De Schloss Oranienbaum voer met het stuurhuis tegen de brug in de snelweg A3 over het Wesel-Dattelnkanaal (km 10,86), waarbij het stuurhuisdak van zijn plaats werd geveegd.
‘Er varen de laatste tijd meer hoge schepen op de Duitse kanalen’, zegt een schipper die al 15 jaar met kolen op de kanalen vaart. ‘En het gaat steeds vaker mis. De tanker Jasmar heeft onlangs ook nog haar stuurhut verloren. Ik heb al een paar keer met het Wasser- und Schiffahrtsamt Münster gebeld. Ik vind dat ze óf de bruggen moeten verhogen óf de hoge schepen moeten verbieden het kanaal in te varen. Ik heb mijn schip speciaal gekocht op de hoogte voor de kanalen. Maar nu het op de Rijn zo slecht is, gaan steeds meer hoge schepen de kanalen in. En dat kan niet op het Rhein-Hernekanaal en het Wesel-Dattelnkanaal.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?