‘Dit brengt veel mensen in de binnenvaart en de bruine vloot direct in grote problemen’, zegt voorman Paul van Ommen. ‘De sector voelt zich overvallen. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid dat schepen gecertificeerd kunnen worden. Formeel is het een besluit van de Raad van de Accreditatie, maar ILT moet er direct mee aan de slag, nu de markt het niet aankan.’
De schorsing is 26 oktober met onmiddellijk ingang in gegaan omdat de Raad voor Accredidatie ‘non-conformiteiten’ heeft geconstateerd bij de NBKB.De Rotterdamse certificeerder heeft 75 procent van de markt in handen. Verzekeraars, marktpartijen en juristen zitten in het stichtingsbestuur. Jaarlijks worden 2000 schepen gekeurd.
De BBZ kent de precieze redenen niet waarom de NBKB geschorst is. ‘Maar je mag aannemen dat het om serieuze non-conformiteiten gaat’, zegt Paul van Ommen. Na een reeks ongelukken bij de bruine vloot bleek dat er 18 schepen zonder de juiste certificaten rondvoeren.
Groot probleem
Voor Gaby Koomen van Nieuwe Maen Charters is de schorsing direct een groot probleem. ‘Vorige week liet NBKB mij weten dat de tuigagekeuring van maandag 30 oktober niet kon doorgaan door de schorsing. Ik vind dit een slechte zaak en dat doet denk ik de veiligheid niet ten goede, om nog maar te zwijgen wat dit betekent voor de continuïteit van mijn bedrijf.’
‘De impact op de binnenvaart is gigantisch en een ramp voor het behoud van de zeilende beroepsvaart. Een uniek historisch erfgoed gaat hiermee mijn inziens uiteindelijk verloren.’
Aanstaande maandag (30 oktober 2023) was de Nieuwe Maen via het NBKB voor de tuigagekeuring ingepland. Zij lieten mij echter gistermiddag weten dat ILT het NBKB heeft opgeschort als keuringsinstantie en dus niet kunnen komen. Maar ik had wel allerlei voorbereidingen getroffen en voor eventuele werkzaamheden na de keuring aan tuigage en mast had ik mensen opgetrommeld.’
‘Deze ontwikkeling is mijns inzien slecht voor de veiligheid. Slecht voor onze bedrijfstak en op dit moment een genadeslag voor de continuïteit van mijn onderneming. Wegens de veiligheidsrisico’s, de continuïteit en voortbestaan van mijn bedrijf, het veilig wonen aan boord tot eventuele verkoop van het schip had ik voor 3 november 2023 (dan verloopt het certificaat, red) gekeurd kunnen zijn als deze schorsing er niet zou zijn.’