'ILT moet dit oplossen'

‘Gevolgen schorsing NBKB enorm voor binnenvaart en bruine vloot’

De schorsing van NBKB heeft een verstrekkende gevolgen voor de binnenvaart en de zeilende beroepsvaart. Dat zegt de belangenvereniging voor beroepschartervaart (BBZ) in een reactie op het plotse schorsen van NBKB.

Bureau's als NBKB keuren dergelijke zeilschepen. Juist om te voorkomen dat er problemen ontstaan met de tuigage. Een 12-jarig meisje overleed doordat een een mast brak. ANP
Lees alles over de schorsing van de NBKB en de gevolgen voor de binnenvaart in ons dossier.

‘Dit brengt veel mensen in de binnenvaart en de bruine vloot direct in grote problemen’, zegt voorman Paul van Ommen. ‘De sector voelt zich overvallen. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid dat schepen gecertificeerd kunnen worden. Formeel is het een besluit van de Raad van de Accreditatie, maar ILT moet er direct mee aan de slag, nu de markt het niet aankan.’

De schorsing is 26 oktober met onmiddellijk ingang in gegaan omdat de Raad voor Accredidatie ‘non-conformiteiten’ heeft geconstateerd bij de NBKB.De Rotterdamse certificeerder heeft 75 procent van de markt in handen. Verzekeraars, marktpartijen en juristen zitten in het stichtingsbestuur. Jaarlijks worden 2000 schepen gekeurd.

De BBZ kent de precieze redenen niet waarom de NBKB geschorst is. ‘Maar je mag aannemen dat het om serieuze non-conformiteiten gaat’, zegt Paul van Ommen. Na een reeks ongelukken bij de bruine vloot bleek dat er 18 schepen zonder de juiste certificaten rondvoeren.

Groot probleem

Voor Gaby Koomen van Nieuwe Maen Charters is de schorsing direct een groot probleem. ‘Vorige week liet NBKB mij weten dat de tuigagekeuring van maandag 30 oktober niet kon doorgaan door de schorsing. Ik vind dit een slechte zaak en dat doet denk ik de veiligheid niet ten goede, om nog maar te zwijgen wat dit betekent voor de continuïteit van mijn bedrijf.’

‘De impact op de binnenvaart is gigantisch en een ramp voor het behoud van de zeilende beroepsvaart. Een uniek historisch erfgoed gaat hiermee mijn inziens uiteindelijk verloren.’

Aanstaande maandag (30 oktober 2023) was de Nieuwe Maen via het NBKB voor de tuigagekeuring ingepland. Zij lieten mij echter gistermiddag weten dat ILT het NBKB heeft opgeschort als keuringsinstantie en dus niet kunnen komen. Maar ik had wel allerlei voorbereidingen getroffen en voor eventuele werkzaamheden na de keuring aan tuigage en mast had ik mensen opgetrommeld.’

De Nieuwe Maan uit Zierikzee. Eigenaar Gaby Koomen zou het schip laten keuren door NBKB. Foto Nieuwe Maan.

‘Deze ontwikkeling is mijns inzien slecht voor de veiligheid. Slecht voor onze bedrijfstak en op dit moment een genadeslag voor de continuïteit van mijn onderneming. Wegens de veiligheidsrisico’s, de continuïteit en voortbestaan van mijn bedrijf, het veilig wonen aan boord tot eventuele verkoop van het schip had ik voor 3 november 2023 (dan verloopt het certificaat, red) gekeurd kunnen zijn als deze schorsing er niet zou zijn.’

‘Gevolgen schorsing NBKB enorm voor binnenvaart en bruine vloot’ | Schuttevaer.nl
'ILT moet dit oplossen'

‘Gevolgen schorsing NBKB enorm voor binnenvaart en bruine vloot’

De schorsing van NBKB heeft een verstrekkende gevolgen voor de binnenvaart en de zeilende beroepsvaart. Dat zegt de belangenvereniging voor beroepschartervaart (BBZ) in een reactie op het plotse schorsen van NBKB.

Bureau's als NBKB keuren dergelijke zeilschepen. Juist om te voorkomen dat er problemen ontstaan met de tuigage. Een 12-jarig meisje overleed doordat een een mast brak. ANP

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer