Stresstest beroeps- en recreatievaart

Dat sommige jachtenschippers graag de stressbestendigheid van beroepsschippers mogen testen, blijkt uit foto’s van schipperse H. Meeusen-Teekman van de Runamare (620 ton, 63 meter lang). De gevaarlijke situatie deed zich donderdag 4 augustus voor op de Afgedamde Maas tussen Heusden en Andel, met het schip leeg onderweg van Weert naar Werkendam en een snelheid ronde de 14/15 km per uur.

stresstest

‘We hebben op deze reis dan al heel wat sluizen op de Zuid-Willemsvaart gehad en elke keer op een prettige manier met de recreatievaart geschut’, vertelt schipper Peter Meeusen. Bij km. 239 ziet hij het jacht ‘Bluenate’ uit de jachthaven Het Esmee komen. Meeusen: ‘Ze heeft er flink de gang in en we denken eerst dat ze ook richting Wilhelminasluis gaat. Maar dan steekt ze vlak voor onze steven over en draait richting Heusden. Het ging zo snel dat ik geen hoornsignaal of marifoonoproep kon doen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Dit geval heeft totaal niets te maken met het vaarbewijs, maar de schipper op zich.Wij varen al +/- 20 jaar en zijn er altijd vanuit gegaan dat de recreatievaart rekening moet houden met de beroepsvaart daar zij voor hun beroep en eigen euro’s varen, zij moeten er tenslotte van eten en wij zijn onze vrije tijd aan het invullen.Dit geldt ook voor het uitluisteren.
    Rob.

    Geplaatst door: Rob Waage. op
  • Leuk weer de vaarbewijs discussie,

    Ik ben voor vaarbewijsplicht, je kan de regels maar weten.
    Maar er zijn idd ook hufters van collega’s.
    En dan de vergelijking van de weg, laatst werd ik nog bijna van de weg gedrukt door een vrachtauto….
    Moet wel zeggen weet niet of ie een rijbewijs had maar ga er van uit.
    Tis simpel overal, op water en weg heb je “hufters”
    Ik zeg wel, heren de recreant u hebt vakantie!!!!
    Dus vaar iets oplettender, wacht af en wees niet z’n zenuwpees voor de sluis.
    Verders varen doen we samen maar ken wel de regels.

    Behouden vaart allen.

    Geplaatst door: Huibert op
  • Wat is het verschil?
    Schipperse kon dan ook op de knop van de hoorn drukken.
    Blijft bij de rechter toch altijd nog belangrijk. Je kan nog zoveel foto’s maken maar als je de hoorn niet geluid hebt sta je niet sterk in de rechtbank.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Als je goed zou lezen,zou je zien dat de SCHIPPERSE de foto maakte.

    Geplaatst door: martin op
  • Hallo allemaal,
    Tja, met wie ben ik het nu eens?
    Ik weet wel als zeer ervaren recreant (met alle diploma’s!!) dat we allemaal fouten maken, ook de beroepsschippers.
    Vaak denk ik dan aan veerponten want deze foto kun je dagelijks maken als je op een veerpont staat.
    Let wel, VAREN DOE JE SAMEN dus zowel beroepsschippers als recreanten dienen met elkaar rekening te houden.

    En voor deze vakantie?…..heren beroepsschippers, wederom de complimenten in de meeste gevallen!
    Ik heb mij wederom zeer geamuseerd over de positieve meewerkendheid in de sluizen en bij bruggen!

    Geplaatst door: Recreatievaarder op
  • @ Harm, dan koop je een handheld marifoon als je lekker op de riviren wil zeilen in je open bootje van 4 mtr.

    Geplaatst door: Scheepselektricien op
  • Al meer dan vijtig jaar kom ik aan boord van jachten, om technische problemen op te lossen. Heb zelf een enorme vaar ervaring en een werk-schip van 30 m. lengte gehad.
    Veel jachtschippers varen, maar kunnen hun boot niet goed onderhouden en weten niets van de vaaregels af en vooral de voorrangs regels. Weten niet wat een hoofdvaarwater is, nog minder weten ze hoelang het duurt voor een groot schip af kan stoppen en niet zo snel af kan stoppen als hun eigen kleine jacht. Soms komen ze met veel vaart een sluis binnen, flinke golven veroorzakend. Tot ongenoegen van de al afgemeerde jachten. Heb zelf ook mijn vaarbewijs gehaald voor de zeevaart met jachten en heb marcom b gedaan. Hep meer dan 125 meerdaagse zeereizen gemaakt. Meer opleiding en kennis over varen met schepen lijkt mij aanbevelingswaardig en verplicht te stellen.

    A. van Duinen

    Geplaatst door: A van Duinen op
  • @harm: bestaan ook handmarifoons.

    Voor de rest is dit alles een zinloze discussie en kon de schipper die deze foto gemaakt heeft ook op zijn voetpedaal drukken ipv op de knop van zijn camera maar die zal die wel ergens weggestopt hebben omdat dat ding in de weg zit.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • [quote] Wat is er in vredesnaam tegen om vaarbewijs en marifoon uitluisteren verplicht te stellen op de drukke wateren zoals in Nederland[quote]
    Hoe moet dat dan op een open zeilbootje van 4 meter zonder accu aan boord?
    Of wil je nu meteen gaan zeggen dat die helemaal niet meer mogen varen?
    Voorlopig lees ik hier vaak genoeg dat de een of andere vaarbewijshoudende “schipper” of op een ander of op een krib/ondiepte is gestuiterd.
    Ga zo door met stemming makerij en rare ideeën.

    Geplaatst door: harm dordrecht op
  • beste collega’s en recreanten.

    Je hoort mij niet zeggen dat als je een vaarbewijs hebt je kan varen, ook ik maak weleens een manouvre die geen schoonheidsprijs verdient en ook ik maak fouten en verkeerde inschattingen. Maar wat ik al eerder zei is het wel goed om de regelgeving te kennen omdat ik het idee hebt dat veel (niet allemaal) niet eens weten waar ze mee bezig zijn of wat ze moeten doen. Als ik op de waal of maar opvarig ben en ik heb een blauw bord bij staan weet menig jacht niet wat ze moeten doen en varen ze kop op kop tot wij ze niet meer zien en dan proberen ze er nog tussen door te glippen of rakelings toch stuurboord/stuurboord te doen. en ik denk dat het meestal gebeurt met mensen die idd denken he water dat is leuk: ik koop een bootje en ga varen.

    maar ik ben het met mn voorgangers eens samen moeten we gebruik maken van het water op een positieve manier en ik hoef niet het alleenrecht te hebben. en ik wil ook mensen wel waarschuwen als ze iets onverantwoords doen maar meestal krijg je de reactie van “waar bemoei je je mee” en dat vind ik jammer

    Geplaatst door: Beroepsschipper op
  • Geheel eens met “beroepsschipper”. Wat is er in vredesnaam tegen om vaarbewijs en marifoon uitluisteren verplicht te stellen op de drukke wateren zoals in Nederland. En het vaarbewijs/examen zou dan inderdaad een praktisch deel moeten hebben. Waarschijnlijk zullen vooral de huurbedrijven daar tegen steigeren die reclame maken met schepen van bijna vijftien meter “zonder vaarbewijs te varen”. Als je zoals wij (en beroepsschippers) voltijds op het water verblijven dan zie je nu te veel stunts om dit maar zonder enige reactie door te laten gaan. En inderdaad, ik vind ook dat beroepsschippers dan ook verplicht dienen te worden te reageren op marifoonoproepen. Nu komt het ook nog te veel voor dat de bedoelingen van een groot schip niet duidelijk zijn en dat er totaal niet op vragen gereageerd wordt. Beter een antwoord op mogelijk niet zo’n handige vraag dan achteraf schelden op “jachies”. We zullen het samen moeten doen; zeg dat wel.

    Geplaatst door: Anton Wilhelm op
  • Vreemd geen tijd voor de Hoorn of Marifoon wel tijd voor een foto dit verhaal klopt niet helemaal. Daar gelaten dat jachtschipper niet slim is want een binnenvaart schip komt toch hard aan bij een aanvaring.

    Geplaatst door: franshj op
  • Het lijkt dit jaar een stuk drukker te zijn op het water dan voorgaande jaren!
    Ook valt het op dat jan en alleman op het water zit, met het idee ik koop even een bootje en ga varen.

    Je probeerd zelf ook mee te denken met de recreatie vaart, ik ga ze niet aan de kant duwen, want dan zoek ik het gewoon op!!

    Mensen een tip:

    -Zoiezo een camera in de hut.
    -Komt het bootje binnen de 50 meter van de kop, dan volgt automatisch een proces verbaal.

    “overmatig hinderen van de beroepsvaart”

    grtn,

    groene stroom schepen.

    Geplaatst door: kso op
  • helemaal met Mike eens,onder de beroepsvaart zitten ook genoeg rampalianen als schipper die de naam niet mogen dragen.
    een vaarbewijs en uitluisterplicht gaan dit gedrag echt niet verbeteren.

    Geplaatst door: WRB op
  • Dat beroeps schip op het water hierzo voor motorkruiser “blue dingesnogwat delphin” wij gaan richting ergens anders,,,ontvangt u ons? oooooover. ja,,te laat.

    Geplaatst door: kappie op
  • Ik ben helemaal voor een vergelijk met het wegverkeer. Iedereen een vaarbewijs maar dan ook geen voorrang meer voor de beroepsvaart die soms keihard doorrramt en alle pleziervaart vogelvrij verklaart. Vrachtverkeer dient zich op de weg AAN TE PASSEN. Als de beroepsvaart geen voorrang meer heeft houden ze er misschien gewoon rekening mee dat er ook anderen gebruik maken van “hun” water. En vanzelfsprekend moeten de goeden (en die zijn er van alle kanten genoeg) weer lijden onder de kwaden.

    Geplaatst door: peterV op
  • Telkens als een jachtschipper weer stompzinnig bezig is (want je moet toch vaststellen dat dit gedrag alleen maar zo kan worden aangeduid) wordt het vaarbewijs weer van stal gehaald. Want dat is de oplossing voor al dat soort problemen. Er zijn er zelfs die de vergelijking trekken met een vrachtwagen… Kijk nou eens op de weg en naar het wegverkeer. Daar heeft iedereen een rijbewijs, en daar gebeurt nimmer een ongeluk, want iedereen kent de regels (want heeft een rijbewijs). Of heb ik het nou toch mis, en gaan daar ieder jaar vele mensen dood of raken gewond omdat het toch weer fout ging? Inderdaad: ook een rijbewijs bewijst niets meer dan dat men kan leren of een gelukkige hand van kruisjes zetten heeft. Het verplichte vaarbewijs is niet de oplossing, een mentaliteitswijziging wel. Het heeft geen zin elkaar te verketteren, we maken allemaal fouten, maar bedenk iedere keer weer: varen doe je samen! En dus kijk ik graag die beroepsschipper in zijn of haar ogen als ik de rivier moet oversteken. Dan weet ik tenminste dat ik met m’n “jachie” gezien kan worden. Hoeft die schipper zich tenminste geen nare dingen af te vragen!

    Geplaatst door: johan op
  • Als ik voor elke keer dat ik geen antwoord krijg als ik een groot schip over de marifoon oproep (beroepsschepen bestaan niet volgens de wet, wel schepen langer dan 20 meter), dan liep ik behoorlijk binnen. Ik zie ze dan vaak telefoneren of er is niemand in het stuurhuis zichtbaar. Dat gezever over een vaarbewijs …. De oudere generatie schippers mocht het zo afhalen bij de overheid, heeft er nooit examen voor hoeven te doen. En dan wel mensen met kleine schepen ertoe willen verplichten. Lost niets op, een vaarbewijs voor kleine schepen bewijst alleen maar dat iemand kan leren. Niet dat ie kan varen.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Deze situaties kom ik dagelijks tegen…
    Ik ben er zeker voor dat er een vaarbewijsplicht komt voor alles wat vaart..daarbij ook een marifoonplicht…zeker een uitluisterplicht..
    Voor wat betreft het vaarbewijs zal er toch wel wat veranderd moeten worden denk ik…nu is het zo dat in principe iederen zijn vaarbewijs kan halen zonder ook maar ooit een jacht/schip gezien te hebben..
    Eigenlijk moet het vaarbewijs uit de anwb-sfeer gehaald worden en een echte serieuze cursus worden waarbij verplicht wat vaarlessen zitten en als het even kan een tochtje over een drukke rivier of een stukje mee aan boord van een beroepsschipper om te zien wat zo’n schip op korte afstand kan of juist niet kan..
    De recreatievaart moet zich (nog) meer bewust worden dat het varen op drukke rivieren zeker risico’s met zich meebrengt en dat zo’n reis goed voorbereid moet worden en wat men allemaal tegen kan komen..en wat te doen als het fout (dreigt) te gaan..
    Ook moet gezegd worden dat er toch steeds meer recreatievaart de marifoon “angst” overwint en zich niet schroomt de marifoon te gebruiken…ga zo door..want de wateren zijn niet alleen voor beroepsvaart maar ook recreatievaart..

    Geplaatst door: Ikzie hetzovaak op
  • Gelukkig geeft de heer Meeusen ook al aan dat het vooral (meestal) prima en leuk gaat. er zijn altijd uitzonderingen die zullen we ook wel blijven houden als iedereen een vaarbewijs heeft.
    Over het algemeen is gezond verstand de beste raadgever en iemand zonder dit en met wel een vaarbewijs zal dan ook van deze domme dingen blijven doen. maar een verplichte cursus ook voor de jeugd of het halen van het vaarbewijs kan zeker geen kwaad.

    Geplaatst door: Piet op
  • dat vaarbewijs blijft idd een discusie. maar het is toch ook logisch aan de wal mag je toch ook niet met een vrachwagen rijden zonder rijbewijs al is tie onder de 20 meter en alleen voor een fiets hoef je nog geen rijbewijs te hebben maar voor de rest wel. en als ieder pleziervaarttuig een marifoon zou hebben om alleen maar uit te luisteren kunnen wij ze in ieder geval oproepen en vertellen wat onze bedoelingen zijn. een binnenschip is tenslotte geen auto die je effe corrigeerd.

    Geplaatst door: beroepsschipper op
  • “geen tijd voor een hoornsignaal of een marifoon oproep”
    Je camera pakken, aanzetten en nog 2 foto’s maken kost meer tijd hoor…. ligt er maar aan wat je wil. En de eeuwige discussie over dat vaarbewijs… ook de beroepsvaart maakt zeer regelmatig een misser dat door kunst en vliegwerk van andere teniet wordt gedaan.

    Geplaatst door: mike op
  • Ze moeten voor alles wat vaart een vaarbewijs verplicht stellen en verplicht uitluiteren instellen dat zou al een hele hoop ergenis en gevaarlijke situaties voorkomen. als ze een vaarbewijs moeten alen eren ze ok de regelgeving en dat scheelt er nog al eens aan soms vraag je je wel eens af of ze ook op de weg links rijden of de midden van de weg gebruiken om over voorangsregels maar te zwijgen.

    Geplaatst door: beroepsschipper op

Reageer

Stresstest beroeps- en recreatievaart | Schuttevaer.nl

Stresstest beroeps- en recreatievaart

Dat sommige jachtenschippers graag de stressbestendigheid van beroepsschippers mogen testen, blijkt uit foto’s van schipperse H. Meeusen-Teekman van de Runamare (620 ton, 63 meter lang). De gevaarlijke situatie deed zich donderdag 4 augustus voor op de Afgedamde Maas tussen Heusden en Andel, met het schip leeg onderweg van Weert naar Werkendam en een snelheid ronde de 14/15 km per uur.

stresstest

‘We hebben op deze reis dan al heel wat sluizen op de Zuid-Willemsvaart gehad en elke keer op een prettige manier met de recreatievaart geschut’, vertelt schipper Peter Meeusen. Bij km. 239 ziet hij het jacht ‘Bluenate’ uit de jachthaven Het Esmee komen. Meeusen: ‘Ze heeft er flink de gang in en we denken eerst dat ze ook richting Wilhelminasluis gaat. Maar dan steekt ze vlak voor onze steven over en draait richting Heusden. Het ging zo snel dat ik geen hoornsignaal of marifoonoproep kon doen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Dit geval heeft totaal niets te maken met het vaarbewijs, maar de schipper op zich.Wij varen al +/- 20 jaar en zijn er altijd vanuit gegaan dat de recreatievaart rekening moet houden met de beroepsvaart daar zij voor hun beroep en eigen euro’s varen, zij moeten er tenslotte van eten en wij zijn onze vrije tijd aan het invullen.Dit geldt ook voor het uitluisteren.
    Rob.

    Geplaatst door: Rob Waage. op
  • Leuk weer de vaarbewijs discussie,

    Ik ben voor vaarbewijsplicht, je kan de regels maar weten.
    Maar er zijn idd ook hufters van collega’s.
    En dan de vergelijking van de weg, laatst werd ik nog bijna van de weg gedrukt door een vrachtauto….
    Moet wel zeggen weet niet of ie een rijbewijs had maar ga er van uit.
    Tis simpel overal, op water en weg heb je “hufters”
    Ik zeg wel, heren de recreant u hebt vakantie!!!!
    Dus vaar iets oplettender, wacht af en wees niet z’n zenuwpees voor de sluis.
    Verders varen doen we samen maar ken wel de regels.

    Behouden vaart allen.

    Geplaatst door: Huibert op
  • Wat is het verschil?
    Schipperse kon dan ook op de knop van de hoorn drukken.
    Blijft bij de rechter toch altijd nog belangrijk. Je kan nog zoveel foto’s maken maar als je de hoorn niet geluid hebt sta je niet sterk in de rechtbank.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Als je goed zou lezen,zou je zien dat de SCHIPPERSE de foto maakte.

    Geplaatst door: martin op
  • Hallo allemaal,
    Tja, met wie ben ik het nu eens?
    Ik weet wel als zeer ervaren recreant (met alle diploma’s!!) dat we allemaal fouten maken, ook de beroepsschippers.
    Vaak denk ik dan aan veerponten want deze foto kun je dagelijks maken als je op een veerpont staat.
    Let wel, VAREN DOE JE SAMEN dus zowel beroepsschippers als recreanten dienen met elkaar rekening te houden.

    En voor deze vakantie?…..heren beroepsschippers, wederom de complimenten in de meeste gevallen!
    Ik heb mij wederom zeer geamuseerd over de positieve meewerkendheid in de sluizen en bij bruggen!

    Geplaatst door: Recreatievaarder op
  • @ Harm, dan koop je een handheld marifoon als je lekker op de riviren wil zeilen in je open bootje van 4 mtr.

    Geplaatst door: Scheepselektricien op
  • Al meer dan vijtig jaar kom ik aan boord van jachten, om technische problemen op te lossen. Heb zelf een enorme vaar ervaring en een werk-schip van 30 m. lengte gehad.
    Veel jachtschippers varen, maar kunnen hun boot niet goed onderhouden en weten niets van de vaaregels af en vooral de voorrangs regels. Weten niet wat een hoofdvaarwater is, nog minder weten ze hoelang het duurt voor een groot schip af kan stoppen en niet zo snel af kan stoppen als hun eigen kleine jacht. Soms komen ze met veel vaart een sluis binnen, flinke golven veroorzakend. Tot ongenoegen van de al afgemeerde jachten. Heb zelf ook mijn vaarbewijs gehaald voor de zeevaart met jachten en heb marcom b gedaan. Hep meer dan 125 meerdaagse zeereizen gemaakt. Meer opleiding en kennis over varen met schepen lijkt mij aanbevelingswaardig en verplicht te stellen.

    A. van Duinen

    Geplaatst door: A van Duinen op
  • @harm: bestaan ook handmarifoons.

    Voor de rest is dit alles een zinloze discussie en kon de schipper die deze foto gemaakt heeft ook op zijn voetpedaal drukken ipv op de knop van zijn camera maar die zal die wel ergens weggestopt hebben omdat dat ding in de weg zit.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • [quote] Wat is er in vredesnaam tegen om vaarbewijs en marifoon uitluisteren verplicht te stellen op de drukke wateren zoals in Nederland[quote]
    Hoe moet dat dan op een open zeilbootje van 4 meter zonder accu aan boord?
    Of wil je nu meteen gaan zeggen dat die helemaal niet meer mogen varen?
    Voorlopig lees ik hier vaak genoeg dat de een of andere vaarbewijshoudende “schipper” of op een ander of op een krib/ondiepte is gestuiterd.
    Ga zo door met stemming makerij en rare ideeën.

    Geplaatst door: harm dordrecht op
  • beste collega’s en recreanten.

    Je hoort mij niet zeggen dat als je een vaarbewijs hebt je kan varen, ook ik maak weleens een manouvre die geen schoonheidsprijs verdient en ook ik maak fouten en verkeerde inschattingen. Maar wat ik al eerder zei is het wel goed om de regelgeving te kennen omdat ik het idee hebt dat veel (niet allemaal) niet eens weten waar ze mee bezig zijn of wat ze moeten doen. Als ik op de waal of maar opvarig ben en ik heb een blauw bord bij staan weet menig jacht niet wat ze moeten doen en varen ze kop op kop tot wij ze niet meer zien en dan proberen ze er nog tussen door te glippen of rakelings toch stuurboord/stuurboord te doen. en ik denk dat het meestal gebeurt met mensen die idd denken he water dat is leuk: ik koop een bootje en ga varen.

    maar ik ben het met mn voorgangers eens samen moeten we gebruik maken van het water op een positieve manier en ik hoef niet het alleenrecht te hebben. en ik wil ook mensen wel waarschuwen als ze iets onverantwoords doen maar meestal krijg je de reactie van “waar bemoei je je mee” en dat vind ik jammer

    Geplaatst door: Beroepsschipper op
  • Geheel eens met “beroepsschipper”. Wat is er in vredesnaam tegen om vaarbewijs en marifoon uitluisteren verplicht te stellen op de drukke wateren zoals in Nederland. En het vaarbewijs/examen zou dan inderdaad een praktisch deel moeten hebben. Waarschijnlijk zullen vooral de huurbedrijven daar tegen steigeren die reclame maken met schepen van bijna vijftien meter “zonder vaarbewijs te varen”. Als je zoals wij (en beroepsschippers) voltijds op het water verblijven dan zie je nu te veel stunts om dit maar zonder enige reactie door te laten gaan. En inderdaad, ik vind ook dat beroepsschippers dan ook verplicht dienen te worden te reageren op marifoonoproepen. Nu komt het ook nog te veel voor dat de bedoelingen van een groot schip niet duidelijk zijn en dat er totaal niet op vragen gereageerd wordt. Beter een antwoord op mogelijk niet zo’n handige vraag dan achteraf schelden op “jachies”. We zullen het samen moeten doen; zeg dat wel.

    Geplaatst door: Anton Wilhelm op
  • Vreemd geen tijd voor de Hoorn of Marifoon wel tijd voor een foto dit verhaal klopt niet helemaal. Daar gelaten dat jachtschipper niet slim is want een binnenvaart schip komt toch hard aan bij een aanvaring.

    Geplaatst door: franshj op
  • Het lijkt dit jaar een stuk drukker te zijn op het water dan voorgaande jaren!
    Ook valt het op dat jan en alleman op het water zit, met het idee ik koop even een bootje en ga varen.

    Je probeerd zelf ook mee te denken met de recreatie vaart, ik ga ze niet aan de kant duwen, want dan zoek ik het gewoon op!!

    Mensen een tip:

    -Zoiezo een camera in de hut.
    -Komt het bootje binnen de 50 meter van de kop, dan volgt automatisch een proces verbaal.

    “overmatig hinderen van de beroepsvaart”

    grtn,

    groene stroom schepen.

    Geplaatst door: kso op
  • helemaal met Mike eens,onder de beroepsvaart zitten ook genoeg rampalianen als schipper die de naam niet mogen dragen.
    een vaarbewijs en uitluisterplicht gaan dit gedrag echt niet verbeteren.

    Geplaatst door: WRB op
  • Dat beroeps schip op het water hierzo voor motorkruiser “blue dingesnogwat delphin” wij gaan richting ergens anders,,,ontvangt u ons? oooooover. ja,,te laat.

    Geplaatst door: kappie op
  • Ik ben helemaal voor een vergelijk met het wegverkeer. Iedereen een vaarbewijs maar dan ook geen voorrang meer voor de beroepsvaart die soms keihard doorrramt en alle pleziervaart vogelvrij verklaart. Vrachtverkeer dient zich op de weg AAN TE PASSEN. Als de beroepsvaart geen voorrang meer heeft houden ze er misschien gewoon rekening mee dat er ook anderen gebruik maken van “hun” water. En vanzelfsprekend moeten de goeden (en die zijn er van alle kanten genoeg) weer lijden onder de kwaden.

    Geplaatst door: peterV op
  • Telkens als een jachtschipper weer stompzinnig bezig is (want je moet toch vaststellen dat dit gedrag alleen maar zo kan worden aangeduid) wordt het vaarbewijs weer van stal gehaald. Want dat is de oplossing voor al dat soort problemen. Er zijn er zelfs die de vergelijking trekken met een vrachtwagen… Kijk nou eens op de weg en naar het wegverkeer. Daar heeft iedereen een rijbewijs, en daar gebeurt nimmer een ongeluk, want iedereen kent de regels (want heeft een rijbewijs). Of heb ik het nou toch mis, en gaan daar ieder jaar vele mensen dood of raken gewond omdat het toch weer fout ging? Inderdaad: ook een rijbewijs bewijst niets meer dan dat men kan leren of een gelukkige hand van kruisjes zetten heeft. Het verplichte vaarbewijs is niet de oplossing, een mentaliteitswijziging wel. Het heeft geen zin elkaar te verketteren, we maken allemaal fouten, maar bedenk iedere keer weer: varen doe je samen! En dus kijk ik graag die beroepsschipper in zijn of haar ogen als ik de rivier moet oversteken. Dan weet ik tenminste dat ik met m’n “jachie” gezien kan worden. Hoeft die schipper zich tenminste geen nare dingen af te vragen!

    Geplaatst door: johan op
  • Als ik voor elke keer dat ik geen antwoord krijg als ik een groot schip over de marifoon oproep (beroepsschepen bestaan niet volgens de wet, wel schepen langer dan 20 meter), dan liep ik behoorlijk binnen. Ik zie ze dan vaak telefoneren of er is niemand in het stuurhuis zichtbaar. Dat gezever over een vaarbewijs …. De oudere generatie schippers mocht het zo afhalen bij de overheid, heeft er nooit examen voor hoeven te doen. En dan wel mensen met kleine schepen ertoe willen verplichten. Lost niets op, een vaarbewijs voor kleine schepen bewijst alleen maar dat iemand kan leren. Niet dat ie kan varen.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Deze situaties kom ik dagelijks tegen…
    Ik ben er zeker voor dat er een vaarbewijsplicht komt voor alles wat vaart..daarbij ook een marifoonplicht…zeker een uitluisterplicht..
    Voor wat betreft het vaarbewijs zal er toch wel wat veranderd moeten worden denk ik…nu is het zo dat in principe iederen zijn vaarbewijs kan halen zonder ook maar ooit een jacht/schip gezien te hebben..
    Eigenlijk moet het vaarbewijs uit de anwb-sfeer gehaald worden en een echte serieuze cursus worden waarbij verplicht wat vaarlessen zitten en als het even kan een tochtje over een drukke rivier of een stukje mee aan boord van een beroepsschipper om te zien wat zo’n schip op korte afstand kan of juist niet kan..
    De recreatievaart moet zich (nog) meer bewust worden dat het varen op drukke rivieren zeker risico’s met zich meebrengt en dat zo’n reis goed voorbereid moet worden en wat men allemaal tegen kan komen..en wat te doen als het fout (dreigt) te gaan..
    Ook moet gezegd worden dat er toch steeds meer recreatievaart de marifoon “angst” overwint en zich niet schroomt de marifoon te gebruiken…ga zo door..want de wateren zijn niet alleen voor beroepsvaart maar ook recreatievaart..

    Geplaatst door: Ikzie hetzovaak op
  • Gelukkig geeft de heer Meeusen ook al aan dat het vooral (meestal) prima en leuk gaat. er zijn altijd uitzonderingen die zullen we ook wel blijven houden als iedereen een vaarbewijs heeft.
    Over het algemeen is gezond verstand de beste raadgever en iemand zonder dit en met wel een vaarbewijs zal dan ook van deze domme dingen blijven doen. maar een verplichte cursus ook voor de jeugd of het halen van het vaarbewijs kan zeker geen kwaad.

    Geplaatst door: Piet op
  • dat vaarbewijs blijft idd een discusie. maar het is toch ook logisch aan de wal mag je toch ook niet met een vrachwagen rijden zonder rijbewijs al is tie onder de 20 meter en alleen voor een fiets hoef je nog geen rijbewijs te hebben maar voor de rest wel. en als ieder pleziervaarttuig een marifoon zou hebben om alleen maar uit te luisteren kunnen wij ze in ieder geval oproepen en vertellen wat onze bedoelingen zijn. een binnenschip is tenslotte geen auto die je effe corrigeerd.

    Geplaatst door: beroepsschipper op
  • “geen tijd voor een hoornsignaal of een marifoon oproep”
    Je camera pakken, aanzetten en nog 2 foto’s maken kost meer tijd hoor…. ligt er maar aan wat je wil. En de eeuwige discussie over dat vaarbewijs… ook de beroepsvaart maakt zeer regelmatig een misser dat door kunst en vliegwerk van andere teniet wordt gedaan.

    Geplaatst door: mike op
  • Ze moeten voor alles wat vaart een vaarbewijs verplicht stellen en verplicht uitluiteren instellen dat zou al een hele hoop ergenis en gevaarlijke situaties voorkomen. als ze een vaarbewijs moeten alen eren ze ok de regelgeving en dat scheelt er nog al eens aan soms vraag je je wel eens af of ze ook op de weg links rijden of de midden van de weg gebruiken om over voorangsregels maar te zwijgen.

    Geplaatst door: beroepsschipper op

Reageer