spoor is goed voor het millieu. De wegen zullen weer begaanbaar zijn. Het is tijd dat de overheid ingrijpt als blijkt dat de vrije markt een hele sector kapot dreigt te maken.

    Geplaatst door: Versteeg op
  • Hallo,
    Het is een zeer vreemd verhaal van de NMA, is dan de 21 miljoen aan de boeren wel NMA proef?

    Het zijn wel de belastingcenten & laten we het niet over het spoor hebben met hun steun dat is zeker ook NMA proef.

    Of zie ik dit verkeerd?

    Geplaatst door: De sukkelaar. op
  • Wees dan maar blij dat je in 2007 niet 3 keer zoveel hebt moeten betalen voor uw goederen, want toen waren de transportkosten hééél hoog, dus uw commentaar houdt geen steek.
    De oplegregeling zal idd het domste idee zijn ooit gebracht, want wie wil er nu opdraaien voor de overcapaciteit? De kleine en oude schepen die blijven varen? Als men de kranten leest van 2007/2008 was er al een waarschuwing van de rabo voor de overcapaciteit, en er worden nog steeds schepen in de vaart gebracht????
    En het probleem zit hem niet alleen in de overcapaciteit, de schepen zijn overdreven duur, 60% volgens Ing , en met een krediet van 100% zo hebben wij het niet geleerd, want er zijn wel meer slechte tijden, maar toen zat er op zijn minst 25% eigen middelen in het schip. De banken moeten hierin ook hun verantwoordelijkheidnemen, geen faillissementen , maar wel stopzetting van de activiteit zonder nasleep

    Geplaatst door: JV op
  • het word tijd dat dat er is gekeken word bij de EVO en bevrachters.want het is een feit ,dce binnenvaart heeft al bijna 1 jaar lang het transport voor spot prijzen van A naar B gebracht .maar de consument heeft daar niks van gemerkt want voor stroom etc zijn we meer gaan betalen .en zo ook voor onze levens behoefte.dus bot weg gezegt er blijft te veel op de strijkstok hangen ,bij EVO en bevrachters dus het word tijd dat daar onderzoek naar gedaan word.want als we het over prijs afspraken hebben dan gebeurd dat wel bij de desbetreffende heren

    Geplaatst door: f m op

Reageer

Politiek steunt, verladers en NMa kraken oplegregeling | Schuttevaer.nl

Politiek steunt, verladers en NMa kraken oplegregeling

Politiek Den Haag staat welwillend tegenover de plannen voor een oplegregeling die het Crisisberaad Binnenvaart woensdag 14 oktober in Nieuwspoort heeft gepresenteerd. Verladersorganisatie EVO reageerde echter direct afwijzend en kort daarna liet ook de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) weten niet akkoord te kunnen gaan.

Politiek steunt, verladers en NMa kraken oplegregeling

Donderdag bleek in de Tweede Kamer dat geen enkele politieke partij zich tegen het plan verzet, ook al wordt unaniem de voorwaarde gesteld dat de NMa akkoord moet gaan. Toch is de uitkomst volgens voorzitter Wim van Sluis een belangrijke stap.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Als eerste wil ik het hebben over het spoor, dat is één en al staatsteun. En een simpel rekensommetje voor de consument 2300ton Metz-Bergen op Zoom aan 5 euro= 11500-5%=10925 komt neer op 0.00475 per kilogram, voelbaar bij de consument, ik denk het niet, transport kost echt geen geld!!!

    Geplaatst door: S.K. op
  • @Belgica,

    Heel simpel:
    De NMa is echt de beroerste niet; die leggen graag (torenhoge)boetes op!!

    Ze hebben echter ‘een concrete aanwijzing’ nodig. Dus tot er een klokkenluider opstaat, of er een serieuze “.. Bond-James Bond”-actie plaatsvind kan het nog lang gaan duren; voordat deze fraaie heerschappen(m/v) hun trekken thuis gaan krijgen!

    In Nederland (soortgelijk aan België) kennen we M [Meld Misdaad annoniem]; altijd bereikbaar op (vanuit NL) 0800-7000.

    Ik help het je hopen / Laten we het maar afwachten,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • De laatste maanden kom ik maar weinig verstandige reacties tegen.Vandaag zitten er een paar tussen.Ik sluit me aan bij PM. Zo is het en niet anders.En als de ASV het bij het juiste eind zou hebben, dan mag dat wel een club van minstens duizend leden zijn. Het is op leven na dood, al lijkt het op het moment dat ze met een hoop bombarie en geschreew veel dingen kunnen verwezelijken.Laten we met elkaar op niveau, proberen te discusseren.

    mvg.j.v

    Geplaatst door: John V op
  • gelijk wat er geschreven wordt of gedaan wordt , overal lees ik dat je moet opletten voor de NMA etc… heeft iemand een goed idee worden ze gelijk op de vingers getikt, jammer genoeg stond het op internet…wanneer maakt er eens iemand werk om de bevrachters te kontroleren, natuurlijk moet je het kunnen hard maken!! maar die mogen onderlinge afspraken maken en 1 x per maand samenkomen !!! het zal wel aan ons liggen , als de prijs nog lager kan mag alles uitgevonden worden zonder Nma, omgekeerd niet .succes voor degene die toch iets onderneemt.

    Geplaatst door: belgica op
  • Mag ik de ONS een tip geven;stop met deze onzin. Voordat je het nog meer leden kost. Er is maar een manier om hier uit te komen en dat is een modern beurssysteem met bodemtarieven.Jullie zijn er destijds voor opgericht en het staat ook in jullie statuten. Al merk ik van dit laatste niets meer.Als een geordende markt niet lukt dan hebben we in ieder geval ons best gedaan en gaan we voor de vrije markt.
    Iets ertussen in werkt toch nooit en geeft alleen maar valse hoop.Maar volgens mij weten jullie dit eigenlijk ook wel.(jullie hebben dit voorheen tenminste ook altijd geroepen )Dus kom op,ga eens ergens voor en luister vooral naar je leden i.p.v. dit gezwabber.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Toch wel enigzins grappig dat de EVO zo reageerd. Zit zelf in de Container Zeevaart. Ik kan je garanderen dat we hier capaciteit beperkende maatregelen hebben getroffen. Kijk voor de grap eens in Singapore. Daar zijn zoveel schepen opgelegd dat navigeren nauwelijks nog mogelijk is. Het enige probleem voor de EVO: De Containerzeevaart is veel te machtig. Binnen de containerzeevaart hebben we iedere maand een Rate Increase van 100 usd zonder dat er een haan naar kraait. Helaas leent de Binnenvaart zich er wel voor om zich in het verdom hoekje te laten zetten. Waarom kunnen de Binnenvaart schippers of organisaties nou toch geen front vormen. Er gebeurt helemaal niets, en als er een voorstel komt gaat het gelijk de papiermand in.
    Als er niet snel een oplossing komt gaat de Binnenvaart helemaal kapot. Zodra de eerste kapot gaat, zullen ze als Domino steentjes volgen.

    Geplaatst door: Frans op
  • pm:ik ben het met u eens dat samenwerking of iets dergelijks zoals de boeren doen het beste is maar lid zijn van een bond die alles al doet voordat hij zijn achterban raadpleegt is nog minder dan niet lid zijn van een bond.
    Nu hebben ze met ROSR weer een waardeloos accoord bereikt,nou dan maar geen accoord,dit helpt helemaal niks.
    Lid van een vereniging is prima maar dan moet ie wel staan voor zijn leden en niet voor een bepaalde groep in hun ledenbestand.

    Geplaatst door: schipper van een klein schip op
  • De reactie van de EVO was voorspelbaar. De NMa blijft verbazen met haar snelle afwijzing. Verder hebben de bonden steeds benadrukt dat het om een vrijwillige stilligregeling gaat,in eerste instantie voor de grote schepen. Waarbij het effect dan waarschijnlijk ook merkbaar zal zijn voor de kleine schepen. Nogmaals het gaat om vrijwilligheid, niemand wordt verplicht om mee te doen, laat staan om mee te betalen. Alles hangt af van de solidariteit onder de grote schepen, die nu vrijwel structureel onder de kostprijs varen. Kapot laten gaan? De markt z’n werk laten doen? Het lost, volgens mij, weinig op. De schepen worden geveild en komen goedkoper terug en misschien ook nog in buitenlandse handen. Maar als de NMa gelijk krijgt kan het CAB weinig meer doen. Wie zich druk maakt over de sloopgelden moet weten dat het grootste deel van die pot aan de tankvaart toebehoort. Alle EU landen hebben er zeggenschap over, ook de nieuwe lidstaten. Het geld dat resteert is geen slooppremie, maar komt uit de oud voor nieuwregeling. Het is grotendeels door de toenmalige nieuwbouwers bij elkaar gebracht.
    Wat het opzeggen bij de bonden betreft zou ik er toch op willen wijzen dat weglopen de makkelijkste weg is. Als je ziet wat de boeren voor elkaar krijgen in Den Haag en Brussel door samenwerking, zou je eerder verwachten dat we in crisistijd juist lid worden van een bond. Wie gaat ons straks vertegenwoordigen bij de politiek? Als de bonden geen contributie meer ontvangen? Dan rest hen alleen nog de mensen te ontslaan en mag de binnenschipper het verder zelf uitzoeken. Als we onze eigen bedrijfstak overeind willen houden kan dat alleen door solidariteit en samenwerken.

    mvg.P.M.

    Geplaatst door: PM op
  • Ach met subsidie zijt gij niet klaar.Ook niet al heet gij Schuttevaer.Het schip behoeft het ruime sop, al zijn de vrachtjes vrijwel op en anders wordt ge de sigaar.

    Geplaatst door: JHAGM Sneuf v Toetellaere op
  • Ik ben fel tegen de oplegregeling , omdat ik niet van plan ben te gaan betalen voor een stelletje waaghalzen die een paar jaar gedacht hebben dat ze god waren….trouwens 95 % van alle schippers die ik kan denkt er hetzelfde over. De oplossing voor de crisis is simpel DOE NU NOG EEN HALF JAAR NIETS OM DE CRISIS TE BESTRIJDEN dan gaat de crisis vanzelf over voor de mensen die geen waaghalzen geweest zijn , de waaghalzen krijgen dan een langduurige oplegregeling die ons geen geld kost.Waarom moeten wij gaan betalen voor iemand anders zijn stommiteiten.
    Iedereen weet wat bedrijfsrisico inhoud en ook iedereen weet dat als je bij de AH werkt je ook geen nieuwe villa kan bouwen met zwembad…..alleen onze collega schippers zien het nog niet geloof ik…

    Geplaatst door: g op
  • Hoe vaak moet er wel niet geschreven worden dat wij vrije ondernemer zijn , en dat wij een prijs kunnen vragen die rendeerd voor je bedrijf,er zijn er heel veel schippers die met de neus omhoog lopen en zeggen kijk mij eens met mijn mooie schip , heb ik goed gedaan , ben een goede ondernemer denken ze dan , maar ze hebben wel hulp nodig van het kabinet om hun bedrijf rendabel te houden eigenlijk zou je je eigen moeten schamen dat je het zelf niet kan! dus krab maar eens achter je oren of wij wel zulke goede ondernemers zijn.Dus waarom blijft men varen voor vrachten beneden de kost prijs we kunnen allemaal rekenen toch? hebben dus toch geen schoolmeester nodig om te vragen hoe het moet ofwel? dus ondernemers in de binnenvaart wij zijn geen ondernemers maar laten ons gebruiken als slaven en daar is niemand schuld aan behalve jezelf.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • De vaarwegen zijn opvallend leeg evenals de Betuwelijn, allemaal dank zij het principe van de vrije marktwerking. Daardoor staan onze wegen vol met stinkende gevaarlijke vrachtwagens. Vrije markt is voor vele sectoren mooi maar het mag niet worden toegepast als het ten koste gaat van onze mooie wereld. Meer transport over water en spoor is goed voor het millieu. De wegen zullen weer begaanbaar zijn. Het is tijd dat de overheid ingrijpt als blijkt dat de vrije markt een hele sector kapot dreigt te maken.

    Geplaatst door: Versteeg op
  • Hallo,
    Het is een zeer vreemd verhaal van de NMA, is dan de 21 miljoen aan de boeren wel NMA proef?

    Het zijn wel de belastingcenten & laten we het niet over het spoor hebben met hun steun dat is zeker ook NMA proef.

    Of zie ik dit verkeerd?

    Geplaatst door: De sukkelaar. op
  • Wees dan maar blij dat je in 2007 niet 3 keer zoveel hebt moeten betalen voor uw goederen, want toen waren de transportkosten hééél hoog, dus uw commentaar houdt geen steek.
    De oplegregeling zal idd het domste idee zijn ooit gebracht, want wie wil er nu opdraaien voor de overcapaciteit? De kleine en oude schepen die blijven varen? Als men de kranten leest van 2007/2008 was er al een waarschuwing van de rabo voor de overcapaciteit, en er worden nog steeds schepen in de vaart gebracht????
    En het probleem zit hem niet alleen in de overcapaciteit, de schepen zijn overdreven duur, 60% volgens Ing , en met een krediet van 100% zo hebben wij het niet geleerd, want er zijn wel meer slechte tijden, maar toen zat er op zijn minst 25% eigen middelen in het schip. De banken moeten hierin ook hun verantwoordelijkheidnemen, geen faillissementen , maar wel stopzetting van de activiteit zonder nasleep

    Geplaatst door: JV op
  • het word tijd dat dat er is gekeken word bij de EVO en bevrachters.want het is een feit ,dce binnenvaart heeft al bijna 1 jaar lang het transport voor spot prijzen van A naar B gebracht .maar de consument heeft daar niks van gemerkt want voor stroom etc zijn we meer gaan betalen .en zo ook voor onze levens behoefte.dus bot weg gezegt er blijft te veel op de strijkstok hangen ,bij EVO en bevrachters dus het word tijd dat daar onderzoek naar gedaan word.want als we het over prijs afspraken hebben dan gebeurd dat wel bij de desbetreffende heren

    Geplaatst door: f m op

Reageer