De 1000-tonner was onderweg van de Moerdijk naar Bazel en geladen met massieve aluminium buizen. ‘Van zeven meter lang en een ton per stuk’, zegt schipper Chris Geluk. ‘Pakketjes van drie die zes hoog in de lengte van het schip onder de luiken lagen, alleen in het midden en niet in de zij. Ik denk dat ze door de trilling van het schip steeds verder zijn gaan schuiven, totdat ze echt naar de zij rolden.’
Geluk hoorde op een bepaald moment een harde klap en merkte dat het schip een stukje scheef ging hangen.’ Ik ben meteen gestopt en heb het anker uitgegooid. Ik heb de Oostende van MSG, die in de buurt was, opgeroepen en gevraagd langszij te komen. Mijn vrouw, de twee kinderen en ik zijn overgestapt, ik vertrouwde het niet meer. Gelukkig waren er ook twee koppelverbanden in de buurt, de Millennium en de Delta, en die zijn aan weerszijden van het schip gaan liggen op hun spudpalen en hebben touwen overgezet en het schip overeind gehouden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?