Fiscus bepaalt thuishaven

Een formele thuishaven in Duitsland vrijwaart Nederlandse schippers niet van belastingaanslagen in Nederland. Dat brengt tientallen ondernemers in financiële problemen. Het Gerechtshof in Den Haag bevestigt in een recente uitspraak in hoger beroep het criterium dat de belastingdienst hanteert, namelijk het aantal reizen dat werd geladen of gelost in Duitsland in vergelijking met Nederland. Er lopen nog meer rechtszaken.

Door Dirk van der Meulen
In antwoord op VVD-Kamervragen geeft minister De Jager van Financiën geen oplossing voor de dubbele belasting van Nederlandse binnenvaartondernemers met een Duits adres.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Ik heb een klein scheepje (40.39 m.)Thuishaven Tirana Albanië, vaar 99.9 % in NL en betaal nergens belasting. Ik verdien alleen maar. Al wil jij omvlaggen naar Paaseiland, dat kan. Er vaart er 1 in R.dam, thuishaven Bergen Noorwegen, komt R.dam niet uit. En je kan gewoon in NL blijven wonen. Privé betaal ik gewoon in NL belasting, zakelijk nergens, want ik kom niet in Albanië, Heb een postbus in Tirana, post wordt doorgestuurd naar NL.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Hoe kan het dan dat een Nederlander een BV in Belgie heeft vaart van Basel en de kids in Nederland op school. Volgens mij is dat belasting ontduiken en wel ff profiteren van Nederlanse voordelen. Daar bovenop ook personeel als slaven behandelen.

    Geplaatst door: Bingo op
  • Leuk is dat met die belasting je weet gewoon niet waar je voor de gewerkt heb Ja de belasting maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.
    Een keer betalen is voldoende denk ik en vooraf zeggen waar ik moet betalen en hoeveel en niet elke keer de regels veranderen .
    want in nederland is het zo arbeid wordt gestraft en luiheid beloont dus moeten we maar lui worden,want werken en niks overhouden schiet niet op.

    Geplaatst door: Theo op
  • mag je een binnenvaartschip ook omvlaggen naar bv panama of moet het een erkende rijnoeverstaat zijn?

    Geplaatst door: harm op
  • Duitsland en Nederland behoren beidde tot de landen waarop de EG-verordering over de inkomstenbelasting van toepassing is .Om dit verdrag te kunnen toepassen is verder van belang dat u werknemer of zelfstandinge bent.

    Voor werknemers geldt dat asl hoofdregel dat het land waarin u werkt word aangewezen als toepasselijke wetgeving.Voor werknemers of werkgevers die in het internationaal transport werkzaam zijn,geld een afwijkende regel.Volgens deze regel is de wetgeving van het land waar de onderneming is gevestigd aangewezen.Alleen als voor voor minimaal 70 % in het woonland word gewerkt ,dan is de wetgeving van het woonland van toepassing.

    Woont u in Nederland en werkt u in Duitsland dan bent u niet meer sociaal verzekerd in nederland.dit geld ook de Nederlandse inwonersverzekeringen ( AOW en Anw)U bent volgens
    art 13 ,lid 1 resp 2 a van Vo 1408/71 in verzekerd in duitsland .HET WERKLANDBEGINSEL GAAT DAN BOVEN HET WOONLANDBEGINSEL.

    Geplaatst door: grenswerker op
  • Hte is allemaal bezopen wat de NLregering/piraten willen MAAR;Als ik de naam van Dijk advocaten en Ooykaas zie weet ik al genoeg vraag maar aan de werknemers van Hartborg/Mira Rio, die hebben al ervaring met deze firma.

    Geplaatst door: Hartborg/Mira Rio op
  • Het lijkt mij vrij logisch dat de bank die de financiering levert het gefinancierde als onderpand wil hebben, in dit geval een schip, maar het zou ook een supermarkt kunnen zijn.
    Volgens mij moet dus de persoon op wiens naam het onderpand staat na winst met de fiscus afrekenen in het land waar dat persoon is gevestigd, daar hoopt hij tenslotte na zijn of haar werkzame leven te kunnen genieten van een aow enz. die met belastingcenten zijn opgebouwd, niets nieuws onder de zon, behalve dat meneer de Jager het ingewikkeld maakt en op het laatst zegt dat de ondernemers niet in 2 landen hoeven af te rekenen, nee dankt je de koekoek ga dat maar is uit leggen bij het hof in Brussel meneer de Jager.
    En een collega merkt al terecht op dat een coaster en andere halve zeeschepen ook niet in N.L. hoeven af te rekenen maar lekker in een belastingparadijs zitten en hier de zoete vruchten plukken, op de goede nagesproken.

    Geplaatst door: Hagens op
  • de minister moet zich eerst eens in officiele termen verdiepen: Zoals: Rijnvaartverklaring.
    Vrijheid van eigen keuze van “thuishaven”.
    Grensarbeider. Vestigingsplaats is daar waar het bedrijf is ingeschreven in Kamer van koophandel of in de Duitse Handelskammer. Eerder doen ondernemers geen zaken met de minister !!!

    Geplaatst door: varende grensarbeider op
  • Daarbij ging het volgens de minister om schippers waarvan al op voorhand door de Duitse fiscus was bevestigd dat ze geen inwoners van Duitsland zijn en dat de leiding van hun binnenvaartonderneming evenmin in Duitsland is gelegen.

    Minister de Jaeger is met deze zin niet helemaal goed ingelicht. de Nederlandse Fiscus heeft aan de Duitse gevraagd of ze na wilde gaan. of desbetreffende schippers daadwerkelijk in Marktheidenfeld woonde,

    Ook ik kreeg de brief dat de Duitse belasting heeft gezegd dat ze niet vast konden of wilden stellen of ik daar wel of niet woon.
    ik vond dit niet netje’s ze hadden me minstens op gesprek kunnen vragen,
    ik heb daar mijn huisarts, sportscholen, ken elke horeca gelegenheid, en mijn vrienden wonen daar.

    Geplaatst door: henk op
  • ja de nederlandse belastingdienst weet het leuk te brengen voor die mensen maar als die regel gehandterrd moet worden war men de reizen doet dat zou dan betekenen dat de nl schipper ook in duitsland inkomsten belasting zou moeten betalen maar dat geld dan weer niet want dan zeggen ze nee je thius haven is toch bijv rotterdam want dan loopt de belastingdienst inkomsten mis nl verdraaid de boel zo in hun eigen belang .want net als met kinderbijslag als je 70 % van je reizen in duitsland doet heb je recht op duitdskinderbijslag volgens de svb dus allemaal ditskinderbijslag aanvragen want dat loont zich 175 euro permnd per kind ,ook voor de schiper die in D gevestigd zijn en in nl wonen word er gezegd je bent duits ondernemeren je betaald in inkomsten belasting in duitsland en moet je in D kinderbijslag aanvragen .NEDERLAND MEET GEWOON MET 2 MATEN conclusie ; voor deze schipper die in D gevestigd en in nl wonen moet in nl inkomsten belasting betalen omdat ze in nl wonen maar maar de svb zegd je bent in D inkomstenbelasting plichtig dus moet je daar ook maar kinderbijslag maar aan vragen .wat moety men nu eigelijks als nl geld moet betalen sturen ze je de grnes over maar lopen ze inkomsten mis hebben ze ieneens andere regels

    Geplaatst door: bert op
  • Schippers vestigen zich in het buitenland omdat ze met Nederlandse banken de financiering niet rond kunnen krijgen. Ik vraag me af of deze schippers wel winst (kunnen) maken en of het dus wat uitmaakt waar ze voor de fiscus zijn gevestigd.

    Geplaatst door: Loobos op
  • dit kun je verwachten als een staat als nederland geen rode cent meer heeft.
    En zeker als de jager een kontenlikker is van iedere staat.
    Onmiddelijk ontslag voor deze man.

    Geplaatst door: HENK op
  • hoezo aanpakken?? Maar goed dus als ik het goed lees wordt er naar werk gekeken.Dus omdat ik heel veel ARA verkeer doe 90% kan ik dus eerdaags een belastingaanslag ontvangen van de nederlandse belasting ook is mijn adress in duistland.Omdat ik mijn geld in nederland verdiend, door hier reizen te doen. hahahahaha
    Nou dan ben ik benieuwd wanneer de belgische belasting dienst komt met deze onzin en hoop dat de duitse belasting dienst het zelfde gaat doen.
    Kunnen we in al de landen belasting gaan betalen waar we komen.Weten we eindelijk waar we voor varen de belastingdienst leuker kunnen ze het niet maken en makkelijker tja dacht het niet.

    Geplaatst door: marco op
  • Snap dan ook niet dat buitenlandse bemanning op nederlandse zeeschepen geen nederlandse loonbelasting en sociale verzekeringen hoeven te betalen. Dan geldt wel land van herkomst van de betreffende bemanning.

    Geplaatst door: taxfree op
  • @ m.

    Ik vaar met mijn EIGEN schip ,wat maar voor slechts een klein gedeelte door een NEDERLANDSE bank gefinanceerd is, alleen binnenlands…met thuishaven rotterdam…

    Geplaatst door: Scheringa op
  • heer scheringa GOED LEZEN wat er staat .
    Ik hoop voor u dat u veel leeg afvaart anders kunt u nog wat te gemoet zien

    Geplaatst door: m op
  • De fiscus hanteert het aantal reizen waarin werd gelost of geladen in Nederland ten opzichte van Duitsland.

    Ben ik nu gek, of slaat dat helemaal nergens op?
    Zeeschepen die in europa varen met als thuishaven Nassau o.i.d. zijn wel gevrijwaard???

    Geplaatst door: Peter op
  • En terecht!!!
    Aanpakken die handel…

    Geplaatst door: Scheringa op

Reageer

Fiscus bepaalt thuishaven | Schuttevaer.nl

Fiscus bepaalt thuishaven

Een formele thuishaven in Duitsland vrijwaart Nederlandse schippers niet van belastingaanslagen in Nederland. Dat brengt tientallen ondernemers in financiële problemen. Het Gerechtshof in Den Haag bevestigt in een recente uitspraak in hoger beroep het criterium dat de belastingdienst hanteert, namelijk het aantal reizen dat werd geladen of gelost in Duitsland in vergelijking met Nederland. Er lopen nog meer rechtszaken.

Door Dirk van der Meulen
In antwoord op VVD-Kamervragen geeft minister De Jager van Financiën geen oplossing voor de dubbele belasting van Nederlandse binnenvaartondernemers met een Duits adres.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Ik heb een klein scheepje (40.39 m.)Thuishaven Tirana Albanië, vaar 99.9 % in NL en betaal nergens belasting. Ik verdien alleen maar. Al wil jij omvlaggen naar Paaseiland, dat kan. Er vaart er 1 in R.dam, thuishaven Bergen Noorwegen, komt R.dam niet uit. En je kan gewoon in NL blijven wonen. Privé betaal ik gewoon in NL belasting, zakelijk nergens, want ik kom niet in Albanië, Heb een postbus in Tirana, post wordt doorgestuurd naar NL.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Hoe kan het dan dat een Nederlander een BV in Belgie heeft vaart van Basel en de kids in Nederland op school. Volgens mij is dat belasting ontduiken en wel ff profiteren van Nederlanse voordelen. Daar bovenop ook personeel als slaven behandelen.

    Geplaatst door: Bingo op
  • Leuk is dat met die belasting je weet gewoon niet waar je voor de gewerkt heb Ja de belasting maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.
    Een keer betalen is voldoende denk ik en vooraf zeggen waar ik moet betalen en hoeveel en niet elke keer de regels veranderen .
    want in nederland is het zo arbeid wordt gestraft en luiheid beloont dus moeten we maar lui worden,want werken en niks overhouden schiet niet op.

    Geplaatst door: Theo op
  • mag je een binnenvaartschip ook omvlaggen naar bv panama of moet het een erkende rijnoeverstaat zijn?

    Geplaatst door: harm op
  • Duitsland en Nederland behoren beidde tot de landen waarop de EG-verordering over de inkomstenbelasting van toepassing is .Om dit verdrag te kunnen toepassen is verder van belang dat u werknemer of zelfstandinge bent.

    Voor werknemers geldt dat asl hoofdregel dat het land waarin u werkt word aangewezen als toepasselijke wetgeving.Voor werknemers of werkgevers die in het internationaal transport werkzaam zijn,geld een afwijkende regel.Volgens deze regel is de wetgeving van het land waar de onderneming is gevestigd aangewezen.Alleen als voor voor minimaal 70 % in het woonland word gewerkt ,dan is de wetgeving van het woonland van toepassing.

    Woont u in Nederland en werkt u in Duitsland dan bent u niet meer sociaal verzekerd in nederland.dit geld ook de Nederlandse inwonersverzekeringen ( AOW en Anw)U bent volgens
    art 13 ,lid 1 resp 2 a van Vo 1408/71 in verzekerd in duitsland .HET WERKLANDBEGINSEL GAAT DAN BOVEN HET WOONLANDBEGINSEL.

    Geplaatst door: grenswerker op
  • Hte is allemaal bezopen wat de NLregering/piraten willen MAAR;Als ik de naam van Dijk advocaten en Ooykaas zie weet ik al genoeg vraag maar aan de werknemers van Hartborg/Mira Rio, die hebben al ervaring met deze firma.

    Geplaatst door: Hartborg/Mira Rio op
  • Het lijkt mij vrij logisch dat de bank die de financiering levert het gefinancierde als onderpand wil hebben, in dit geval een schip, maar het zou ook een supermarkt kunnen zijn.
    Volgens mij moet dus de persoon op wiens naam het onderpand staat na winst met de fiscus afrekenen in het land waar dat persoon is gevestigd, daar hoopt hij tenslotte na zijn of haar werkzame leven te kunnen genieten van een aow enz. die met belastingcenten zijn opgebouwd, niets nieuws onder de zon, behalve dat meneer de Jager het ingewikkeld maakt en op het laatst zegt dat de ondernemers niet in 2 landen hoeven af te rekenen, nee dankt je de koekoek ga dat maar is uit leggen bij het hof in Brussel meneer de Jager.
    En een collega merkt al terecht op dat een coaster en andere halve zeeschepen ook niet in N.L. hoeven af te rekenen maar lekker in een belastingparadijs zitten en hier de zoete vruchten plukken, op de goede nagesproken.

    Geplaatst door: Hagens op
  • de minister moet zich eerst eens in officiele termen verdiepen: Zoals: Rijnvaartverklaring.
    Vrijheid van eigen keuze van “thuishaven”.
    Grensarbeider. Vestigingsplaats is daar waar het bedrijf is ingeschreven in Kamer van koophandel of in de Duitse Handelskammer. Eerder doen ondernemers geen zaken met de minister !!!

    Geplaatst door: varende grensarbeider op
  • Daarbij ging het volgens de minister om schippers waarvan al op voorhand door de Duitse fiscus was bevestigd dat ze geen inwoners van Duitsland zijn en dat de leiding van hun binnenvaartonderneming evenmin in Duitsland is gelegen.

    Minister de Jaeger is met deze zin niet helemaal goed ingelicht. de Nederlandse Fiscus heeft aan de Duitse gevraagd of ze na wilde gaan. of desbetreffende schippers daadwerkelijk in Marktheidenfeld woonde,

    Ook ik kreeg de brief dat de Duitse belasting heeft gezegd dat ze niet vast konden of wilden stellen of ik daar wel of niet woon.
    ik vond dit niet netje’s ze hadden me minstens op gesprek kunnen vragen,
    ik heb daar mijn huisarts, sportscholen, ken elke horeca gelegenheid, en mijn vrienden wonen daar.

    Geplaatst door: henk op
  • ja de nederlandse belastingdienst weet het leuk te brengen voor die mensen maar als die regel gehandterrd moet worden war men de reizen doet dat zou dan betekenen dat de nl schipper ook in duitsland inkomsten belasting zou moeten betalen maar dat geld dan weer niet want dan zeggen ze nee je thius haven is toch bijv rotterdam want dan loopt de belastingdienst inkomsten mis nl verdraaid de boel zo in hun eigen belang .want net als met kinderbijslag als je 70 % van je reizen in duitsland doet heb je recht op duitdskinderbijslag volgens de svb dus allemaal ditskinderbijslag aanvragen want dat loont zich 175 euro permnd per kind ,ook voor de schiper die in D gevestigd zijn en in nl wonen word er gezegd je bent duits ondernemeren je betaald in inkomsten belasting in duitsland en moet je in D kinderbijslag aanvragen .NEDERLAND MEET GEWOON MET 2 MATEN conclusie ; voor deze schipper die in D gevestigd en in nl wonen moet in nl inkomsten belasting betalen omdat ze in nl wonen maar maar de svb zegd je bent in D inkomstenbelasting plichtig dus moet je daar ook maar kinderbijslag maar aan vragen .wat moety men nu eigelijks als nl geld moet betalen sturen ze je de grnes over maar lopen ze inkomsten mis hebben ze ieneens andere regels

    Geplaatst door: bert op
  • Schippers vestigen zich in het buitenland omdat ze met Nederlandse banken de financiering niet rond kunnen krijgen. Ik vraag me af of deze schippers wel winst (kunnen) maken en of het dus wat uitmaakt waar ze voor de fiscus zijn gevestigd.

    Geplaatst door: Loobos op
  • dit kun je verwachten als een staat als nederland geen rode cent meer heeft.
    En zeker als de jager een kontenlikker is van iedere staat.
    Onmiddelijk ontslag voor deze man.

    Geplaatst door: HENK op
  • hoezo aanpakken?? Maar goed dus als ik het goed lees wordt er naar werk gekeken.Dus omdat ik heel veel ARA verkeer doe 90% kan ik dus eerdaags een belastingaanslag ontvangen van de nederlandse belasting ook is mijn adress in duistland.Omdat ik mijn geld in nederland verdiend, door hier reizen te doen. hahahahaha
    Nou dan ben ik benieuwd wanneer de belgische belasting dienst komt met deze onzin en hoop dat de duitse belasting dienst het zelfde gaat doen.
    Kunnen we in al de landen belasting gaan betalen waar we komen.Weten we eindelijk waar we voor varen de belastingdienst leuker kunnen ze het niet maken en makkelijker tja dacht het niet.

    Geplaatst door: marco op
  • Snap dan ook niet dat buitenlandse bemanning op nederlandse zeeschepen geen nederlandse loonbelasting en sociale verzekeringen hoeven te betalen. Dan geldt wel land van herkomst van de betreffende bemanning.

    Geplaatst door: taxfree op
  • @ m.

    Ik vaar met mijn EIGEN schip ,wat maar voor slechts een klein gedeelte door een NEDERLANDSE bank gefinanceerd is, alleen binnenlands…met thuishaven rotterdam…

    Geplaatst door: Scheringa op
  • heer scheringa GOED LEZEN wat er staat .
    Ik hoop voor u dat u veel leeg afvaart anders kunt u nog wat te gemoet zien

    Geplaatst door: m op
  • De fiscus hanteert het aantal reizen waarin werd gelost of geladen in Nederland ten opzichte van Duitsland.

    Ben ik nu gek, of slaat dat helemaal nergens op?
    Zeeschepen die in europa varen met als thuishaven Nassau o.i.d. zijn wel gevrijwaard???

    Geplaatst door: Peter op
  • En terecht!!!
    Aanpakken die handel…

    Geplaatst door: Scheringa op

Reageer