Vlootmutaties

Coast to coast: Bijna 100 jaar oude Johannes voor 220.000 euro naar museum

Coast to Coast volgt de scheepsbouw en de handel in Nederlandse schepen. Deze rubriek geeft een overzicht van de belangrijkste vlootmutaties (bron: www.koopvaardij.blogspot.nl).

De Johannes uit 1925 is verkocht aan het Schifffahrtsmuseum in Haren/Ems in Duitsland. (Foto Frits Olinga)

De bij Ferus Smit gebouwde Flinter Arctis (2010, IMO 9504126, 6621 grt) van Flinter Arctic in Rotterdam (Flinter Shipping); in 2016 opgelegd vanwege faillissement en openbaar verkocht aan Arctic Shipping BV in Rotterdam (Thorco Shipping); in 2017 herdoopt Arctic; in 2018 verkocht aan Arklow Shipping en herdoopt Arklow Dale, is verkocht aan Longwolf Shipping BV (SCG Management) en 16 mei herdoopt Longwolf.

De bij Ferus Smit gebouwde Morgenstond II (1990, IMO 8906286, 1999 grt, Caterpillar 3606TA) van Rederij C.T. Drent & Zn. in Siddeburen (Wijnne & Barends); in 1997 verkocht aan Scheepvaartbedrijf Tielmast in Vreeswijk; in 2001 verkocht aan Intermar Prosperity Shipping en herdoopt Sylve; in 2018 verkocht aan Sylve Shipping op Cyprus, is verkocht naar Kameroen en 9 mei herdoopt Litsa.

De bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven in Groningen gebouwde Johannes (1925, IMO 5172896, 157 grt); opgeleverd als Fenna aan J. Koopman in Groningen; in 1928 verkocht aan J. Mooy in Groningen; in 1952 herdoopt Zwartewater van R. van Urk uit Zwartsluis, later dat jaar van F. Bruins in Kampen; in 1955 verkocht aan H. & J. Steenstra in Kampen; in 1961 verkocht aan A.J. Hubach in Kampen en herdoopt Johannes; in 1970 verkocht naar Zwitserland; in 1989 terug in Kampen; in 1993 verkocht aan J.L.S. Piket in Kampen en in gebruik als werkplaats, is nu verkocht voor 220.000 euro aan het Schifffahrtsmuseum in Haren/Ems.

De bij Scheepswerf & Reparatiebedrijf Harlingen gebouwde Waddenzee (1985, IMO 8411566, 1861 grt) van Zevenster BV in Harlingen (Poseidon); in 1999 verkocht aan Marrow Star CV (Flagship Management) en herdoopt Marrow Star; in 2000 verkocht aan Atlantic Surprise Shipping op de Bahamas en herdoopt Atlantic Sun; in 2005 verkocht aan Pro Shipping en herdoopt Baltic Sun; in 2006 verkocht aan Maya Shipping en herdoopt Mega; in 2007 verkocht aan Tera Shipping en herdoopt Tera; in 2009 verkocht aan Link Shipping; in 2013 onder de vlag van St. Vincent and Grenadines; in 2014 verkocht aan Solid Navigation in Albanië; in 2016 varend onder Congolese vlag; in 2017 herdoopt NS Tera, is in maart onder de vlag van Gambia gebracht.

De Milady is verkocht en heeft Madeira als thuishaven gekregen. (Foto Koos Goudriaan)

De Multratug 20 (2010, IMO 9572006, 463 grt, 2 x Caterpillar 3516B) van Kristiansund Taubaatservice (Multraship Ocean Towage); gebouwd in Turkije als Bogazici 7; opgeleverd als Waterchief; in 2011 herdoopt BB Hunter; in 2013 herdoopt Waterchief en kort daarna onder Nederlandse vlag in beheer bij Multraship Towage & Salvage en herdoopt Multratug 20; in 2020 onder Noorse vlag herdoopt Waterchief van Kristiansund Taubaatservice, is 25 maart herdoopt Multratug 20 en opnieuw onder Nederlands vlag gebracht met Terneuzen als thuishaven.

De bij Damen Bergum afgebouwde Milady (2006, IMO 9319430, 2545 grt) van Briese Shipping is 14 maart verkocht aan Breb Schifffahrts GmbH & Co. KG (Briese) en onder de vlag van Madeira herdoopt Breb Timber.

Lees hier meer Coast to coast

Of lees over: ‘Hoe landen de grote scheepsbouwprojecten niet in China maar in Nederland?’