Tweede Kamerverkiezing

De Maritieme Kieshulp: D66 voor duurzaamheidslabel binnenvaart en tegen Akte van Mannheim

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november presenteert Schuttevaer ‘De Maritieme Kieshulp’. Iedere werkdag worden de maritieme plannen van een van de partijen aan u voorgelegd. Vandaag: D66.

Maritieme Kieshulp D66
Lijsttrekker Rob Jetten tijdens het verkiezingscongres van D66 in de Omnisport. Foto ANP

In het kort

Partijprogramma: Nieuwe energie voor Nederland.
Lijsttrekker: 
Rob Jetten
Huidig aantal zetels: 24
In de peilingen: 5-9

Binnenvaart

D66 is voor een ‘verplicht duurzaamheidslabel voor de binnenvaart’ staat er in het programma ‘Nieuwe energie voor Nederland.‘. Bij die verduurzaming wil D66 helpen door het ‘subsidiëren van schonere scheepsmotoren voor de binnenvaartschepen’. Niet alleen wil de partij ‘samen met de sector kijken we hoe we scheepseigenaren kunnen helpen verder te verduurzamen’, maar ook is het voor een bijmengverplichting. ‘Daarnaast gaan schepen verplicht duurzame brandstoffen bijmengen tot 15% in 2030.’

Verder wil de partij van Rob Jetten af van de in de akte van Mannheim gemaakte afspraken. ‘We passen afspraken met de Rijnlanden aan om accijns te kunnen heffen op binnenvaart en een prijs te vragen voor (lucht)vervuiling.’ De partij wil dat de binnenvaart ook gaat vallen onder het Europese emissiehandelssysteem EU ETS, waarbij de vervuiler betaalt.

In de binnenvaart ziet D66 een belangrijke speler voor de stadsbevoorrading. ‘Bevoorrading in de steden wordt veiliger en passend via logistieke hubs aan de randen van de steden van waaruit kleinere elektrische voertuigen (fiets, boot, of auto) goederen verder de stad in brengen. D66 wil dat er landelijke regie komt voor de totstandkoming van deze hubs.’

Zeevaart

D66 wil het emissiehandelssysteem niet alleen uitbreiden naar de binnenvaart, maar ook naar de kleinere zeeschepen. De huidige grens ligt op 5000 ton. ‘D66 wil dat deze grens naar beneden gebracht wordt, zodat schepen vanaf 400 ton hieronder vallen.’ Het liefst ziet de partij ook dat dit Europese initiatief wereldwijd wordt ingezet. ‘We zetten ons in voor een wereldwijd minimum van CO2-toeslag op brandstoffen voor zee- en luchtvaart. Als genoeg landen dat toepassen, kunnen boten minder makkelijk over de grens tanken.’

Zowel voor de zee- als de binnenvaart wil D66 walstroomaansluitingen op strategische locaties.

Overig

D66 wil nieuwe windparken op zee blijven bouwen, om zo de ‘koploperspositie op het gebied van wind op zee uit te breiden’.

Verantwoording

Voor de Maritieme Kieshulp 2023 zijn de al verschenen verkiezingsprogramma’s doorgelezen. Maritiem is als een zo breed mogelijk begrip meegenomen en onderverdeeld in binnenvaart, zeevaart en overig. Onder overig vallen de visserij, de Noordzee, scheepsbouw en de maritieme energietransitie. Wanneer een verkiezingsprogramma verschijnt, wordt de maritieme informatie uit het programma toegevoegd aan dit overzicht. De volgorde waarin de partijprogramma’s aan u worden voorgesteld is op basis van de grootte in de peilingen van Peilingwijzer, een gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos/EenVandaag en I&O Research, van 31 oktober. Heeft u aanvullingen/vragen: mail dan naar jelmer.bastiaans@promedia.nl.

De Maritieme Kieshulp: D66 voor duurzaamheidslabel binnenvaart en tegen Akte van Mannheim | Schuttevaer.nl
Tweede Kamerverkiezing

De Maritieme Kieshulp: D66 voor duurzaamheidslabel binnenvaart en tegen Akte van Mannheim

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november presenteert Schuttevaer ‘De Maritieme Kieshulp’. Iedere werkdag worden de maritieme plannen van een van de partijen aan u voorgelegd. Vandaag: D66.

Maritieme Kieshulp D66
Lijsttrekker Rob Jetten tijdens het verkiezingscongres van D66 in de Omnisport. Foto ANP

In het kort

Partijprogramma: Nieuwe energie voor Nederland.
Lijsttrekker: 
Rob Jetten
Huidig aantal zetels: 24
In de peilingen: 5-9

Binnenvaart

D66 is voor een ‘verplicht duurzaamheidslabel voor de binnenvaart’ staat er in het programma ‘Nieuwe energie voor Nederland.‘. Bij die verduurzaming wil D66 helpen door het ‘subsidiëren van schonere scheepsmotoren voor de binnenvaartschepen’. Niet alleen wil de partij ‘samen met de sector kijken we hoe we scheepseigenaren kunnen helpen verder te verduurzamen’, maar ook is het voor een bijmengverplichting. ‘Daarnaast gaan schepen verplicht duurzame brandstoffen bijmengen tot 15% in 2030.’

Verder wil de partij van Rob Jetten af van de in de akte van Mannheim gemaakte afspraken. ‘We passen afspraken met de Rijnlanden aan om accijns te kunnen heffen op binnenvaart en een prijs te vragen voor (lucht)vervuiling.’ De partij wil dat de binnenvaart ook gaat vallen onder het Europese emissiehandelssysteem EU ETS, waarbij de vervuiler betaalt.

In de binnenvaart ziet D66 een belangrijke speler voor de stadsbevoorrading. ‘Bevoorrading in de steden wordt veiliger en passend via logistieke hubs aan de randen van de steden van waaruit kleinere elektrische voertuigen (fiets, boot, of auto) goederen verder de stad in brengen. D66 wil dat er landelijke regie komt voor de totstandkoming van deze hubs.’

Zeevaart

D66 wil het emissiehandelssysteem niet alleen uitbreiden naar de binnenvaart, maar ook naar de kleinere zeeschepen. De huidige grens ligt op 5000 ton. ‘D66 wil dat deze grens naar beneden gebracht wordt, zodat schepen vanaf 400 ton hieronder vallen.’ Het liefst ziet de partij ook dat dit Europese initiatief wereldwijd wordt ingezet. ‘We zetten ons in voor een wereldwijd minimum van CO2-toeslag op brandstoffen voor zee- en luchtvaart. Als genoeg landen dat toepassen, kunnen boten minder makkelijk over de grens tanken.’

Zowel voor de zee- als de binnenvaart wil D66 walstroomaansluitingen op strategische locaties.

Overig

D66 wil nieuwe windparken op zee blijven bouwen, om zo de ‘koploperspositie op het gebied van wind op zee uit te breiden’.

Verantwoording

Voor de Maritieme Kieshulp 2023 zijn de al verschenen verkiezingsprogramma’s doorgelezen. Maritiem is als een zo breed mogelijk begrip meegenomen en onderverdeeld in binnenvaart, zeevaart en overig. Onder overig vallen de visserij, de Noordzee, scheepsbouw en de maritieme energietransitie. Wanneer een verkiezingsprogramma verschijnt, wordt de maritieme informatie uit het programma toegevoegd aan dit overzicht. De volgorde waarin de partijprogramma’s aan u worden voorgesteld is op basis van de grootte in de peilingen van Peilingwijzer, een gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos/EenVandaag en I&O Research, van 31 oktober. Heeft u aanvullingen/vragen: mail dan naar jelmer.bastiaans@promedia.nl.