Tanker lekt gasolie bij Neuss

Een met gasolie geladen Nederlandse binnenvaarttanker is vrijdagochtend 27 mei lekgeslagen op de Rijn bij kmr 740. De tanker liet een spoor van ongeveer zes kilometer olieverontreiniging achter op de Rijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • @Dude.
    Jij schijnt niet te willen begrijpen dat de regeling nu eenmaal op eind 2018 vaststaat,en dat men niemand kan dwingen voor die tijd zijn enkelwander in de sloop te doen.
    Het zal in 2018 ook geen schok voor die enkelwanders zijn,ze weten het inmiddels lang genoeg en hebben er vaak weldoordacht voor gekozen om de tijd uit te zitten.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • @Marco,
    Dat het idee van karel risico’s wegneemt is zeker zo. Ik denk dat het onuitvoerbaar is en aan dat soort regeltjes geen eind komt. Het kantelen van tankers vindt ik echt een hele andere discussie dan lekkage. Stabiliteit is nu een hot item. Het gaat er niet voor zorgen dat de vervanging van enkelwandige tankers verlegd wordt. In de periode tot 2019 kan dat gefaseerd en in samenspraak gebeuren. Als men wacht en niet wil overleggen gebeurt dat geforceerd en met een hoop tamtam. Ik weet wel waar ik voor zou kiezen. Ik had het woord prijs niet eens gebruikt dus zal ik er nu niet over beginnen ook.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: dude op
  • @dude
    tot dat je tanks lek zijn van je dubbelwandigen en gaat ballasten en ontballasten komt er ook olie in het water of hij kanteld zo kunnen we nog uren doorgaan met onzin.
    Een schip wordt gebruikt dus als er een keer schade onstaat is dat ook normaal en zoals karl het schrijft kun je vooraf de risico\’s wegnemen als er mischien wat gebeurd, maar dat is logisch nadenken.
    En wat is er mis met die mensen die tot 2016 tot 2019 met hun oude enkelwandig scheepje de tijd uit willen zitten helemaal niks.
    En ga nu niet lopen ja maar zo krijgen we nooit onze prijs of wat voor geklets ik hier allemaal zie.
    De mensen met nieuwe tankers hebben dat allemaal berekend en het kwam allemaal goed uit en wij met onze oude tanker hebben dat ook allemaal berekend zooo geen angst in 2019 zijn er alleen nog \”veilige\” dubbelwandigetankers.

    Geplaatst door: marco op
  • @Karel,

    Tot welke diepgang en bij welke ladingsoorten is dat niet hoger dan de diepgang laden mogelijk? Moet dan elke reis het stuwplan door een autoriteit gecontroleerd worden? Lijkt mij een ingewikkeld verhaal worden voor die paar jaar die enkelwandige tankers nog rondvaren.

    Als het gaat over het lekken van lading in de rivier zijn de meeste mensen het er wel over eens dat een dubbelwandige tanker veiliger is. dit incident toont dat al aan. Een dubbelwandige tanker had niks aan lading verloren.

    Het uitfaseren of ombouwen van enkelwandige tankers moet gewoon gebeuren. Ik heb het idee dat dat niet snel gaat als er een grote groep is die tot 2019 door wil varen en dan kijken waar het schip strand.

    met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: dude op
  • @ Kobus .

    Met alleen een censor ben je er niet ! Het water wat er in komt moet er uit .
    Dus heb je een pomp installatie nodig die uit elk compartiment afzonderlijk kan pompen .
    En met een pompcapaciteit van een x aantal tonnen per uur . Een dompelpomp kan niet
    want er mogen geen stroomkabels lopen in de ladingzone .

    R68

    Geplaatst door: R68 op
  • Buitenlands personeel kan ook leren om te varen hoor.
    Anders zouden er geen schepen zijn in Roemenië en Polen ect.
    Dat je sommige slecht kan verstaan ok.
    Een hoop Nederlanders kunnen slecht Duits en Frans maar varen daar toch heen.
    @Karel
    Als je het schip laad is het met het lek raken niet direct een probleem, maar wanneer merk je het dan?
    Als je ligt te lossen en er drijft een vlek om je bootje?
    Als er in de dubbele ruimtes van de dubbelwandige tankers gewoon een censor zit (Bilge alarm).
    Wat dan ook weer explosie veilig moet zijn en de doorvoeren door dek ook weer gasdicht.
    Dan lijkt mij dat omvallen ook weer opgelost.

    Geplaatst door: Kobus op
  • weet niet .
    leer eerst schrijven

    Geplaatst door: s. op
  • ze moeen eerst eens begine met die poolse en al dat buitelandse perzoneel eens van die scheepen af te gooien en nederlands perzoneel met ervaring er op te zetten dan verkom je deze probleemen ook maar nee de schiper en de rederijen wilen tegenwoordig zo goedkoopmogelijk perzoneel hebben want anders kunnen ze geen nieuwe scheepen meer bouwen en ze moeten zo groot moglijkzijn en oude
    stuurman die van elende gestopt is met vaaren

    Geplaatst door: weet niet op
  • Hallo Kollega’s
    Waarom geen algemene preventieve regel, die luidt als volgt…
    Als een enkelwandige tanker lek vaart is het meestal in de voorste tank. Als je de diphoogte
    in de voorste tank beperkt tot de diepgang v d Ijk en de rest v d lading verdeelt over de andere tanks, dan zal er bij lekkage nooit gasolie, Diesel, benzine of Kero in de rivier terecht
    omdat de opwaatse druk hoger is.
    Bij deze waterstand is dat perfect mogelijk.
    Er komt uiteraard wel water bij het product.
    Je hebt dan de gelegenheid om met de bevoegde overheid of verzekeringsexperts het probleem milieuvriendelijk kunt oplossen.
    (à titre personelle met 27 jaar tankvaartervaring) Karel Verberght

    Geplaatst door: karel verberght op
  • @ Skipper .
    Stel dit was een schip geweest geladen met tankcontainers en zou de
    zelfde koers en diepgang varen dan was deze ook lek geraakt ! En dan
    krijg je water onder de vloer . Word de stabiliteit dan niet in gevaar
    gebracht en kan dit schip gaan omvallen ? Volgens mij een gedachteloos
    idee !

    @ John .
    Wat kan er gaan gebeuren als er een dubbelwandige tanker zich op de
    zelfde manier lek vaart . Dan komt er water in de dubbele bodem en word
    het schip instabiel ! Een beetje teveel roer en hij gaat gewoon om !
    En verder kan dit schip nog meer schade varen als er geen alarm gaat
    zodat de schipper weet dat hij water maakt . Dus komt hij niet schadeloos
    door de berg omdat hij 10 of 20 cm dieper ligt door het water wat hij
    mee neemt !

    Ik ben het wel met John eens dat er teveel debielen met een schip mogen varen !
    Mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en oncollegiaal met een te
    hoge snelheid en teveel waterverplaatsing af of opvarig zijn . We kunnen hier
    wel wat aan doen maar dan moeten we wel allemaal wat professioneler gaan
    werken en meer respect gaan hebben voor andere vaarweg gebruikers !

    R68

    Geplaatst door: R68 op
  • Denk dat dat de oplossing is.
    Alleen word dan alles wat in tank containers vervoerd word 3 x zo duur
    Het is de bedoeling dat het vervoer niks kost.
    Het kost al bijna niks meer het vervoer maar toch nog net iets teveel.
    Garnalen gaan ongepelt naar een ander land om te pellen en dan weer terug naar Nederland.
    Dat is niet omdat het pellen hier veel duurder is maar het vervoer naar een ander land kost toch bijna niks, en het uurloon van de pellers daar is net wat lager als hier.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Gewoon alle tankers naar de sloop, en alles in Tank Containers vervoeren.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Punt is gewoon het schip is lek gevaren en er loopt lading uit de tanks.
    Met dubbelwandig heb je dit niet.
    En die schelde huid is niet veiliger.
    Die is alleen maar gemaakt zodat de tanks groter dan 360 cubm mogen zijn.

    En inderdaad je doet je best, neemt 20 cm marge zoals het hoort.
    Je zet je motor stationair in de opvaart net boven de haven van Dusseldorf op het droge stukje.
    En er komt er weer eentje af met teweinig tijd.
    Met een beetje pech stuiter je weer.

    En btw de enkelwandige tankers gaan er pas uit als er genoeg dubbelwandige tankers zijn.
    Je gelooft toch niet dat de grote bedrijven zich zelf in een positie zetten zodat de vervoerder de prijs kan bepalen

    Geplaatst door: Kobus op
  • Ik zou zeggen alle oude dubbelwandigen er ook uit we hebben inmiddels de schelde-huid uitgevonden dus als u werkelijk voor veiligheid bent zou u daar nu ook in mee moeten gaan kortom iedereen spreekt vannuit z,n eigen straatje, ik geef menno ook groot gelijk: als het om de veiligheid te doen was had je m naar schravendeel moeten brengen

    Geplaatst door: harm op
  • Maak je allemaal niet zo druk over een beetje olie in het water zeg…

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • Als je elkaar tegenkomt of overhaalt op een kanaal.
    bij voorbeeld Mittelland kanaal, Dortmund Ems Kanaal.
    dan spreek je dat af, met elkaar en men stopt voor elkaar,

    Op de Rijn gelden die regels niet bij laag water,
    de 1 ligt op waterstand naar de Roer, 250 diep.
    drijft met 6 km/h over droge stukken.
    maar de schipper die maar 170 diep ligt bestemming basel, vliegt er met 15 km/h voorbij?

    Enkelwandige heeft niet persoonlijk schuld,
    man doet zijn best om wat op te varen, hij heeft nog maar 3 jaar?
    het is de oliehandelaar die niet bereid is om 3 euro meer te betalen voor veiliger vervoer,
    Misschien word het tijd dat enkelwandige 30 Cm extra veiligheidsmarge moeten nemen.

    Geplaatst door: john op
  • de pot verwijt de ketel . hier

    Geplaatst door: s. op
  • Jongens toch ! als ik de commentaren zo lees met inhoud als, shit, enkelwandige bende, ratten van scheepsmakelaars enzv. m van de spelfouten maar te zwijgen. Tankertuig vind andermans commentaar dom en weet zelf niet hoe je commentaar schrijft 😉 Als de ebis controle aan boord komt, weten ze in ieder geval met wat voor een soort ze het bij jullie te maken hebben

    Geplaatst door: vesselcrew op
  • Droevig, dit alles te lezen, nog erger als kleine kinderen. Besef toch eens dat iedereen voor z,n brood vaart. Vergeet de cowboys. Het is op dit moment voor veel mensen huilen. Enkelwandige tankers zijn niets meer waard. Een dubbelwandige is 30% in waarde gezakt. Dus waar staan we nu?
    De bank houd ons in leven zo is het en niet anders!

    Geplaatst door: niet te geloven op
  • Mensen stop eens met zijken het heeft allebij voordelen en nadelen het is maar net hoe je der zelf tegen aan kijkt en bij een ander is het altijd slechter dan bij jezelf toch mensen???? wordt volwassen en hoe dat domme comentaar voor je

    Geplaatst door: Tankertuig op
  • Ja t zal wel. Als iemand zn schip voor goud geld verkoopt, is er dus ook iemand die voor goud geld een nagenoeg uitgefaseerd schip koopt….. Wie is er slim en wie is er….niet zo slim????

    Geplaatst door: klaas op
  • toch grappig dat die eigenaren met dubbelwandige schepen zo graag van die enkelwandige schepen af willen ,waarom hebben ze hun oude enkelwandige niet naar de sloperij gebracht in plaats van te verkopen voor goud geld hadden ze er ook niet meer geweest

    groeten menno (odorata)

    Geplaatst door: menno op
  • De kans is gewoon stukken kleiner dat je lek raakt met een dubbelwandig schip, dan met een enkelwandige. Dat is gewoon zo toch? Kun je wel lullen dat het de afgelopen 10 jaar zo goed ging willem, maar ze verliezen regelmatig wat.

    Geplaatst door: wesley op
  • Ja, die gaan tenminste om.
    Hebben we weer even een stremming! En wat wilde je nog meer verzinnen om het vervoer over water zonder enig risico te laten verlopen.
    Verder is het niet te hopen dat de lenge van je reactie weergeeft hoe diep je over dingen nadenkt

    Wel fijn dat de schade redelijk beperkt is gebleven verder.

    vr gr

    Geplaatst door: bertje op
  • Enkelwandige bende, tijd voor alles dubbelwandig!!

    Geplaatst door: Jan op

Reageer

Tanker lekt gasolie bij Neuss | Schuttevaer.nl

Tanker lekt gasolie bij Neuss

Een met gasolie geladen Nederlandse binnenvaarttanker is vrijdagochtend 27 mei lekgeslagen op de Rijn bij kmr 740. De tanker liet een spoor van ongeveer zes kilometer olieverontreiniging achter op de Rijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • @Dude.
    Jij schijnt niet te willen begrijpen dat de regeling nu eenmaal op eind 2018 vaststaat,en dat men niemand kan dwingen voor die tijd zijn enkelwander in de sloop te doen.
    Het zal in 2018 ook geen schok voor die enkelwanders zijn,ze weten het inmiddels lang genoeg en hebben er vaak weldoordacht voor gekozen om de tijd uit te zitten.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • @Marco,
    Dat het idee van karel risico’s wegneemt is zeker zo. Ik denk dat het onuitvoerbaar is en aan dat soort regeltjes geen eind komt. Het kantelen van tankers vindt ik echt een hele andere discussie dan lekkage. Stabiliteit is nu een hot item. Het gaat er niet voor zorgen dat de vervanging van enkelwandige tankers verlegd wordt. In de periode tot 2019 kan dat gefaseerd en in samenspraak gebeuren. Als men wacht en niet wil overleggen gebeurt dat geforceerd en met een hoop tamtam. Ik weet wel waar ik voor zou kiezen. Ik had het woord prijs niet eens gebruikt dus zal ik er nu niet over beginnen ook.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: dude op
  • @dude
    tot dat je tanks lek zijn van je dubbelwandigen en gaat ballasten en ontballasten komt er ook olie in het water of hij kanteld zo kunnen we nog uren doorgaan met onzin.
    Een schip wordt gebruikt dus als er een keer schade onstaat is dat ook normaal en zoals karl het schrijft kun je vooraf de risico\’s wegnemen als er mischien wat gebeurd, maar dat is logisch nadenken.
    En wat is er mis met die mensen die tot 2016 tot 2019 met hun oude enkelwandig scheepje de tijd uit willen zitten helemaal niks.
    En ga nu niet lopen ja maar zo krijgen we nooit onze prijs of wat voor geklets ik hier allemaal zie.
    De mensen met nieuwe tankers hebben dat allemaal berekend en het kwam allemaal goed uit en wij met onze oude tanker hebben dat ook allemaal berekend zooo geen angst in 2019 zijn er alleen nog \”veilige\” dubbelwandigetankers.

    Geplaatst door: marco op
  • @Karel,

    Tot welke diepgang en bij welke ladingsoorten is dat niet hoger dan de diepgang laden mogelijk? Moet dan elke reis het stuwplan door een autoriteit gecontroleerd worden? Lijkt mij een ingewikkeld verhaal worden voor die paar jaar die enkelwandige tankers nog rondvaren.

    Als het gaat over het lekken van lading in de rivier zijn de meeste mensen het er wel over eens dat een dubbelwandige tanker veiliger is. dit incident toont dat al aan. Een dubbelwandige tanker had niks aan lading verloren.

    Het uitfaseren of ombouwen van enkelwandige tankers moet gewoon gebeuren. Ik heb het idee dat dat niet snel gaat als er een grote groep is die tot 2019 door wil varen en dan kijken waar het schip strand.

    met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: dude op
  • @ Kobus .

    Met alleen een censor ben je er niet ! Het water wat er in komt moet er uit .
    Dus heb je een pomp installatie nodig die uit elk compartiment afzonderlijk kan pompen .
    En met een pompcapaciteit van een x aantal tonnen per uur . Een dompelpomp kan niet
    want er mogen geen stroomkabels lopen in de ladingzone .

    R68

    Geplaatst door: R68 op
  • Buitenlands personeel kan ook leren om te varen hoor.
    Anders zouden er geen schepen zijn in Roemenië en Polen ect.
    Dat je sommige slecht kan verstaan ok.
    Een hoop Nederlanders kunnen slecht Duits en Frans maar varen daar toch heen.
    @Karel
    Als je het schip laad is het met het lek raken niet direct een probleem, maar wanneer merk je het dan?
    Als je ligt te lossen en er drijft een vlek om je bootje?
    Als er in de dubbele ruimtes van de dubbelwandige tankers gewoon een censor zit (Bilge alarm).
    Wat dan ook weer explosie veilig moet zijn en de doorvoeren door dek ook weer gasdicht.
    Dan lijkt mij dat omvallen ook weer opgelost.

    Geplaatst door: Kobus op
  • weet niet .
    leer eerst schrijven

    Geplaatst door: s. op
  • ze moeen eerst eens begine met die poolse en al dat buitelandse perzoneel eens van die scheepen af te gooien en nederlands perzoneel met ervaring er op te zetten dan verkom je deze probleemen ook maar nee de schiper en de rederijen wilen tegenwoordig zo goedkoopmogelijk perzoneel hebben want anders kunnen ze geen nieuwe scheepen meer bouwen en ze moeten zo groot moglijkzijn en oude
    stuurman die van elende gestopt is met vaaren

    Geplaatst door: weet niet op
  • Hallo Kollega’s
    Waarom geen algemene preventieve regel, die luidt als volgt…
    Als een enkelwandige tanker lek vaart is het meestal in de voorste tank. Als je de diphoogte
    in de voorste tank beperkt tot de diepgang v d Ijk en de rest v d lading verdeelt over de andere tanks, dan zal er bij lekkage nooit gasolie, Diesel, benzine of Kero in de rivier terecht
    omdat de opwaatse druk hoger is.
    Bij deze waterstand is dat perfect mogelijk.
    Er komt uiteraard wel water bij het product.
    Je hebt dan de gelegenheid om met de bevoegde overheid of verzekeringsexperts het probleem milieuvriendelijk kunt oplossen.
    (à titre personelle met 27 jaar tankvaartervaring) Karel Verberght

    Geplaatst door: karel verberght op
  • @ Skipper .
    Stel dit was een schip geweest geladen met tankcontainers en zou de
    zelfde koers en diepgang varen dan was deze ook lek geraakt ! En dan
    krijg je water onder de vloer . Word de stabiliteit dan niet in gevaar
    gebracht en kan dit schip gaan omvallen ? Volgens mij een gedachteloos
    idee !

    @ John .
    Wat kan er gaan gebeuren als er een dubbelwandige tanker zich op de
    zelfde manier lek vaart . Dan komt er water in de dubbele bodem en word
    het schip instabiel ! Een beetje teveel roer en hij gaat gewoon om !
    En verder kan dit schip nog meer schade varen als er geen alarm gaat
    zodat de schipper weet dat hij water maakt . Dus komt hij niet schadeloos
    door de berg omdat hij 10 of 20 cm dieper ligt door het water wat hij
    mee neemt !

    Ik ben het wel met John eens dat er teveel debielen met een schip mogen varen !
    Mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en oncollegiaal met een te
    hoge snelheid en teveel waterverplaatsing af of opvarig zijn . We kunnen hier
    wel wat aan doen maar dan moeten we wel allemaal wat professioneler gaan
    werken en meer respect gaan hebben voor andere vaarweg gebruikers !

    R68

    Geplaatst door: R68 op
  • Denk dat dat de oplossing is.
    Alleen word dan alles wat in tank containers vervoerd word 3 x zo duur
    Het is de bedoeling dat het vervoer niks kost.
    Het kost al bijna niks meer het vervoer maar toch nog net iets teveel.
    Garnalen gaan ongepelt naar een ander land om te pellen en dan weer terug naar Nederland.
    Dat is niet omdat het pellen hier veel duurder is maar het vervoer naar een ander land kost toch bijna niks, en het uurloon van de pellers daar is net wat lager als hier.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Gewoon alle tankers naar de sloop, en alles in Tank Containers vervoeren.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Punt is gewoon het schip is lek gevaren en er loopt lading uit de tanks.
    Met dubbelwandig heb je dit niet.
    En die schelde huid is niet veiliger.
    Die is alleen maar gemaakt zodat de tanks groter dan 360 cubm mogen zijn.

    En inderdaad je doet je best, neemt 20 cm marge zoals het hoort.
    Je zet je motor stationair in de opvaart net boven de haven van Dusseldorf op het droge stukje.
    En er komt er weer eentje af met teweinig tijd.
    Met een beetje pech stuiter je weer.

    En btw de enkelwandige tankers gaan er pas uit als er genoeg dubbelwandige tankers zijn.
    Je gelooft toch niet dat de grote bedrijven zich zelf in een positie zetten zodat de vervoerder de prijs kan bepalen

    Geplaatst door: Kobus op
  • Ik zou zeggen alle oude dubbelwandigen er ook uit we hebben inmiddels de schelde-huid uitgevonden dus als u werkelijk voor veiligheid bent zou u daar nu ook in mee moeten gaan kortom iedereen spreekt vannuit z,n eigen straatje, ik geef menno ook groot gelijk: als het om de veiligheid te doen was had je m naar schravendeel moeten brengen

    Geplaatst door: harm op
  • Maak je allemaal niet zo druk over een beetje olie in het water zeg…

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • Als je elkaar tegenkomt of overhaalt op een kanaal.
    bij voorbeeld Mittelland kanaal, Dortmund Ems Kanaal.
    dan spreek je dat af, met elkaar en men stopt voor elkaar,

    Op de Rijn gelden die regels niet bij laag water,
    de 1 ligt op waterstand naar de Roer, 250 diep.
    drijft met 6 km/h over droge stukken.
    maar de schipper die maar 170 diep ligt bestemming basel, vliegt er met 15 km/h voorbij?

    Enkelwandige heeft niet persoonlijk schuld,
    man doet zijn best om wat op te varen, hij heeft nog maar 3 jaar?
    het is de oliehandelaar die niet bereid is om 3 euro meer te betalen voor veiliger vervoer,
    Misschien word het tijd dat enkelwandige 30 Cm extra veiligheidsmarge moeten nemen.

    Geplaatst door: john op
  • de pot verwijt de ketel . hier

    Geplaatst door: s. op
  • Jongens toch ! als ik de commentaren zo lees met inhoud als, shit, enkelwandige bende, ratten van scheepsmakelaars enzv. m van de spelfouten maar te zwijgen. Tankertuig vind andermans commentaar dom en weet zelf niet hoe je commentaar schrijft 😉 Als de ebis controle aan boord komt, weten ze in ieder geval met wat voor een soort ze het bij jullie te maken hebben

    Geplaatst door: vesselcrew op
  • Droevig, dit alles te lezen, nog erger als kleine kinderen. Besef toch eens dat iedereen voor z,n brood vaart. Vergeet de cowboys. Het is op dit moment voor veel mensen huilen. Enkelwandige tankers zijn niets meer waard. Een dubbelwandige is 30% in waarde gezakt. Dus waar staan we nu?
    De bank houd ons in leven zo is het en niet anders!

    Geplaatst door: niet te geloven op
  • Mensen stop eens met zijken het heeft allebij voordelen en nadelen het is maar net hoe je der zelf tegen aan kijkt en bij een ander is het altijd slechter dan bij jezelf toch mensen???? wordt volwassen en hoe dat domme comentaar voor je

    Geplaatst door: Tankertuig op
  • Ja t zal wel. Als iemand zn schip voor goud geld verkoopt, is er dus ook iemand die voor goud geld een nagenoeg uitgefaseerd schip koopt….. Wie is er slim en wie is er….niet zo slim????

    Geplaatst door: klaas op
  • toch grappig dat die eigenaren met dubbelwandige schepen zo graag van die enkelwandige schepen af willen ,waarom hebben ze hun oude enkelwandige niet naar de sloperij gebracht in plaats van te verkopen voor goud geld hadden ze er ook niet meer geweest

    groeten menno (odorata)

    Geplaatst door: menno op
  • De kans is gewoon stukken kleiner dat je lek raakt met een dubbelwandig schip, dan met een enkelwandige. Dat is gewoon zo toch? Kun je wel lullen dat het de afgelopen 10 jaar zo goed ging willem, maar ze verliezen regelmatig wat.

    Geplaatst door: wesley op
  • Ja, die gaan tenminste om.
    Hebben we weer even een stremming! En wat wilde je nog meer verzinnen om het vervoer over water zonder enig risico te laten verlopen.
    Verder is het niet te hopen dat de lenge van je reactie weergeeft hoe diep je over dingen nadenkt

    Wel fijn dat de schade redelijk beperkt is gebleven verder.

    vr gr

    Geplaatst door: bertje op
  • Enkelwandige bende, tijd voor alles dubbelwandig!!

    Geplaatst door: Jan op

Reageer