Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Gezonken West Oder I stremt Weser bij Nienburg

NIENBURG

De Weser tussen Nienburg en Drakenburg blijft zeker tot het eind van de week gestremd. In die tijd moet een gezonken schip worden geborgen en een olievlek worden opgeruimd. Die is zondagmorgen 8 augustus kort voor 12 uur ontstaan na een kop op kop-aanvaring bij Marklohe (km 270) tussen het Nederlandse schip Timbo en de Poolse West Oder 1.

1 / 1
De Poolse West-Oder I is kort na de kop op kop-aanvaring gezonken en lekte olie. Foto Brandweer Nienburg

De Poolse West-Oder I is kort na de kop op kop-aanvaring gezonken en lekte olie. Foto Brandweer Nienburg

De Timbo was geladen met 850 ton linzen, de West Oder 1 met 600 ton maïs. Het laatste schip zonk kort na de aanvaring, de Timbo liep een 40 centimeter lange scheur in de romp op en machineschade. De vier bemanningsleden van beide schepen, twee Polen op de West Oder 1 en een Pool en een Nederlander op de Timbo, konden zich ongedeerd in veiligheid brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Willem de Niet)

Reacties (4)
  • j.hagens

    De Timbo is niet onder gegaan.

  • Henri.Derksen

    Standaard worden de gevaren tracks NIET gelogd, dat moet men vooraf expliciet AAN zetten. Ik dacht dat de platters van een harddisc nagenoeg luchtdicht stofvrij zijn afgesloten. Als electronica spanningvoerend onder water komt, gaat ie vrijwel altijd defect. Tijdig uit gezet, kan je redding zijn. Maar i.p.v. een HDD gebruikt men tegenwoordig vaak een SSD, een andere techniek derhalve. Voer voor labtechnici dus.
    Dit alles zou wel pleiten voor een black box die zowel AIS+GPS-data als ook VHF MariFoon geluid logt van de laatste 24 uur, maar of iedereen dat wel wil?
    En dan mis ik nog de weers-, waterstanden- en stromings informatie.
    Het vergt onafhankelijk onderzoek zoals Air Crasch Investigations dat doen, zonder aanziens des persoons, puur technische anaylyses. Pas daarna kan men juridisch gaan kijken.
    Dan ben je het meest objectief en eerlijk bezig.

  • J.Teunisse

    Hard disc onderwater. Water Weser is door zout lozingen Kalimijnen niet direct zoet water.

  • j.hagens

    Neem toch aan dat de beelden van de elektronische kaart, direct door de WSA veilig zijn gesteld.
    Was de machine schade al niet voor de aanvaring, waardoor de Timbo onbestuurbaar is geworden, voorts kan men op Marine Traffic kijken.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook