Herstelwerkzaamheden

Bok plaatst gerenoveerde deuren Demeysluis terug

De Demeysluis in het Belgische Oostende heeft haar sluisdeuren terug. De twee 12,50 meter hoge en 11,60 meter deuren van ruim 65 ton per stuk zijn volledig gerenoveerd. Ze werden teruggeplaatst met een drijvende bok en dat leverde dan ook bijzondere plaatjes op.

Een drijvende bok heeft de deuren een voor een van de Henri Deweertkaai naar de sluis gebracht. Foto's Patrick Vanhopplinus / DMOW

De deuren waren eind augustus 2022 uit de kolk gehaald. Eerst werd alle aangroei verwijderd, vervolgens volgden verschillende herstelwerkzaamheden, waarna de twee deuren nieuw in de verf zijn gezet. Op dinsdag 21 november werd de eerste deur van de Henri Deweertkaai naar de sluis getransporteerd, een dag later volgde ook deur twee. Aan het eind van deze week worden de deuren gekoppeld aan de vijzel en elektrisch aangesloten.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De Tijdelijke Maatschap Hye-Demako-Oil-De Roeck voert het werk uit in samenwerking met de onderaannemers Gardec, K&C Diving en Hebo Maritiemservice.

Tekst gaat verder onder de foto.

De deur gaat weer de sluis in.

‘Deze operatie maakt deel uit van de renovatiewerken aan de Demeysluis die sinds 2021 aan de gang zijn. In de loop van december worden de laatste twee sluisdeuren uit de Demeysluis getild waarna ook de renovatiewerken aan deze deuren kunnen beginnen’, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

De Demeysluis verbindt de voor- en achterhaven van Oostende. De eerste steen van de sluis werd eind 19e eeuw gelegd door koning Leopold II. De 123 meter lange sluis is meer dan 120 jaar oud. De sluis telt in totaal acht deuren.

De eerste sluisdeur wordt met een drijvende bok naar de sluis vervoerd.

Bok plaatst gerenoveerde deuren Demeysluis terug | Schuttevaer.nl
Herstelwerkzaamheden

Bok plaatst gerenoveerde deuren Demeysluis terug

De Demeysluis in het Belgische Oostende heeft haar sluisdeuren terug. De twee 12,50 meter hoge en 11,60 meter deuren van ruim 65 ton per stuk zijn volledig gerenoveerd. Ze werden teruggeplaatst met een drijvende bok en dat leverde dan ook bijzondere plaatjes op.

Een drijvende bok heeft de deuren een voor een van de Henri Deweertkaai naar de sluis gebracht. Foto's Patrick Vanhopplinus / DMOW

De deuren waren eind augustus 2022 uit de kolk gehaald. Eerst werd alle aangroei verwijderd, vervolgens volgden verschillende herstelwerkzaamheden, waarna de twee deuren nieuw in de verf zijn gezet. Op dinsdag 21 november werd de eerste deur van de Henri Deweertkaai naar de sluis getransporteerd, een dag later volgde ook deur twee. Aan het eind van deze week worden de deuren gekoppeld aan de vijzel en elektrisch aangesloten.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De Tijdelijke Maatschap Hye-Demako-Oil-De Roeck voert het werk uit in samenwerking met de onderaannemers Gardec, K&C Diving en Hebo Maritiemservice.

Tekst gaat verder onder de foto.

De deur gaat weer de sluis in.

‘Deze operatie maakt deel uit van de renovatiewerken aan de Demeysluis die sinds 2021 aan de gang zijn. In de loop van december worden de laatste twee sluisdeuren uit de Demeysluis getild waarna ook de renovatiewerken aan deze deuren kunnen beginnen’, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

De Demeysluis verbindt de voor- en achterhaven van Oostende. De eerste steen van de sluis werd eind 19e eeuw gelegd door koning Leopold II. De 123 meter lange sluis is meer dan 120 jaar oud. De sluis telt in totaal acht deuren.

De eerste sluisdeur wordt met een drijvende bok naar de sluis vervoerd.