Kapitein Gefo zwaargewond

De 51-jarige kapitein van de Gefo gastanker Schloss Oranienbaum is in de nacht van zaterdag op zondag zwaargewond geraakt bij een aanvaring met een brug.

De Schloss Oranienbaum voer met het stuurhuis tegen de brug in de snelweg A3 over het Wesel-Dattelnkanaal (km 10,86), waarbij het stuurhuisdak van zijn plaats werd geveegd.
‘Er varen de laatste tijd meer  hoge schepen op de Duitse kanalen’, zegt een schipper die al 15 jaar met kolen op de kanalen vaart. ‘En het gaat steeds vaker mis. De tanker Jasmar heeft onlangs ook nog haar stuurhut verloren. Ik heb al een paar keer met het Wasser- und Schiffahrtsamt Münster gebeld. Ik vind dat ze óf de bruggen moeten verhogen óf de hoge schepen moeten verbieden het kanaal in te varen. Ik heb mijn schip speciaal gekocht op de hoogte voor de kanalen. Maar nu het op de Rijn zo slecht is, gaan steeds meer hoge schepen de kanalen in.  En dat kan niet op het Rhein-Hernekanaal en het Wesel-Dattelnkanaal.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Dat wens je niemand toe. Veel sterkte! Ik ben van de zeesleepvaart, dus weet niet veel over de binnenvaart, maar meen me wel te herrinneren dat de binnenschepen van de DDR-Binnenreederei, het tegenovergestelde deden op de kanalen. Die hadden het stuurhuis helemaal naar beneden en vaak helemaal opengeklapt. Zoals op Franse spitsen ook.

    Geplaatst door: Kees Boeienmepper op
  • Gaan we weer!inderdaad WAS altyd scherp,maar nu ff niet dan? 1x de hut na beneeden en dan daar laaten,of is dat te moeilyk.wel jammer als er gewonden vallen.want anders is t gewoon lachen. zooo dom!

    Geplaatst door: mr jos op
  • Het belangrijkste ben ik nog vergeten door al dat slap gelul. Veel beterschap voor de kapitein. En laat je er niet door tegenhouden om in het kanaal te varen. Shit Happens! Jammer genoeg.

    Geplaatst door: Tankermannetje op
  • Zeg Willem, de reden dat wij zo tegen jou lopen te zeiken is waarschijnlijk omdat je wil dat alle binnenvaart in een straal van een kilometer moet stoppen volgens jou, als je ergens vertrekt. Anders wordt je al bang en zenuwachtig. Vroeger waren er in Antwerpen ook zo van die loodsen. Die zijn nu waar jij thuis hoort, in het museum of voor de klas in de zeevaartschool. :-))

    Geplaatst door: Tankermannetje op
  • zeeman, als binnevaartschippertjes ergens aankomen hebben ze geen loodsen en voor en achter een zooitje sleepboten nodig.

    Geplaatst door: wil op
  • iets zal er fout zijn gegaan.
    misschien komt de oorzaak nog aan het licht.
    ik wens de kapitein veel beterschap toe en een spoedig herstel.
    en voor de verdere bemanning hoop ik dat ze de schrik te boven zijn.
    daarnaast nog even: na het in de vaart nemen van deze schepen zie je ze meestal direct op het wdk verschijnen en dat heeft dus niets te maken met de markt werking op de rivier.

    Geplaatst door: ruud v op
  • Willem, mensen die net zo stom lullen als dat jij doet die hebben meestal net zo meegevaren al de mast alleen maar buiten mogen staan op het voordek en het voordeel van jou vaarkunsten zijn op zee kom je geen bruggen tegen anders had er al geen 1 brug meer gelegen

    Geplaatst door: Geert van Gent op
  • Haha, kan dit altijd wel warderen! Binnenvaart schippertjes lopen altijd te zeiken maar zoals je leest kan 90% niet varen.. Terwijl ze bij mij altijd grote mond hebben van…. Ik heb ook “gevaren” haha mens en kinderen ga naar zeevaartschool; dan mag je roepen dat je hebt gevaren en echt kan varen!

    Groeten, Willem!

    Geplaatst door: Zeeman op
  • Kan gebeuren, hoop dat de schipper snel helemaal hersteld. Hij kan overigens een boete van €1600,- tegemoed zien is standaart bij unsere freunden.

    Geplaatst door: wil op
  • vorig jaar 23 stuurhutten eraf gevaren opd e kanalen in duitsland gehoort van de verzekeraar.
    dus ja denk dat er gewoon te veel risico genomen wordt gooi die bak vol met balast en niet dat je er net aan onder door gaat om tijd te winnen met ontbalasten.
    ik waag hete r niet op maar sommige schepen zijn wel erg hoog voor deze kanaaltjes

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • Stak er weer een brug over?
    Ik stel voor dat al die bruggen weggehaald worden.
    Kunnen we TV blijven kijken.
    Maar dan krijgen we het volgende probleem er liggen ook nog 6 sluizen en wat doen we daar mee?

    Geplaatst door: Frans de Bie op
  • Wat een bla bla van al die hersenloze gasten, er komen al jaren grote schepen op het wdk en denken dat de brug lager wordt of het kanaalpeil stijgt wat een bullshit…..de laagste bruggen zijn in Friedrichsfeld en Dorsten. En of het een technisch mankement of een fout van de kapitein mag en kan een ander niet over oordelen. Veel sterkte bij deze voor de kapitein.

    Groeten een chemgascollega

    Geplaatst door: John op
  • Vaar regelmatig op het wdk met hoge tanker, en ik denk dat de kapitein gewoon een inschattings fout heeft gemaakt.
    Met het te laat laten zakken van de stuurhut of niet laag genoeg gezet.

    Geplaatst door: Remco op
  • ik kom er niet veel maar volgens mij varen die GEFO gastankers al heel lang op dat kanaal en dat ging altijd goed. en zolang je niet weet wat de oorzaak is dan kun je beter je mening voor jezelf houden dan hier onzin te verkondigen.

    Geplaatst door: Fred op
  • hieruit blijkt maar dat neerzakbare stuurhuizen niet altijd werken het is meer ontworpen voor een enkele keer en niet om de paar kilometer.buiten dit zijn de kanalen ook niet ontworpen voor zulke grote tonnages.

    Geplaatst door: zetje op
  • Heelveel sterkte voor de gewonde Kapitein.
    Wat laten sommige schippers hier toch zien wat voor mentaliteit en IQ ze hebben.

    Geplaatst door: Marco op
  • deze schipper was altijd scherp tijdens het varen op het wdk, wat mis gegaan is? Geen idee.
    Heel veel sterkte en beterschap toegewenst ook voor het gezin.

    Geplaatst door: J. vd Veen op
  • Heel veel beterschap voor de kapitein , deze man heeft hier ook niet omgevraagd .

    Geplaatst door: johann junger m.t.s. Nesselande op
  • Van je collega’s moet je het maar hebben.Even naar de Wsa bellen om er zelf beter van te worden.Er zijn een heleboel goedeschippers die gewoon met een wat hoger schip er onder door varen.Dat wil niet zeggen dat deze man onkundig was.We weten niet wat er aan de aan hand was .Wa teen mentaliteit en wil men meer solidariteit kweken.Onder binnenvaart.Na een ongeluk past enkel mede leven.

    Geplaatst door: anton op
  • Binnenkort heeft overminder er bakken varen samen met anton.

    Geplaatst door: Pietje op
  • misschien was het waterpijl hoger dan normaal ?
    de bruggen zullen niet ineens een stukje verlaagd zijn lijkt me

    Geplaatst door: jopie op
  • Offshore teun bent u hetzelfde persoon die het domme interview heeft gegeven??

    Als u al 15 jaar op het kanaal vaart dan heeft u niet echt opgelet. gefogas vaart hier ook niet vanaf gisteren.

    Hoogte van de bruggen lijkt mij bij dit ongeval niet relevant. het betreft hier de HOOGSTE brug van het kanaalpand.

    Wat chinezen(uitkijk voorop) en nederlandse kanalen hiermee van doen hebben?? geen idee. wesel datteln ligt in Duitsland. profs!!

    Ik wens de schipper van de Schloss Oranienbaum veel sterke toe .

    Kanaal Dobber.

    Geplaatst door: dobber op
  • De Chinezen hebben daar een oplossing voor, zo zag ik laatst stroomopwaarts bij Shanghai. Als de lading zo hoog op de barge ligt getast dat ze er nog maar net mee onder de kanaalbruggetjes door kunnen varen, verkast de stuurman (meestal een vrouw daar) zich naar het tweede stuurhuis op de punt.
    Maargoed, die zijn daar ook al wat verder mee, zullen we maar zeggen. Die hadden al een kanaal gegraven, langer dan alle huidige kanalen in Nederland bij elkaar, in de tijd dat men hier nog in modderhutjes woonde en in hun blote niksie met stenen vuistbijlen achter de everzwijnen aan holde.

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • laat die bruggen toch liggen anders wordt de boel daar ook helemaal verziekt zoals op de rijn .als je er niet onder kan kan je er niet onder moet je maar een laag schip kopen.

    Geplaatst door: k op

Reageer

Kapitein Gefo zwaargewond | Schuttevaer.nl

Kapitein Gefo zwaargewond

De 51-jarige kapitein van de Gefo gastanker Schloss Oranienbaum is in de nacht van zaterdag op zondag zwaargewond geraakt bij een aanvaring met een brug.

De Schloss Oranienbaum voer met het stuurhuis tegen de brug in de snelweg A3 over het Wesel-Dattelnkanaal (km 10,86), waarbij het stuurhuisdak van zijn plaats werd geveegd.
‘Er varen de laatste tijd meer  hoge schepen op de Duitse kanalen’, zegt een schipper die al 15 jaar met kolen op de kanalen vaart. ‘En het gaat steeds vaker mis. De tanker Jasmar heeft onlangs ook nog haar stuurhut verloren. Ik heb al een paar keer met het Wasser- und Schiffahrtsamt Münster gebeld. Ik vind dat ze óf de bruggen moeten verhogen óf de hoge schepen moeten verbieden het kanaal in te varen. Ik heb mijn schip speciaal gekocht op de hoogte voor de kanalen. Maar nu het op de Rijn zo slecht is, gaan steeds meer hoge schepen de kanalen in.  En dat kan niet op het Rhein-Hernekanaal en het Wesel-Dattelnkanaal.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Dat wens je niemand toe. Veel sterkte! Ik ben van de zeesleepvaart, dus weet niet veel over de binnenvaart, maar meen me wel te herrinneren dat de binnenschepen van de DDR-Binnenreederei, het tegenovergestelde deden op de kanalen. Die hadden het stuurhuis helemaal naar beneden en vaak helemaal opengeklapt. Zoals op Franse spitsen ook.

    Geplaatst door: Kees Boeienmepper op
  • Gaan we weer!inderdaad WAS altyd scherp,maar nu ff niet dan? 1x de hut na beneeden en dan daar laaten,of is dat te moeilyk.wel jammer als er gewonden vallen.want anders is t gewoon lachen. zooo dom!

    Geplaatst door: mr jos op
  • Het belangrijkste ben ik nog vergeten door al dat slap gelul. Veel beterschap voor de kapitein. En laat je er niet door tegenhouden om in het kanaal te varen. Shit Happens! Jammer genoeg.

    Geplaatst door: Tankermannetje op
  • Zeg Willem, de reden dat wij zo tegen jou lopen te zeiken is waarschijnlijk omdat je wil dat alle binnenvaart in een straal van een kilometer moet stoppen volgens jou, als je ergens vertrekt. Anders wordt je al bang en zenuwachtig. Vroeger waren er in Antwerpen ook zo van die loodsen. Die zijn nu waar jij thuis hoort, in het museum of voor de klas in de zeevaartschool. :-))

    Geplaatst door: Tankermannetje op
  • zeeman, als binnevaartschippertjes ergens aankomen hebben ze geen loodsen en voor en achter een zooitje sleepboten nodig.

    Geplaatst door: wil op
  • iets zal er fout zijn gegaan.
    misschien komt de oorzaak nog aan het licht.
    ik wens de kapitein veel beterschap toe en een spoedig herstel.
    en voor de verdere bemanning hoop ik dat ze de schrik te boven zijn.
    daarnaast nog even: na het in de vaart nemen van deze schepen zie je ze meestal direct op het wdk verschijnen en dat heeft dus niets te maken met de markt werking op de rivier.

    Geplaatst door: ruud v op
  • Willem, mensen die net zo stom lullen als dat jij doet die hebben meestal net zo meegevaren al de mast alleen maar buiten mogen staan op het voordek en het voordeel van jou vaarkunsten zijn op zee kom je geen bruggen tegen anders had er al geen 1 brug meer gelegen

    Geplaatst door: Geert van Gent op
  • Haha, kan dit altijd wel warderen! Binnenvaart schippertjes lopen altijd te zeiken maar zoals je leest kan 90% niet varen.. Terwijl ze bij mij altijd grote mond hebben van…. Ik heb ook “gevaren” haha mens en kinderen ga naar zeevaartschool; dan mag je roepen dat je hebt gevaren en echt kan varen!

    Groeten, Willem!

    Geplaatst door: Zeeman op
  • Kan gebeuren, hoop dat de schipper snel helemaal hersteld. Hij kan overigens een boete van €1600,- tegemoed zien is standaart bij unsere freunden.

    Geplaatst door: wil op
  • vorig jaar 23 stuurhutten eraf gevaren opd e kanalen in duitsland gehoort van de verzekeraar.
    dus ja denk dat er gewoon te veel risico genomen wordt gooi die bak vol met balast en niet dat je er net aan onder door gaat om tijd te winnen met ontbalasten.
    ik waag hete r niet op maar sommige schepen zijn wel erg hoog voor deze kanaaltjes

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • Stak er weer een brug over?
    Ik stel voor dat al die bruggen weggehaald worden.
    Kunnen we TV blijven kijken.
    Maar dan krijgen we het volgende probleem er liggen ook nog 6 sluizen en wat doen we daar mee?

    Geplaatst door: Frans de Bie op
  • Wat een bla bla van al die hersenloze gasten, er komen al jaren grote schepen op het wdk en denken dat de brug lager wordt of het kanaalpeil stijgt wat een bullshit…..de laagste bruggen zijn in Friedrichsfeld en Dorsten. En of het een technisch mankement of een fout van de kapitein mag en kan een ander niet over oordelen. Veel sterkte bij deze voor de kapitein.

    Groeten een chemgascollega

    Geplaatst door: John op
  • Vaar regelmatig op het wdk met hoge tanker, en ik denk dat de kapitein gewoon een inschattings fout heeft gemaakt.
    Met het te laat laten zakken van de stuurhut of niet laag genoeg gezet.

    Geplaatst door: Remco op
  • ik kom er niet veel maar volgens mij varen die GEFO gastankers al heel lang op dat kanaal en dat ging altijd goed. en zolang je niet weet wat de oorzaak is dan kun je beter je mening voor jezelf houden dan hier onzin te verkondigen.

    Geplaatst door: Fred op
  • hieruit blijkt maar dat neerzakbare stuurhuizen niet altijd werken het is meer ontworpen voor een enkele keer en niet om de paar kilometer.buiten dit zijn de kanalen ook niet ontworpen voor zulke grote tonnages.

    Geplaatst door: zetje op
  • Heelveel sterkte voor de gewonde Kapitein.
    Wat laten sommige schippers hier toch zien wat voor mentaliteit en IQ ze hebben.

    Geplaatst door: Marco op
  • deze schipper was altijd scherp tijdens het varen op het wdk, wat mis gegaan is? Geen idee.
    Heel veel sterkte en beterschap toegewenst ook voor het gezin.

    Geplaatst door: J. vd Veen op
  • Heel veel beterschap voor de kapitein , deze man heeft hier ook niet omgevraagd .

    Geplaatst door: johann junger m.t.s. Nesselande op
  • Van je collega’s moet je het maar hebben.Even naar de Wsa bellen om er zelf beter van te worden.Er zijn een heleboel goedeschippers die gewoon met een wat hoger schip er onder door varen.Dat wil niet zeggen dat deze man onkundig was.We weten niet wat er aan de aan hand was .Wa teen mentaliteit en wil men meer solidariteit kweken.Onder binnenvaart.Na een ongeluk past enkel mede leven.

    Geplaatst door: anton op
  • Binnenkort heeft overminder er bakken varen samen met anton.

    Geplaatst door: Pietje op
  • misschien was het waterpijl hoger dan normaal ?
    de bruggen zullen niet ineens een stukje verlaagd zijn lijkt me

    Geplaatst door: jopie op
  • Offshore teun bent u hetzelfde persoon die het domme interview heeft gegeven??

    Als u al 15 jaar op het kanaal vaart dan heeft u niet echt opgelet. gefogas vaart hier ook niet vanaf gisteren.

    Hoogte van de bruggen lijkt mij bij dit ongeval niet relevant. het betreft hier de HOOGSTE brug van het kanaalpand.

    Wat chinezen(uitkijk voorop) en nederlandse kanalen hiermee van doen hebben?? geen idee. wesel datteln ligt in Duitsland. profs!!

    Ik wens de schipper van de Schloss Oranienbaum veel sterke toe .

    Kanaal Dobber.

    Geplaatst door: dobber op
  • De Chinezen hebben daar een oplossing voor, zo zag ik laatst stroomopwaarts bij Shanghai. Als de lading zo hoog op de barge ligt getast dat ze er nog maar net mee onder de kanaalbruggetjes door kunnen varen, verkast de stuurman (meestal een vrouw daar) zich naar het tweede stuurhuis op de punt.
    Maargoed, die zijn daar ook al wat verder mee, zullen we maar zeggen. Die hadden al een kanaal gegraven, langer dan alle huidige kanalen in Nederland bij elkaar, in de tijd dat men hier nog in modderhutjes woonde en in hun blote niksie met stenen vuistbijlen achter de everzwijnen aan holde.

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • laat die bruggen toch liggen anders wordt de boel daar ook helemaal verziekt zoals op de rijn .als je er niet onder kan kan je er niet onder moet je maar een laag schip kopen.

    Geplaatst door: k op

Reageer