Voorwaardelijke boete voor loods Akti N

De kantonrechter heeft een Vlaamse loods een voorwaardelijke boete van 1500 euro opgelegd vanwege schuld aan de stranding van de Liberiaanse gasolietanker Akti N voor Vlissingen.

De 55-jarige loods liet vorig jaar 10 juni een verkeerde manoeuvre uitvoeren, waardoor de tanker vastliep voor de boulevard van Vlissingen. Zo had de loods onvoldoende oog gehad voor bijzondere omstandigheden (ebstroom, wind, zeeschip) bij het navigeren van de Akti N op de Westerschelde. Hij hield bijvoorbeeld bij het manoeuvreren naar bakboord onvoldoende rekening met de afmetingen van een Evergreen-schip waar voorlangs werd gedraaid in plaats van achterlangs. Door de manoeuvre niet tijdig af te breken kwam de Akti N buiten de vaargeul terecht en liep vast op het Vlissingse badstrand.
Het Openbaar Ministerie had een onvoorwaardelijke boete van 3000 euro geëist. De verdediging vond dat de kapitein volledig verantwoordelijk was voor het incident, omdat de loods ‘slechts’ advies geeft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voorwaardelijke boete voor loods Akti N | Schuttevaer.nl

Voorwaardelijke boete voor loods Akti N

De kantonrechter heeft een Vlaamse loods een voorwaardelijke boete van 1500 euro opgelegd vanwege schuld aan de stranding van de Liberiaanse gasolietanker Akti N voor Vlissingen.

De 55-jarige loods liet vorig jaar 10 juni een verkeerde manoeuvre uitvoeren, waardoor de tanker vastliep voor de boulevard van Vlissingen. Zo had de loods onvoldoende oog gehad voor bijzondere omstandigheden (ebstroom, wind, zeeschip) bij het navigeren van de Akti N op de Westerschelde. Hij hield bijvoorbeeld bij het manoeuvreren naar bakboord onvoldoende rekening met de afmetingen van een Evergreen-schip waar voorlangs werd gedraaid in plaats van achterlangs. Door de manoeuvre niet tijdig af te breken kwam de Akti N buiten de vaargeul terecht en liep vast op het Vlissingse badstrand.
Het Openbaar Ministerie had een onvoorwaardelijke boete van 3000 euro geëist. De verdediging vond dat de kapitein volledig verantwoordelijk was voor het incident, omdat de loods ‘slechts’ advies geeft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer