Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Kabinet wil nieuwe eisen voor containerschepen na MSC Zoe

Den Haag

Het kabinet wil dat er nieuwe eisen voor grote containerschepen zoals de MSC Zoe komen. Zo moet er meer controle komen op het sjorren van containers. Ook moet er meer apparatuur op deze schepen worden ingezet om lading te controleren tijdens de reis.

1 / 1
Kabinet wil nieuwe eisen voor containerschepen na MSC Zoe

Kabinet wil nieuwe eisen voor containerschepen na MSC Zoe

Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een reactie op het onderzoek van de OVV naar de ramp met de MSC Zoe. In zwaar weer verloor het containerschip in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in totaal 342 containers.

Omdat de meeste zeeregels internationaal worden vastgelegd, gaat de minister bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) pleiten voor aanvullende acties. Er moet onderzoek komen of de regels voor dit soort zeeschepen moeten worden aangescherpt.

IMO

Verder gaat Van Nieuwenhuizen samen met Duitsland bij de IMO voorstellen om op containerschepen apparatuur te verplichten waarmee de bemanning tijdens storm beter zicht krijgt op de risico’s. Ook gaat ze aandringen dat er meer controle komt op het vastzetten (sjorren) van containers in havens.

In zwaar weer verloor het containerschip MSC Zoe in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in totaal 342 containers.

De MSC Zoe nam in de bewuste nacht de route die het dichtst bij de Waddeneilanden ligt. Containerschepen langer dan 200 meter worden nu bij slecht weer door de Kustwacht al geadviseerd de meer noordelijke route te nemen om de kans op containerverlies te verkleinen.

Deskundigen waarschuwden de Tweede Kamer eind vorige maand nog dat een ramp zoals met de bijna 400 meter lange MSC Zoe zo weer kan gebeuren. Van het containerschip wordt nog steeds honderdduizenden kilo’s aan lading vermist. Ook op de stranden van de eilanden spoelt nog steeds lading aan.

Lees ook: Dit is het grootste containerschip ter wereld (Rene Quist/ANP)

Reacties (2)
  • Henri.Derksen

    Voor zulke schepen onder deze omstandigheden zou een grotere kielspeling verplicht moeten zijn, dus een veel Noordelijkere en diepere route volgen.
    Daarnaast was de stabiliteit “te goed” en dan krijg je een zogenaamd “wreed” schip wat veel grotere krachten op de sjorringen geeft tijdens heftige slingeringen bij harde wind en veel golven, en als daarbij de waterbodem geraakt wordt gaat het flink fout. Kapiteins en rederijen weten dat best wel, dus had het voorkomen kunnen worden, maar lage tarieven en economisch gewin laat men nogal eens zwaarder wegen dan veiligheid tegen hogere kosten.

  • elzinga

    kansloze ideeën. verkiezingspraat. deze voorstellen raken kant noch wal.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook