Duur personeel

Zware Kees: Robotwerf

Het is nog niet lang geleden dat de bouw van een schip puur handwerk was. De kiel werd begin vorige eeuw nog gelegd; een enkele huidplaat slechts, met misschien een aantal verstevigingen daarop om het knikken van de plaat te voorkomen. Daarna werden de spanten één voor één neergelegd, de wrangen, webframes, kniestukken en huidplaten aangebracht. Als er al werd gelast ging dit met het handje. Slijptol erover, likje menie en verder met het volgende onderdeel.

In Korea worden in razend tempo de grootste schepen ter wereld gebouwd.
In Korea worden in razend tempo de grootste schepen ter wereld gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware Kees: Robotwerf | Schuttevaer.nl
Duur personeel

Zware Kees: Robotwerf

Het is nog niet lang geleden dat de bouw van een schip puur handwerk was. De kiel werd begin vorige eeuw nog gelegd; een enkele huidplaat slechts, met misschien een aantal verstevigingen daarop om het knikken van de plaat te voorkomen. Daarna werden de spanten één voor één neergelegd, de wrangen, webframes, kniestukken en huidplaten aangebracht. Als er al werd gelast ging dit met het handje. Slijptol erover, likje menie en verder met het volgende onderdeel.

In Korea worden in razend tempo de grootste schepen ter wereld gebouwd.
In Korea worden in razend tempo de grootste schepen ter wereld gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer