Raad van Accreditatie

NBKB per direct geschorst en uitgesloten van certificering

Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) is per direct geschorst en mag geen certificaten meer uitgeven en SI keuringen uitvoeren. Dit is besloten door de Raad van Accreditatie.

binnenvaartschip werf
Foto ter illustratie. Dit schip heeft niets te maken met de schorsing bij het NBKB. ANP/HH COPYRIGHT BRANKO DE LANG
Lees alles over de schorsing van de NBKB en de gevolgen voor de binnenvaart in ons dossier.

In de bijlage bij de accreditatieverklaring staat te lezen waar het NBKB allemaal van uitgesloten is. Het bureau mag geen enkele aanvraag tot certificering van binnenschepen meer in behandeling nemen. Het gaat om tankschepen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zonder klasse, schepen voor vervoer van droge lading en tankers die geen gevaarlijke stoffen (ADN) vervoeren en passagiersschepen.

Het NBKB bevestigt aan Schuttevaer de schorsing en zegt nog vrijdagmiddag met een aanvullende reactie te komen.

ASV spreekt in een eerste reactie van een ‘enorm probleem, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden’. De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat bekijken wat dit betekent voor de binnenvaart en verwacht er volgende week op terug te komen.

Het NBKB heeft 5 maanden om de problemen op te lossen. Wijzigingen in certificeringen kunnen nog wel doorgevoerd worden.

NBKB per direct geschorst en uitgesloten van certificering | Schuttevaer.nl
Raad van Accreditatie

NBKB per direct geschorst en uitgesloten van certificering

Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) is per direct geschorst en mag geen certificaten meer uitgeven en SI keuringen uitvoeren. Dit is besloten door de Raad van Accreditatie.

binnenvaartschip werf
Foto ter illustratie. Dit schip heeft niets te maken met de schorsing bij het NBKB. ANP/HH COPYRIGHT BRANKO DE LANG
Lees alles over de schorsing van de NBKB en de gevolgen voor de binnenvaart in ons dossier.

In de bijlage bij de accreditatieverklaring staat te lezen waar het NBKB allemaal van uitgesloten is. Het bureau mag geen enkele aanvraag tot certificering van binnenschepen meer in behandeling nemen. Het gaat om tankschepen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zonder klasse, schepen voor vervoer van droge lading en tankers die geen gevaarlijke stoffen (ADN) vervoeren en passagiersschepen.

Het NBKB bevestigt aan Schuttevaer de schorsing en zegt nog vrijdagmiddag met een aanvullende reactie te komen.

ASV spreekt in een eerste reactie van een ‘enorm probleem, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden’. De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat bekijken wat dit betekent voor de binnenvaart en verwacht er volgende week op terug te komen.

Het NBKB heeft 5 maanden om de problemen op te lossen. Wijzigingen in certificeringen kunnen nog wel doorgevoerd worden.