‘De binnenvaart moet veranderen’

De concurrentiekracht van de binnenvaart moet verbeteren en daarom moet de organisatie van de binnenvaart veranderen. Binnenvaartambassadeur Arie Verberk komt binnenkort met zijn rapport waarin staat hoe dat is te bereiken. Dat zei Paul van Gurp als hoofd binnenvaart en vaarwegen van het nieuwe ministerie Infrastructuur en Milieu vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in Kampen.

Paul van Gurp

Door Erik van Huizen
Van Gurp is overtuigd dat de binnenvaart alleen een goede toekomst tegemoet gaat als de schippers zich beter organiseren, zodat de structuur van de binnenvaart wordt verstevigd. ‘De komende jaren worden voor de binnenvaart intensief en kansrijk. Maar dat gaat niet vanzelf. En de binnenvaart heeft veel te lijden gehad onder de economische crisis. Dat geldt in het bijzonder voor de droge-ladingvaart. Er was sprake van forse overcapaciteit en hoewel het nu iets beter gaat, krabbelen de prijzen toch nog maar moeizaam omhoog. En dat heeft alles te maken met de organisatie van de bedrijfstak.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • samenwerken dat is het woord!!!

    maar als er niet genoeg samen willen werken dan houd het op .

    ga eens naar http://www.eubo.nl die wil samenwerken maar als er niet zoveel wil mee doen dan houd het op.

    Geplaatst door: ikku op
  • wat die man zecht vind ik nu wel afgezaagt,heeft die nu geen beter idé.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Het wiel word niet opnieuw uitgevonden!De domheid van de schippers (ondernemers)komt altijd weer boven water. Gewoon niet samenwerken anders huilen de zakken vullers!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Jos,

    Wij zij de exploitanten van een kleiner binnenschip, wij varen ongeveer 150 dagen per jaar ik wil er ook wel meer varen, maar ik ga pas varen als ik mijn prijs krijg. Die prijs wisselt ook bij mij. Die andere dagen, dat zijn de dagen, dat ik die flutreizen weiger heb ik andere werkzaamheden, maar ik ben wel altijd beschikbaar.
    En je kunt me geloven of niet, het werkt en aan het eind van het jaar hooguit 1000 uur op de urenteller van mijn mooie nieuwe ccr2 motor.Schippers doen het allemaal zelf en je kunt er niet mee samenwerken!

    Geplaatst door: jan op
  • Wat de ambassadeur zegt is inderdaad niets nieuws, maar naar mijn mening wel uitermate belangrijk. De binnenvaart heeft enorme kansen in de toekomst, maar ook bedreigingen. Helaas is de cultuur in de binnenvaart de grootste bedreiging om de kansen te kunnen benutten.

    Dus wat de markt nodig heeft is een goede visie hoe alle belangrijke kreten als samenwerking gerealiseerd kan worden. Hoe de cultuur aangepakt kan worden.

    Helaas lees ik in de reacties alweer veel uitspraken die zeer typerend zijn voor de markt en de verandering bemoeilijken.

    Geplaatst door: MB op
  • In het verleden, nog in de beurs tijd, kreeg de NEA opdracht van Den Haag om te berekenen hoeveel de vracht omhoog moest. Toen de prijs op tafel kwam zie men in Den Haag te duur en het ging niet door.In het samenwerkingverband waar ik lid van ben geweest was de eerste vraag die gesteld werd,als we achter wer kaan gingen, hoeveel doe je het goedkoper als die ander.Het gekke is dat de schipper nu alles verkeerd schijnt te doen.Waarom zijn de vrachten in bepaalde regio zo bezopen laag? Je zou bijna gaan denken dat sommige bevrachters een extra bonis krijgen om zolaag mogelijk te bevrachten, want als je een normale prijs vraagt ben je altijd te duur.

    Geplaatst door: johan d op
  • @ Jan Je hebt gelijk, zo denken we met nog 2799 collega’s: vooral niet samenwerken. Ik ga iedere keer onder jouw prijs door! Want jij weet niet wie die buurman is. Succes Jan, met de ondergang van jouw bedrijf

    Geplaatst door: jos op
  • Meneer Verberk gaat het wiel niet voor de zoveelste keer uit vinden, maar hier een veelvoud van. Weer samenwerken, enz enz. Ik ben heel eerlijk ik wil niet samenwerken, althans niet in een opgedrongen sfeer. Ik vind mijn beroep juist mooi omdat het zo werkt in de binnenvaart. goede tijden slechte tijden!

    Geplaatst door: jan op
  • Hoe bestaat het dat een net aangesteld politicus na 1 dag op een plek waar het niet hoort zoiets kan roepen. Pronken met andermans veren op eenhondenshow noem ik dat. Meneer van Gulp heeft zijn bureau nog niet eens warmgedraaid en hij roept dat schippers beter moeten samenwerken. Dat weten we zelf ook wel. Alleen hoe is de vraag.?

    Meneer van Gurp laat nu gelijk zien waar zijn prioriteiten liggen. Bij de havenbobo’s in een goed blaadje komen (goed voor zijn verdere carriere). Hij neemt nog niet eens de moeite te laten zien dat hij het goed voor heeft met de pariculiere binnenvaart. Nee, hij geeft ze gelijk een veeg uit de pan. op het congres van binnenhavens nog wel te verstaan. Niet echt op de correcte plaatsvind ik.

    Ik hoop dat meneer Verberk met iets komt,iets waar de binnenvaart mee vooruit kan gaan denken. Hij heeft er tenslotte drie maanden langer aan kunnen werken dan afgesproken en niemand weet waarom.

    De tankvaart krijgt ook last van overcapaciteit, dus kan straks iedereen als 1 binnenvaart Brussel voor het blok zetten. Doen de boeren ook en dus kan de binnenvaart dat ook.

    Geplaatst door: dude op
  • binnenvaart en SAMENWERKEN !!!! je kunt beter een koe een haas leren vangen!
    ze moeten eens een voorbeeld nemen aan andere berdrijfs takken weg tranport bv daar word veel meer samen werking gezocht.
    binnenvaart regel nummer 1 hoe kan ik goedkoper als mijn collega/concurrent

    groeten roepende vanuit de woestijn

    Geplaatst door: robert op
  • Vroeger zei een bevrachter van de NRV dat de partucliere schipper/eigenaar veel gekoper was en dat is waar.
    Dous heeft de eigenaar schipper de rederijen er uit gewerkt.
    Helaas zijn zij hun eigen er nu uit aan werken.
    Maar de Rederijen bestaan nu nog maar gebruiken via een bevrachter de partuclier en die vaart voor een appel en een ei.

    Geplaatst door: bartje op
  • daar gaan we weer let effe op
    shippers zijn mensen die vooral voor hun eigen op komen en dus zo veel mogelijk zelf geld willen binnen roeien
    samenwerking – blijf lekker verder dromen
    dit is een bedrijfstak die als een klein bootje op de golfslag van de economie mee gaat of keihard om hoog en vooral keihard naar beneden

    het zal altijd zo blijven
    ike ike ike en de rest kan stikke
    wie dit anders ziet zit midden in een droom

    Geplaatst door: groot geld op
  • Weer iemand die hetzelfde zegt, wanneer worden we is wakker als binnenvaart????????????????

    Geplaatst door: pieter op
  • Wijsneus !!

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • de beste stuurlui staan weer aan wal. lekker makkelijk praten. als de politiek nu zorgt dat we niet met onnodige regels opgescheept worden doen wij gewoon ons werk.
    en vergeet niet elk voordeel heeft zijn nadeel, dus als je je eigen verenigd komt het volgende probleem.

    Geplaatst door: schipper trots op zijn beroep op
  • Ik zou maar oppassen met zulke uitspraken te geloven van een ministerie.
    Ze hebben in het verleden niets anders gedaan dan gestookt , kregen ze ook wel de kans voor natuurlijk van sommige bonden/kopstukken.
    Die zogenaamd het goed voor hadden met de binnenvaart.
    Dus binnenvaart let op Uw rug, U bent te vaak de inleverende partij.

    Geplaatst door: koos op
  • Wat zou het een bloeiende bedrijfstak zijn de binnenvaart ALS de schippers de koppen bijeen staken en zich sterk zouden maken met z,n ALLEN. En wat mij het meest auw doet is da iedere schipper zo van zijn vak houd. Maar het licht een ander niet gunnen dat gedrag moet er uit en wat zouden dan een hoop schippers beter slapen. afz een werknemer die dit vak het liefst doet tot z,n einde omdat het een MOOI beroep is.

    Geplaatst door: Henk op

Reageer

‘De binnenvaart moet veranderen’ | Schuttevaer.nl

‘De binnenvaart moet veranderen’

De concurrentiekracht van de binnenvaart moet verbeteren en daarom moet de organisatie van de binnenvaart veranderen. Binnenvaartambassadeur Arie Verberk komt binnenkort met zijn rapport waarin staat hoe dat is te bereiken. Dat zei Paul van Gurp als hoofd binnenvaart en vaarwegen van het nieuwe ministerie Infrastructuur en Milieu vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in Kampen.

Paul van Gurp

Door Erik van Huizen
Van Gurp is overtuigd dat de binnenvaart alleen een goede toekomst tegemoet gaat als de schippers zich beter organiseren, zodat de structuur van de binnenvaart wordt verstevigd. ‘De komende jaren worden voor de binnenvaart intensief en kansrijk. Maar dat gaat niet vanzelf. En de binnenvaart heeft veel te lijden gehad onder de economische crisis. Dat geldt in het bijzonder voor de droge-ladingvaart. Er was sprake van forse overcapaciteit en hoewel het nu iets beter gaat, krabbelen de prijzen toch nog maar moeizaam omhoog. En dat heeft alles te maken met de organisatie van de bedrijfstak.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • samenwerken dat is het woord!!!

    maar als er niet genoeg samen willen werken dan houd het op .

    ga eens naar http://www.eubo.nl die wil samenwerken maar als er niet zoveel wil mee doen dan houd het op.

    Geplaatst door: ikku op
  • wat die man zecht vind ik nu wel afgezaagt,heeft die nu geen beter idé.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Het wiel word niet opnieuw uitgevonden!De domheid van de schippers (ondernemers)komt altijd weer boven water. Gewoon niet samenwerken anders huilen de zakken vullers!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Jos,

    Wij zij de exploitanten van een kleiner binnenschip, wij varen ongeveer 150 dagen per jaar ik wil er ook wel meer varen, maar ik ga pas varen als ik mijn prijs krijg. Die prijs wisselt ook bij mij. Die andere dagen, dat zijn de dagen, dat ik die flutreizen weiger heb ik andere werkzaamheden, maar ik ben wel altijd beschikbaar.
    En je kunt me geloven of niet, het werkt en aan het eind van het jaar hooguit 1000 uur op de urenteller van mijn mooie nieuwe ccr2 motor.Schippers doen het allemaal zelf en je kunt er niet mee samenwerken!

    Geplaatst door: jan op
  • Wat de ambassadeur zegt is inderdaad niets nieuws, maar naar mijn mening wel uitermate belangrijk. De binnenvaart heeft enorme kansen in de toekomst, maar ook bedreigingen. Helaas is de cultuur in de binnenvaart de grootste bedreiging om de kansen te kunnen benutten.

    Dus wat de markt nodig heeft is een goede visie hoe alle belangrijke kreten als samenwerking gerealiseerd kan worden. Hoe de cultuur aangepakt kan worden.

    Helaas lees ik in de reacties alweer veel uitspraken die zeer typerend zijn voor de markt en de verandering bemoeilijken.

    Geplaatst door: MB op
  • In het verleden, nog in de beurs tijd, kreeg de NEA opdracht van Den Haag om te berekenen hoeveel de vracht omhoog moest. Toen de prijs op tafel kwam zie men in Den Haag te duur en het ging niet door.In het samenwerkingverband waar ik lid van ben geweest was de eerste vraag die gesteld werd,als we achter wer kaan gingen, hoeveel doe je het goedkoper als die ander.Het gekke is dat de schipper nu alles verkeerd schijnt te doen.Waarom zijn de vrachten in bepaalde regio zo bezopen laag? Je zou bijna gaan denken dat sommige bevrachters een extra bonis krijgen om zolaag mogelijk te bevrachten, want als je een normale prijs vraagt ben je altijd te duur.

    Geplaatst door: johan d op
  • @ Jan Je hebt gelijk, zo denken we met nog 2799 collega’s: vooral niet samenwerken. Ik ga iedere keer onder jouw prijs door! Want jij weet niet wie die buurman is. Succes Jan, met de ondergang van jouw bedrijf

    Geplaatst door: jos op
  • Meneer Verberk gaat het wiel niet voor de zoveelste keer uit vinden, maar hier een veelvoud van. Weer samenwerken, enz enz. Ik ben heel eerlijk ik wil niet samenwerken, althans niet in een opgedrongen sfeer. Ik vind mijn beroep juist mooi omdat het zo werkt in de binnenvaart. goede tijden slechte tijden!

    Geplaatst door: jan op
  • Hoe bestaat het dat een net aangesteld politicus na 1 dag op een plek waar het niet hoort zoiets kan roepen. Pronken met andermans veren op eenhondenshow noem ik dat. Meneer van Gulp heeft zijn bureau nog niet eens warmgedraaid en hij roept dat schippers beter moeten samenwerken. Dat weten we zelf ook wel. Alleen hoe is de vraag.?

    Meneer van Gurp laat nu gelijk zien waar zijn prioriteiten liggen. Bij de havenbobo’s in een goed blaadje komen (goed voor zijn verdere carriere). Hij neemt nog niet eens de moeite te laten zien dat hij het goed voor heeft met de pariculiere binnenvaart. Nee, hij geeft ze gelijk een veeg uit de pan. op het congres van binnenhavens nog wel te verstaan. Niet echt op de correcte plaatsvind ik.

    Ik hoop dat meneer Verberk met iets komt,iets waar de binnenvaart mee vooruit kan gaan denken. Hij heeft er tenslotte drie maanden langer aan kunnen werken dan afgesproken en niemand weet waarom.

    De tankvaart krijgt ook last van overcapaciteit, dus kan straks iedereen als 1 binnenvaart Brussel voor het blok zetten. Doen de boeren ook en dus kan de binnenvaart dat ook.

    Geplaatst door: dude op
  • binnenvaart en SAMENWERKEN !!!! je kunt beter een koe een haas leren vangen!
    ze moeten eens een voorbeeld nemen aan andere berdrijfs takken weg tranport bv daar word veel meer samen werking gezocht.
    binnenvaart regel nummer 1 hoe kan ik goedkoper als mijn collega/concurrent

    groeten roepende vanuit de woestijn

    Geplaatst door: robert op
  • Vroeger zei een bevrachter van de NRV dat de partucliere schipper/eigenaar veel gekoper was en dat is waar.
    Dous heeft de eigenaar schipper de rederijen er uit gewerkt.
    Helaas zijn zij hun eigen er nu uit aan werken.
    Maar de Rederijen bestaan nu nog maar gebruiken via een bevrachter de partuclier en die vaart voor een appel en een ei.

    Geplaatst door: bartje op
  • daar gaan we weer let effe op
    shippers zijn mensen die vooral voor hun eigen op komen en dus zo veel mogelijk zelf geld willen binnen roeien
    samenwerking – blijf lekker verder dromen
    dit is een bedrijfstak die als een klein bootje op de golfslag van de economie mee gaat of keihard om hoog en vooral keihard naar beneden

    het zal altijd zo blijven
    ike ike ike en de rest kan stikke
    wie dit anders ziet zit midden in een droom

    Geplaatst door: groot geld op
  • Weer iemand die hetzelfde zegt, wanneer worden we is wakker als binnenvaart????????????????

    Geplaatst door: pieter op
  • Wijsneus !!

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • de beste stuurlui staan weer aan wal. lekker makkelijk praten. als de politiek nu zorgt dat we niet met onnodige regels opgescheept worden doen wij gewoon ons werk.
    en vergeet niet elk voordeel heeft zijn nadeel, dus als je je eigen verenigd komt het volgende probleem.

    Geplaatst door: schipper trots op zijn beroep op
  • Ik zou maar oppassen met zulke uitspraken te geloven van een ministerie.
    Ze hebben in het verleden niets anders gedaan dan gestookt , kregen ze ook wel de kans voor natuurlijk van sommige bonden/kopstukken.
    Die zogenaamd het goed voor hadden met de binnenvaart.
    Dus binnenvaart let op Uw rug, U bent te vaak de inleverende partij.

    Geplaatst door: koos op
  • Wat zou het een bloeiende bedrijfstak zijn de binnenvaart ALS de schippers de koppen bijeen staken en zich sterk zouden maken met z,n ALLEN. En wat mij het meest auw doet is da iedere schipper zo van zijn vak houd. Maar het licht een ander niet gunnen dat gedrag moet er uit en wat zouden dan een hoop schippers beter slapen. afz een werknemer die dit vak het liefst doet tot z,n einde omdat het een MOOI beroep is.

    Geplaatst door: Henk op

Reageer