Vier ton voor een goed idee

Wie kan de zand- en grindvaart of de binnenvaart vooruit helpen met 400.000 euro? Het geld ligt klaar bij de Stichting Beunschepen, alleen een briljant idee ontbreekt nog. ‘We krijgen meer rente dan we uitgeven’, zegt penningmeester Jan van der Walle, in het dagelijks leven werkzaam bij zand- en grindhandel Mineralis in Hattemerbroek. ‘En dat is niet de bedoeling. We willen het geld juist uitgeven en vooral in deze crisistijd kan het goed worden besteed.’

Vier ton voor een goed idee

Stichting Beunschepen zoekt nuttige besteding CB-fonds

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Fam Bouman
    De stichting OGZV is niet ontbonden en de pot was niet leeg! Deze stichting stond tot voor kort
    ingeschreven bij de kamer van koop handel te Gouda. En hoogst waarschijnlijk nog? Deze pot is vele malen groter dan de 400.000 euro als hier boven beschreven? Na circa 40 jaar mag deze pot wel eens geopend worden ten bate van de schippers! Of zit het deksel klem?

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • Natuurlijk kun je samen optrekken als je gezamenlijke belangen heb. Maar deze meneer en deze vereniging heeft duidelijk een dubbele agenda. Als verladers zijn zij bij machte om de markt van beunschepen in stand te houden al is door het verdelen van de armoe die er nu is. Maar dat gebeurt niet het is verdeel en heers. Jarenlange relaties worden opgezegd en tarieven worden gedicteerd. In 2005 was het hetzelfde liedje, toen werden de meeste van ons wakker en konden we gezamenlijk met het toenmalige scheepvaartgilde wat aan de armoede doen. Helaas was dat van korte duur want toen de markt aantrok was het weer ieder voor zich.

    En nu zou een rechtszaak de boel moeten gaan redden, de lachende derde zal de advocaat zijn die per uur mijn daggeld verdiend.

    Geplaatst door: beun de haas op
  • Ik schijn mijn huiswerk niet gedaan te hebben, maar geen idee waarom daarmee dit initiatief geen goed initiatief zou zijn. Als degenen die het geld opgebracht hebben een andere keuze maken is dat natuurlijk hun goed recht, maar dat doet er niets aan af dat ik het een mooi voorstel vind. Ter informatie: al enige jaren geleden heeft de ASV dit ook al bij een gerenommeerd advocatenkantoor neergelegd (die gespecialiseerd is in zaken burger versus Staat) Die gaf ons op dat moment geen hoop (men kon niet anders dan bevestigen dat de CCR eigenlijk niet aan te pakken is, en functioneert als een staat in een staat). Maar nu zou de zaak anders liggen, er is nu namelijk aan te tonen dat geen van de andere landen zich aan het uitvoeren van die regels houden en dat Nederland als enige de eigen vloot onderuit haalt.

    Dus als men het geld er voor (over) heeft is dat al een heel goed initiatief. Alleen al het signaal dat ervan uitgaat is prima. Dat heb ik dan ook bedoeld toen ik op deze site reageerde. Maar wat je dan weer voor reactie krijgt ….zucht. Soms denk ik dat onze collega’s nog liever hebben dat we allemaal kapot gaan dan dat er eens echt iets gebeurt.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @ Gerrit Verheij,

    Zal ik het eens zeggen dan. Was daar nog wel een potje van over?

    Ik kan mij herinneren dat er in 1974 of 75 een stuk of wat oplegronden zijn geweest, welke (als ik het goed heb.(zat toen nog op school.)) georganiseerd werden door de stichting OGZV, dat was een soort van samenwerkingsverband tussen zand en grind schippers, handelaren en ontvangers, om te voorkomen dat het vervoer van bouwmaterialen via de beurs aangeboden moest worden.

    Nadat begin zeventiger jaren een tariefexplosie ontstond in de zand en grindvaart. Zo stonden de tarieven voor de grind van Wessem e.o. naar Groningen in 1969 nog op circa 4,75 en in 1972 werden er tarieven van tegen de 14 gulden per ton betaald en de druk uit de Zwolse AZGV groter werd om het vervoer van bouwmaterialen ook onder te brengen bij de geordende markten, bedachten de handelaren, toen het aanbod van lading afging nemen en de tarieven onderdruk kwamen te staan, een plan om gezamenlijk met de Roermondse VZ&G in onderling overleg een opleg regeling op te starten. Die betaald werd door de handelaren en de schippers, door op iedere vervoerde ton lading een bepaald bedrag in een pot te storten en bij genoeg geld in kas konden de zand en grind schippers zich opgeven om een bepaalde periode tegen daggeld te blijven liggen.
    Daar hebben verschillende schippers gebruik van gemaakt, maar het bleek schijnbaar geen succes en na een paarronden is besloten er mee te stoppen en kon de zand en grind schipper zich in een laatste ronde inschrijven tegen elk bedrag, tot dat de pot leeg was. Dat is zover ik weet gebeurt en kort daar na is de stichting ontbonden. En de zand en grind is op een enkele verdwaalde reis na, nooit via de beurs gekomen.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Soms raken pottjes zoek of verdwijnen gewoon!
    Rond 1970/1975 was er ook een opleg regeling.Voor zand en grind schepen.
    Maar de pot is zoek?? En het geld waar dat is! Die het weet mag het zeggen.

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • Beste mensen, met € 400.000,- kan de stichting met mijn ioniseer-units 400 (vierhonderd) schippers helpen aan brandstofbesparing ( 10-15% )
    en een better footprint als men dat ook voor de binnenvaart invoert.Ik hoop een heel best idee.

    Geplaatst door: Bert van Herwaarden op
  • Wat een geweldig idee van de heer van der Walle! Ik denk dat heel veel schippers de stichting dankbaar zouden zijn, als de CCR regelgeving aangevochten zou worden. Ik wil graag, namens de De ASV, aanbieden hierbij behulpzaam te zijn waar het maar even kan. Alleen van het voorstel word ik ontzettend blij. Hieruit spreekt oprechte zorg en betrokkenheid voor het bestaande schip en de zorg voor de varende leden!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer

Vier ton voor een goed idee | Schuttevaer.nl

Vier ton voor een goed idee

Wie kan de zand- en grindvaart of de binnenvaart vooruit helpen met 400.000 euro? Het geld ligt klaar bij de Stichting Beunschepen, alleen een briljant idee ontbreekt nog. ‘We krijgen meer rente dan we uitgeven’, zegt penningmeester Jan van der Walle, in het dagelijks leven werkzaam bij zand- en grindhandel Mineralis in Hattemerbroek. ‘En dat is niet de bedoeling. We willen het geld juist uitgeven en vooral in deze crisistijd kan het goed worden besteed.’

Vier ton voor een goed idee

Stichting Beunschepen zoekt nuttige besteding CB-fonds

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Fam Bouman
    De stichting OGZV is niet ontbonden en de pot was niet leeg! Deze stichting stond tot voor kort
    ingeschreven bij de kamer van koop handel te Gouda. En hoogst waarschijnlijk nog? Deze pot is vele malen groter dan de 400.000 euro als hier boven beschreven? Na circa 40 jaar mag deze pot wel eens geopend worden ten bate van de schippers! Of zit het deksel klem?

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • Natuurlijk kun je samen optrekken als je gezamenlijke belangen heb. Maar deze meneer en deze vereniging heeft duidelijk een dubbele agenda. Als verladers zijn zij bij machte om de markt van beunschepen in stand te houden al is door het verdelen van de armoe die er nu is. Maar dat gebeurt niet het is verdeel en heers. Jarenlange relaties worden opgezegd en tarieven worden gedicteerd. In 2005 was het hetzelfde liedje, toen werden de meeste van ons wakker en konden we gezamenlijk met het toenmalige scheepvaartgilde wat aan de armoede doen. Helaas was dat van korte duur want toen de markt aantrok was het weer ieder voor zich.

    En nu zou een rechtszaak de boel moeten gaan redden, de lachende derde zal de advocaat zijn die per uur mijn daggeld verdiend.

    Geplaatst door: beun de haas op
  • Ik schijn mijn huiswerk niet gedaan te hebben, maar geen idee waarom daarmee dit initiatief geen goed initiatief zou zijn. Als degenen die het geld opgebracht hebben een andere keuze maken is dat natuurlijk hun goed recht, maar dat doet er niets aan af dat ik het een mooi voorstel vind. Ter informatie: al enige jaren geleden heeft de ASV dit ook al bij een gerenommeerd advocatenkantoor neergelegd (die gespecialiseerd is in zaken burger versus Staat) Die gaf ons op dat moment geen hoop (men kon niet anders dan bevestigen dat de CCR eigenlijk niet aan te pakken is, en functioneert als een staat in een staat). Maar nu zou de zaak anders liggen, er is nu namelijk aan te tonen dat geen van de andere landen zich aan het uitvoeren van die regels houden en dat Nederland als enige de eigen vloot onderuit haalt.

    Dus als men het geld er voor (over) heeft is dat al een heel goed initiatief. Alleen al het signaal dat ervan uitgaat is prima. Dat heb ik dan ook bedoeld toen ik op deze site reageerde. Maar wat je dan weer voor reactie krijgt ….zucht. Soms denk ik dat onze collega’s nog liever hebben dat we allemaal kapot gaan dan dat er eens echt iets gebeurt.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @ Gerrit Verheij,

    Zal ik het eens zeggen dan. Was daar nog wel een potje van over?

    Ik kan mij herinneren dat er in 1974 of 75 een stuk of wat oplegronden zijn geweest, welke (als ik het goed heb.(zat toen nog op school.)) georganiseerd werden door de stichting OGZV, dat was een soort van samenwerkingsverband tussen zand en grind schippers, handelaren en ontvangers, om te voorkomen dat het vervoer van bouwmaterialen via de beurs aangeboden moest worden.

    Nadat begin zeventiger jaren een tariefexplosie ontstond in de zand en grindvaart. Zo stonden de tarieven voor de grind van Wessem e.o. naar Groningen in 1969 nog op circa 4,75 en in 1972 werden er tarieven van tegen de 14 gulden per ton betaald en de druk uit de Zwolse AZGV groter werd om het vervoer van bouwmaterialen ook onder te brengen bij de geordende markten, bedachten de handelaren, toen het aanbod van lading afging nemen en de tarieven onderdruk kwamen te staan, een plan om gezamenlijk met de Roermondse VZ&G in onderling overleg een opleg regeling op te starten. Die betaald werd door de handelaren en de schippers, door op iedere vervoerde ton lading een bepaald bedrag in een pot te storten en bij genoeg geld in kas konden de zand en grind schippers zich opgeven om een bepaalde periode tegen daggeld te blijven liggen.
    Daar hebben verschillende schippers gebruik van gemaakt, maar het bleek schijnbaar geen succes en na een paarronden is besloten er mee te stoppen en kon de zand en grind schipper zich in een laatste ronde inschrijven tegen elk bedrag, tot dat de pot leeg was. Dat is zover ik weet gebeurt en kort daar na is de stichting ontbonden. En de zand en grind is op een enkele verdwaalde reis na, nooit via de beurs gekomen.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Soms raken pottjes zoek of verdwijnen gewoon!
    Rond 1970/1975 was er ook een opleg regeling.Voor zand en grind schepen.
    Maar de pot is zoek?? En het geld waar dat is! Die het weet mag het zeggen.

    Geplaatst door: gerrit verheij op
  • Beste mensen, met € 400.000,- kan de stichting met mijn ioniseer-units 400 (vierhonderd) schippers helpen aan brandstofbesparing ( 10-15% )
    en een better footprint als men dat ook voor de binnenvaart invoert.Ik hoop een heel best idee.

    Geplaatst door: Bert van Herwaarden op
  • Wat een geweldig idee van de heer van der Walle! Ik denk dat heel veel schippers de stichting dankbaar zouden zijn, als de CCR regelgeving aangevochten zou worden. Ik wil graag, namens de De ASV, aanbieden hierbij behulpzaam te zijn waar het maar even kan. Alleen van het voorstel word ik ontzettend blij. Hieruit spreekt oprechte zorg en betrokkenheid voor het bestaande schip en de zorg voor de varende leden!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer