Tweede Kamerverkiezing

De Maritieme Kieshulp: Partij voor de Dieren wil Europees verbod op superjachten

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november presenteert Schuttevaer ‘De Maritieme Kieshulp’. Iedere werkdag worden de maritieme plannen van een van de partijen aan u voorgelegd. Vandaag: Partij voor de Dieren.

Maritieme Kieshulp Partij voor de Dieren
Lijsttrekker Esther Ouwehand tijdens de speech waarin ze aangaf tijdelijk te stoppen als lijsttrekker, inmiddels is ze teruggekeerd. Foto ANP

In het kort

Partijprogramma: Een wereld te herwinnen!
Lijsttrekker:
Esther Ouwehand
Huidig aantal zetels: 6
In de peilingen: 6-8

Binnenvaart

De partij wil dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het varend ontgassen. Verder komt de binnenvaart niet direct voor in ‘Een wereld te herwinnen!‘. Maar wel treft de volgende passage de sector: ‘Voor de scheepvaart komt er een einde aan de belastingvoordelen op fossiele brandstof. De opbrengsten worden gebruikt voor de verduurzaming van de vaart. Duurzaam personen- en goederenvervoer over water, inclusief veerverbindingen, wordt hiermee gestimuleerd. Het gebruik van walstroom wordt verplicht voor aangemeerde schepen.’

En ook de volgende passage treft de binnenvaart. ‘Ook de scheepvaart wordt belast voor de uitstoot van broeikasgassen. Er komt een forse CO2-belasting voor alle vrachtschepen.’

Zeevaart

Bovenstaande passage geldt ook voor de zeevaart. Verder wil Partij voor de Dieren, volgens het programma, dat de scheepvaart investeert in manieren om zuiniger te varen. ‘Bijvoorbeeld met zeilen die bijdragen aan de voortstuwing en robots die de romp schoon en glad houden’, staan er als voordelen in het programma.

Ook worden cruiseschepen en superjachten genoemd. Beide als grote vervuilers waar de partij maatregelen tegen wil nemen. ‘Commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Er komt daarom een extra belasting voor cruiseschepen en het aantal aanlegvergunningen wordt beperkt’, en verderop, ‘Superjachten zijn flink vervuilend. Jachten verbranden duizenden liters brandstof per uur en sommige tanken vijfeneenhalf keer zoveel brandstof als een Boeing 747. Daarom gaan we in Europa superjachten verbieden.’

De natuur wil de partij ook beschermen tegen de risico’s van ongevallen (‘We sluiten de zuidelijke vaarroute langs de Waddeneilanden voor containerschepen’) en van het lozen van giftige stoffen (‘dit betekent dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het zeezwaaien en het gebruik van open-loop scrubbers’).

Overig

De Partij voor de Dieren wijdt relatief veel ruimte aan de visserij. ‘Stop het leegvissen van de zee’, heet het hoofdstuk waarin de partij oproept met het stoppen van overbevissing. ‘De Nederlandse visserij is medeverantwoordelijk voor de structurele overbevissing in Europese wateren en verwoesting van het bodemleven. Vissen komen op een zeer wrede wijze aan hun einde. Met Europese subsidies worden ook zeeën buiten Europa geplunderd, zoals voor de kust van Afrika, met grote impact op de voedselvoorziening van de lokale bevolking. De grootste trawlers ter wereld zijn in Nederlandse handen.’

Daarom wil de partij dat ‘boten met destructieve visserijtechnieken de zee niet meer op komen. Monstertrawlers, diepzeevisserij, schepen die met sleepnetten de zeebodem verwoesten (boomkorren), worden onder Nederlandse vlag en in Nederlandse wateren verboden.’

Een terugkeer van de pulsvisserij ziet de partij niet zitten. ‘Pulsvisserij, een techniek waarbij vissen onder stroom worden gezet zodat de zeeën nog efficiënter kunnen worden leeggeroofd, blijft verboden.’

‘Visserijakkoorden tussen de Europese Unie en andere landen zijn roofakkoorden en gaan van tafel of worden opgezegd. De visserij en vis-, schaal- en schelpdierkwekerijen worden afgebouwd. Visserijsubsidies worden per direct afgeschaft.’ Ecosystemen en vissoorten die er slecht aan toe zijn, krijgen de kans zich te herstellen door een totaalverbod op de visserij in het gebied. Voor de kwetsbaarste soorten zoals paling, kabeljauw en tonijn wordt onmiddellijk een vangstverbod ingesteld.’

Verantwoording

Voor de Maritieme Kieshulp 2023 zijn de al verschenen verkiezingsprogramma’s doorgelezen. Maritiem is als een zo breed mogelijk begrip meegenomen en onderverdeeld in binnenvaart, zeevaart en overig. Onder overig vallen de visserij, de Noordzee, scheepsbouw en de maritieme energietransitie. Wanneer een verkiezingsprogramma verschijnt, wordt de maritieme informatie uit het programma toegevoegd aan dit overzicht. De volgorde waarin de partijprogramma’s aan u worden voorgesteld is op basis van de grootte in de peilingen van Peilingwijzer, een gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos/EenVandaag en I&O Research, van 31 oktober. Heeft u aanvullingen/vragen: mail dan naar jelmer.bastiaans@promedia.nl.

De Maritieme Kieshulp: Partij voor de Dieren wil Europees verbod op superjachten | Schuttevaer.nl
Tweede Kamerverkiezing

De Maritieme Kieshulp: Partij voor de Dieren wil Europees verbod op superjachten

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november presenteert Schuttevaer ‘De Maritieme Kieshulp’. Iedere werkdag worden de maritieme plannen van een van de partijen aan u voorgelegd. Vandaag: Partij voor de Dieren.

Maritieme Kieshulp Partij voor de Dieren
Lijsttrekker Esther Ouwehand tijdens de speech waarin ze aangaf tijdelijk te stoppen als lijsttrekker, inmiddels is ze teruggekeerd. Foto ANP

In het kort

Partijprogramma: Een wereld te herwinnen!
Lijsttrekker:
Esther Ouwehand
Huidig aantal zetels: 6
In de peilingen: 6-8

Binnenvaart

De partij wil dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het varend ontgassen. Verder komt de binnenvaart niet direct voor in ‘Een wereld te herwinnen!‘. Maar wel treft de volgende passage de sector: ‘Voor de scheepvaart komt er een einde aan de belastingvoordelen op fossiele brandstof. De opbrengsten worden gebruikt voor de verduurzaming van de vaart. Duurzaam personen- en goederenvervoer over water, inclusief veerverbindingen, wordt hiermee gestimuleerd. Het gebruik van walstroom wordt verplicht voor aangemeerde schepen.’

En ook de volgende passage treft de binnenvaart. ‘Ook de scheepvaart wordt belast voor de uitstoot van broeikasgassen. Er komt een forse CO2-belasting voor alle vrachtschepen.’

Zeevaart

Bovenstaande passage geldt ook voor de zeevaart. Verder wil Partij voor de Dieren, volgens het programma, dat de scheepvaart investeert in manieren om zuiniger te varen. ‘Bijvoorbeeld met zeilen die bijdragen aan de voortstuwing en robots die de romp schoon en glad houden’, staan er als voordelen in het programma.

Ook worden cruiseschepen en superjachten genoemd. Beide als grote vervuilers waar de partij maatregelen tegen wil nemen. ‘Commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Er komt daarom een extra belasting voor cruiseschepen en het aantal aanlegvergunningen wordt beperkt’, en verderop, ‘Superjachten zijn flink vervuilend. Jachten verbranden duizenden liters brandstof per uur en sommige tanken vijfeneenhalf keer zoveel brandstof als een Boeing 747. Daarom gaan we in Europa superjachten verbieden.’

De natuur wil de partij ook beschermen tegen de risico’s van ongevallen (‘We sluiten de zuidelijke vaarroute langs de Waddeneilanden voor containerschepen’) en van het lozen van giftige stoffen (‘dit betekent dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het zeezwaaien en het gebruik van open-loop scrubbers’).

Overig

De Partij voor de Dieren wijdt relatief veel ruimte aan de visserij. ‘Stop het leegvissen van de zee’, heet het hoofdstuk waarin de partij oproept met het stoppen van overbevissing. ‘De Nederlandse visserij is medeverantwoordelijk voor de structurele overbevissing in Europese wateren en verwoesting van het bodemleven. Vissen komen op een zeer wrede wijze aan hun einde. Met Europese subsidies worden ook zeeën buiten Europa geplunderd, zoals voor de kust van Afrika, met grote impact op de voedselvoorziening van de lokale bevolking. De grootste trawlers ter wereld zijn in Nederlandse handen.’

Daarom wil de partij dat ‘boten met destructieve visserijtechnieken de zee niet meer op komen. Monstertrawlers, diepzeevisserij, schepen die met sleepnetten de zeebodem verwoesten (boomkorren), worden onder Nederlandse vlag en in Nederlandse wateren verboden.’

Een terugkeer van de pulsvisserij ziet de partij niet zitten. ‘Pulsvisserij, een techniek waarbij vissen onder stroom worden gezet zodat de zeeën nog efficiënter kunnen worden leeggeroofd, blijft verboden.’

‘Visserijakkoorden tussen de Europese Unie en andere landen zijn roofakkoorden en gaan van tafel of worden opgezegd. De visserij en vis-, schaal- en schelpdierkwekerijen worden afgebouwd. Visserijsubsidies worden per direct afgeschaft.’ Ecosystemen en vissoorten die er slecht aan toe zijn, krijgen de kans zich te herstellen door een totaalverbod op de visserij in het gebied. Voor de kwetsbaarste soorten zoals paling, kabeljauw en tonijn wordt onmiddellijk een vangstverbod ingesteld.’

Verantwoording

Voor de Maritieme Kieshulp 2023 zijn de al verschenen verkiezingsprogramma’s doorgelezen. Maritiem is als een zo breed mogelijk begrip meegenomen en onderverdeeld in binnenvaart, zeevaart en overig. Onder overig vallen de visserij, de Noordzee, scheepsbouw en de maritieme energietransitie. Wanneer een verkiezingsprogramma verschijnt, wordt de maritieme informatie uit het programma toegevoegd aan dit overzicht. De volgorde waarin de partijprogramma’s aan u worden voorgesteld is op basis van de grootte in de peilingen van Peilingwijzer, een gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos/EenVandaag en I&O Research, van 31 oktober. Heeft u aanvullingen/vragen: mail dan naar jelmer.bastiaans@promedia.nl.