In 2019 heeft groot onderhoud plaatsgehad aan de Stationsbrug in Middelburg. De brug is er in september uitgetild om naar Krimpen aan den IJssel te worden vervoerd voor de hoognodige werkzaamheden. De hele klus heeft zes maanden geduurd.
Alle begrip, onderhoud moet er zijn om alles draaiende te houden. Maar de oplossingen die dan in de tussentijd worden bedacht om de scheepvaart te laten doorgaan, zijn dan wel heel karig. Er kwam een noodbrug die slechts af en toe kon worden gedraaid. Na intensief onderhandelen met de provincie, hebben we uiteindelijk het maximale aan openingen eruit kunnen halen. Maar ondertussen werd vooral alles uit de kast getrokken om voetgangers en fietsers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Over prioriteiten gesproken.
Covid-19
En toen werd het voorjaar 2020. Waar we in 2019 ons nog heel druk maakten over een brug in Middelburg, kregen we in maart te maken met Covid-19. Toen werden we bijna allemaal omver geblazen door alle maatregelen die heel erg nodig waren om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan.
De gerenoveerde brug in Middelburg lag begin april weer op z’n plek, zonder uitbundige openingsplechtigheid, in verband met corona. En het virus had ook gevolgen voor de bediening. De draaitijden werden aangepast in de blauwe golf: maximaal vier openingen per dag van de bruggen over het kanaal. Dit omdat de bedienaars vanwege besmettingsgevaar niet met meer dan twee personen op de verkeerscentrale in Vlissingen konden werken.
Zo werden op heel veel plaatsen zaken aangepast om werkplekken corona-proof te maken. Alleen in Zeeland, bij de provincie in de Verkeerscentrale Vlissingen, lukte dat niet zo best. Daarin waren ze bijna uniek. In de rest van Nederland draaiden alle bruggen en sluizen de hele zomer toch weer als vanouds. Alleen bij ons hier ging dat moeizaam.
De pers
Nadat onze vele vragen weinig antwoorden opleverden, hebben we begin september de pers er maar eens bijgehaald. Dat leverde een mooi stukje op in de Zeeuwse Provinciale Courant. We kregen vervolgens de toezegging van de gedeputeerde dat er te praten was over de draaitijden en dat er overleg zou plaatshebben binnen de provincie. En dat heeft gewerkt, sinds 1 oktober worden de bruggen weer tweemaal per uur gedraaid voor de binnenvaart.
Zolang alle bruggen heel blijven tenminste. Op maandagmorgen 14 september kregen we het bericht dat de Sloebrug eruit lag. De inspecteur had geconstateerd dat de ankerplaat (bevestiging van de draaipunten van de brug) beweegt tijdens het draaien. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan.
Nu, tijdens het tikken van deze column ruim drie weken later, krijgen we bericht dat het ingenieursbureau het onderzoek naar de brug heeft afgerond en we eerdaags bericht krijgen hoe en wanneer er gerepareerd gaat worden. Dat gaat zo niet natuurlijk. We stropen de mouwen alweer op. Werk aan de winkel. Misschien nog maar eens een mooi stukje in de Provinciale Zeeuwse Courant.
Bij klachten over vaarwegen van de Provincie Zeeland kunt u een mail sturen naar :
Voor alle vragen in het zeeuwse kunt u mij mailen of bellen.
Marjolein de Voogd
Regio-coördinator Zeeland
0657774670
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?