EBU wil reservefonds inzetten om crisis binnenvaart te bestrijden

De European Barge Union (EBU) stelt voor om de droge-ladingvloot financieel te ondersteunen met geld uit het reservefonds van de sloopregeling. Het geld moet beschikbaar komen om de huidige vloot in goede, concurrerende staat te behouden voor de toekomst. Voorwaarde is dat ook de ESO deze maatregel ondersteunt. Dat staat in The Future of Transport, het jaarverslag 2009-2010.

Voor de tankvaart zou het reservefonds kunnen worden gebruikt om enkelwandige tankers tussen 2010 en 2018 een slooppremie te geven. Voorwaarde is hier eveneens dat alle binnenvaartorganisaties zich er achter scharen. De gevolgen van de overcapaciteit en van de val van de vrachtprijzen moeten hiermee worden bestreden. Om aan toekomstige vraag naar laadruimte tegemoet te komen en het voortbestaan van de sector te garanderen, is handhaving van een grote vlootcapaciteit wel noodzakelijk, vindt de EBU.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EBU wil reservefonds inzetten om crisis binnenvaart te bestrijden | Schuttevaer.nl

EBU wil reservefonds inzetten om crisis binnenvaart te bestrijden

De European Barge Union (EBU) stelt voor om de droge-ladingvloot financieel te ondersteunen met geld uit het reservefonds van de sloopregeling. Het geld moet beschikbaar komen om de huidige vloot in goede, concurrerende staat te behouden voor de toekomst. Voorwaarde is dat ook de ESO deze maatregel ondersteunt. Dat staat in The Future of Transport, het jaarverslag 2009-2010.

Voor de tankvaart zou het reservefonds kunnen worden gebruikt om enkelwandige tankers tussen 2010 en 2018 een slooppremie te geven. Voorwaarde is hier eveneens dat alle binnenvaartorganisaties zich er achter scharen. De gevolgen van de overcapaciteit en van de val van de vrachtprijzen moeten hiermee worden bestreden. Om aan toekomstige vraag naar laadruimte tegemoet te komen en het voortbestaan van de sector te garanderen, is handhaving van een grote vlootcapaciteit wel noodzakelijk, vindt de EBU.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer