Scheepsmakelaar moet lange adem hebben

De Nederlandse binnenvaart is de onbetwiste koploper in Europa. Niet alleen qua aantallen, 6900 binnenvaartschepen, maar ook op het gebied van innovatie en nieuwbouw. Andere Europese landen blijven daarbij ver achter. Jaarlijks vervoert de binnenvaart ongeveer 320 miljoen ton lading over de Nederlandse binnenwateren naar binnenlandse en buitenlandse bestemming. De binnenvaart hoort bij uitstek bij een waterrijk land als Nederland. Ons land beschikt over ruim 5000 kilometer bevaarbare waterwegen en 398 binnenhavens.

Peter Huizinga

Door Jacques Kraaijeveld
De binnenvaart heeft de laatste decennia een gezonde groei gekend. Tot 2009. Dat jaar is de markt van groei omgeslagen in een daling met afnemende vraag naar scheepsruimte en druk op de vrachtprijzen. In 2010 was de transportvraag wel redelijk hersteld, mede door de economische groei in Duitsland. Alleen de vrachtprijs is onder niveau gebleven en sommige binnenvaartvloten varen noodgedwongen nog onder de kostprijs. Volgens recent onderzoek van de Rabobank en ING is het dieptepunt voorbij, maar een evenwicht tussen vraag en aanbod zal naar verwachting nog enkele jaren op zich laten wachten. Deze ontwikkeling loopt praktisch synchroon met die van de scheepvaartmakelaardij, zegt Twan de Goeij van Rensen-Driessen Scheepvaartmakelaardij in Zwijndrecht. ‘Tot 2008 was er veel vraag naar schepen. Maar tot vorig jaar hebben er weinig tot geen transacties in de tweedehands handel plaatsgehad. Gelukkig trekt dit nu mondjesmaat weer aan.’
Dit bevestigen ook René Kriesels van Kriesels Scheepsmakelaar en Peter Huizinga van Huizinga en Snijder Shipbrokers. Huizinga: ‘Sinds begin dit jaar trekt de markt weer minimaal aan, maar voordat die weer op niveau van 2008 is duurt zeker nog vijf jaar. Wij merken dat het gebied rond de Donau wel weer wat aantrekt en de vraag naar schepen komt vooral daar vandaan. Dan gaat het voornamelijk om kleine schepen tot 86 meter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scheepsmakelaar moet lange adem hebben | Schuttevaer.nl

Scheepsmakelaar moet lange adem hebben

De Nederlandse binnenvaart is de onbetwiste koploper in Europa. Niet alleen qua aantallen, 6900 binnenvaartschepen, maar ook op het gebied van innovatie en nieuwbouw. Andere Europese landen blijven daarbij ver achter. Jaarlijks vervoert de binnenvaart ongeveer 320 miljoen ton lading over de Nederlandse binnenwateren naar binnenlandse en buitenlandse bestemming. De binnenvaart hoort bij uitstek bij een waterrijk land als Nederland. Ons land beschikt over ruim 5000 kilometer bevaarbare waterwegen en 398 binnenhavens.

Peter Huizinga

Door Jacques Kraaijeveld
De binnenvaart heeft de laatste decennia een gezonde groei gekend. Tot 2009. Dat jaar is de markt van groei omgeslagen in een daling met afnemende vraag naar scheepsruimte en druk op de vrachtprijzen. In 2010 was de transportvraag wel redelijk hersteld, mede door de economische groei in Duitsland. Alleen de vrachtprijs is onder niveau gebleven en sommige binnenvaartvloten varen noodgedwongen nog onder de kostprijs. Volgens recent onderzoek van de Rabobank en ING is het dieptepunt voorbij, maar een evenwicht tussen vraag en aanbod zal naar verwachting nog enkele jaren op zich laten wachten. Deze ontwikkeling loopt praktisch synchroon met die van de scheepvaartmakelaardij, zegt Twan de Goeij van Rensen-Driessen Scheepvaartmakelaardij in Zwijndrecht. ‘Tot 2008 was er veel vraag naar schepen. Maar tot vorig jaar hebben er weinig tot geen transacties in de tweedehands handel plaatsgehad. Gelukkig trekt dit nu mondjesmaat weer aan.’
Dit bevestigen ook René Kriesels van Kriesels Scheepsmakelaar en Peter Huizinga van Huizinga en Snijder Shipbrokers. Huizinga: ‘Sinds begin dit jaar trekt de markt weer minimaal aan, maar voordat die weer op niveau van 2008 is duurt zeker nog vijf jaar. Wij merken dat het gebied rond de Donau wel weer wat aantrekt en de vraag naar schepen komt vooral daar vandaan. Dan gaat het voornamelijk om kleine schepen tot 86 meter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer