Belgische reders zweten crisis uit

De overcapaciteit in de binnenvaart is een gevolg van wat men in de landbouwsector de varkenscyclus noemt. Dat stelde voorzitter Jo Van Duynslager van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) vrijdagavond 27 januari in zijn jaarrede.

Na een goed jaar met hoge vleesprijzen worden er dubbel zoveel varkens gefokt, met lage prijzen als gevolg, terwijl iedereen nog steeds evenveel varkensvlees eet. Zeer vergelijkbaar met de investeringsdrang in de binnenvaart, aldus Van Duynslaeger. De tijd tussen een binnenschip bestellen, bouwen en in de vaart brengen duurt gemiddeld een à twee jaar. Maar als in de tussentijd een crisis uitbreekt, zoals in 2008, dan kunnen deze investeringen niet meer ongedaan worden gemaakt. Conclusie van Van Duynslaeger: ‘We zullen het moeten uitzweten en hopen dat de volumes snel zullen stijgen, zodat de overcapaciteit verdwijnt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Belgische reders zweten crisis uit | Schuttevaer.nl

Belgische reders zweten crisis uit

De overcapaciteit in de binnenvaart is een gevolg van wat men in de landbouwsector de varkenscyclus noemt. Dat stelde voorzitter Jo Van Duynslager van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) vrijdagavond 27 januari in zijn jaarrede.

Na een goed jaar met hoge vleesprijzen worden er dubbel zoveel varkens gefokt, met lage prijzen als gevolg, terwijl iedereen nog steeds evenveel varkensvlees eet. Zeer vergelijkbaar met de investeringsdrang in de binnenvaart, aldus Van Duynslaeger. De tijd tussen een binnenschip bestellen, bouwen en in de vaart brengen duurt gemiddeld een à twee jaar. Maar als in de tussentijd een crisis uitbreekt, zoals in 2008, dan kunnen deze investeringen niet meer ongedaan worden gemaakt. Conclusie van Van Duynslaeger: ‘We zullen het moeten uitzweten en hopen dat de volumes snel zullen stijgen, zodat de overcapaciteit verdwijnt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer