Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Werkgevers in de binnenvaart hebben te weinig aandacht voor scholing personeel’

ROTTERDAM

Werkgevers in de binnenvaart moeten voor een veilige navigatie meer investeren in de kennis en kunde van personeel. Dat kwam vrijdag 21 mei naar voren in een uitzending van  Studio Schuttevaer, waar werd gesproken over toenemende communicatieproblemen tijdens de vaart en de invoering van Engels als tweede voertaal in de binnenvaart. 

1 / 1
Andreas Keller (NNVO), Maurits van der Linde (BLN-Schuttevaer) en René Quist in de uitzending van Studio Schuttevaer. (Beeld uit video)

Andreas Keller (NNVO), Maurits van der Linde (BLN-Schuttevaer) en René Quist in de uitzending van Studio Schuttevaer. (Beeld uit video)

De meeste ongevallen ontstaan door een gebrek aan ervaring en opleiding bij het personeel of het ontbreken van goede communicatie, aldus Wouter van der Geest, onderzoeker bij Panteia. Het gebrek aan goede communicatie tussen schepen op de Europese binnenwateren ligt grotendeels aan taalvaardigheid, ofwel het vermogen verschillende talen te spreken. Van der Geest: ‘Er is een hogere ongevalsfrequentie bij Oost-Europese schepen. Per miljoen kilometer vaarweg zijn deze schepen gemiddeld deelnemer bij 10 ongelukken, terwijl dit voor West-Europese schepen maar vijf ongelukken zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Robin van den Bovenkamp/Jelmer Bastiaans)

Reacties (3)
  • auroraspits

    Zeer goed geschreven collega. Het is ook eigenlijk van de zotte dat je zonder studie 3 jaar vaartijd moet opdoen voor een stempel matroos. Als je bijvoorbeeld 3 maanden aan boord bent en je kan nog geem touwtje vastzetten , stop er dan maar mee want dat red je na 3 jaar dan ook niet. Als je nou iemand na 3 maanden vaartijd een aantekening matroos kan geven ( eventueel bewezen met een praktijkexamen ) kan zo iemand ook met een leuk salaris thuis komen , volgens mij maakt dat de drempel veel lager voor nederlandse instromers. Maargoed dat zal wel weer vloeken in de kerk zijn .

  • Bikkel

    Goed geschreven collega vd Velde!Het zijn de praktisch opgeleiden die de passie hebben om te varen.Waarvoor zoveel studie verlangen? Eenvoud siert!

  • JorgvdVelde

    Ik voel nog meer kosten opkomen en minder opbrengsten.

    Lijkt weer gevalletje extra administratie en zorgen erbij nemen, als kleine ondernemer valt dat niet mee. En dat gaat niet om die paar rot centen voor een cursus.

    De meeste oost Europese werknemers zitten enkel aan boord voor het geld, niet omdat ze het werk zo leuk vinden, of omdat ze passie voor hun beroep hebben.

    Bij de meeste kleine ondernemingen (familieschepen of hoe je ze wilt noemen) lijkt mij dat de Kapitein/eigenaar zelf snel door genoeg door heeft of zon jongen/meid er talent voor heeft en bereid is zijn talen voor te leren, en of deze dat ook in de praktijk ten woorden uitoefent.(met andere woorden, gewillig is deze te gebruiken)

    Kan aan mij liggen, maar iedereen krijgt hier een paar keer de kans om te proberen, binnen 5 minuten en toch zeker binnen een uur, zou je genoeg moeten weten over zen capabiliteit om enkel het schip al een stukje te kunnen bevaren of in de macht te houden.
    Van alle stagiaires die wij gehad hebben waren er maar een paar capabel, nu hebben we even geen stagiaires, het is nu even aan onze eigen kinderen (die overigens wel opgevoed zijn met Nederlands, Engels en Duits) dus hebben even rust.

    Maar het is echter zo, dat zodra een jongen/meid een vaarbewijs heeft, deze vrijwel gelijk ergens door groot bedrijf weg gekaapt wordt, er wordt niet gekeken naar hun kunde, maar enkel dat stukje papier om als kapitein.

    Voorlopig kan je in teveel landen je vaarbewijs halen door vaartijd, en paar multiple gok vragen, en een her examen (hebben ze meestal jaar de tijd voor dus 12 her examens?!?) Ik denk dat daar eerder de angel zit, en je gewoon weer eens serieus een kandidaat (niet op de simulator maar voor het Eggie) op zen eigen schip moet examineren laat em maar weet verrichtingen doen en varen, en dan niet stukje waal of Hollands diep, maar in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen of ergens waar het druk is.

    Kost wat, heb je ook wat… die jongens gaan daarna tenslotte ook aardig geld verdienen, dus 1000 euro voor praktijk examen is peanuts.

    Iig krijg je wel kundige mensen, het zou zelfs oplossing zijn voor mensen die niet zo goed kunnen leren, want onder de (sorry voor de term) laag geletterden heb je echt wel vakmensen, die weten wat ze doen.

    Maar ik zal wel weer een zeikerd zijn zonder toekomst visie.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook